Full version: Järnek
Ewa L
Skall äntligen förverkliga min dröm om en järnek. Har perfekta platsen men vill fråga:

Såvitt jag vet behöver man både han- och hon-plantor för att få de eftertraktade röda bären. Om inte plantan är 2-könad, vilket jag fått för mig att ovanstående är? blink.gif unsure.gif

Ilex x meserveae 'Blue Prince' resp 'Princess' är ju lättare, då förstår man ju vilket som är vilket, men en ängel kan ju vara vilket kön som helst.

Snälla! Någon? Har bara plats för en.
Hannele
Du ska ha både och; han- och honplanta.
De röda bären är ju väldigt vackra!
Vet du att järnek går bra att formklippa också.
Ewa L
Jo, det var just bären jag var ute efter.
Jag vet att de amerikanska ibland är 2-könade, just för att man inte skall behöva ha två. De är oxå betydligt härdigare än Ilex Aquifolium (eller hur det nu stavas).
Hannele
Ilex x meserveae hybriderna ska klara zon 4.
Ilex meserveae ´Blue Maid´, zon 5.

Jag har både herr och fru av Ilex meserveae.
Magdalena
Tänkte hänga på frågan. Köpte en järnek på plantskola i fjol, minns ej vilken sort. Den växer dåligt. Står i öst med mycket sol och torrt i mullrik jord. Det blåser där en del. Ska jag istället flytta den mot en vägg? Har en sida på min bod som är nästan helt i skugga hela dagen, skulle den passa där?
Magdalena
Hannele
Järnek är lite trög i början, hav tålamod.
Jag har järnek i full sol på berget, det går.
J-son
Jag såg på en plantskola i Södertälje att det finns tvåkönade järnekar av den amerikanska blue varianten. -Så det kan du leta efter.

Ang placering: Alla vintergröna växter bör skyddas mot kraftig vind
speciellt på vårvintern.
Ewa L
Trägen vinner!! tongue.gif

Har äntligen fått svar på frågan jag ställde för nästan exakt ett år sedan.

Citat från Hortogreen:
Järnek Blue Angel är en selekterad sort, som alltid får bär. Därför står det heller inget i texten om att det behövs mer än en. De får alla garanterat bär. Ha en trevlig sommar!

Eftersom den redan är planterad (och växer rejält) och jag definitivt inte har plats med en till i närheten...

Nu kan jag bara sitta och vänta på bären! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon