Full version: blåbärstry
stina1
Jag råkade få syn på en blåbärstrybuske hos min trädgårdshandlare. Tänkte höra om någon har erfarenhet av den. Smakar bären gott? Ska den ha sur jord lika som amerikanska blåbär? Sol eller skugga?
Lillja
Hej.
Jag har en på min odlingslott den trivs i vanlig jord
den växer långsamt i början för att rötterna ska hinna
växa till sig, nu finns det ju en del sorter, men min blir ganska
liten 1 meter ungefär, nu har jag ju inte fått bär ännu ,men de
ska va lite syrliga.
KURT
Läs gärna boken "Trädgårdens bär", där finns det rekommendationer om bärtry.
Lillja
CITAT (KURT @ 10-09-2007, 07:04) *
Läs gärna boken "Trädgårdens bär", där finns det rekommendationer om bärtry.

Jag har den, jättebra bok, köp den. tummenupp.gif
Eva 33c
Jag köpte två buskar av arten, Lonicera kamtschatica, alltså ingen namnsort. Det var många år sedan, 1996. De har tagit lite tid på sig att etablera sig (dessutom flyttade jag dem en gång också) Ett tag tänkte jag nästan kompostera dem... De blommar rätt fint och tidigt på våren till humlornas glädje. Men i övrigt är deras estetiska värde inte så där väldigt upphetsande. Men nu ger de faktiskt bär, stora och jättegoda. Smakar "precis" som blåbär. Så nu hotas de inte av komposten längre. smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Balsgård har gjort ett antal nya sorter av honungsbär. ( blåtry kallas honeyberry i Kanada ) Jag har beställt tio olika sorter som jag ska få i höst. När vi har provat dem några år så att vi vet vilka som är bäst så kanske Balsgård släpper ut dem på marknaden. Jag har också fått sticklingar av en vänlig människa så jag hoppas att ha 15-20 olika kloner nästa år. Det lär väl ta några år innan vi får några bär men det är spännande. Alla är välkomna och titta på dem nästa år. Odlingen finns på Denningarums Gård.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon