Netha
Lita inte på vad doktorn säger ang provsvar! Begär alltid att få skriftlig kopia hemsänd.
Så har jag gjort i massor av år och har försökt tala om det för alla nära, men brorsan har litat blint på sin.

Bara för ett par veckor sedan fick han höra att cancern var av snäll sort och han behövde inte alls vara orolig...
jag garanterar att du INTE kommer att dö av den!

I veckan har han fått besked... cancern är av aggressiv sort och är inoperabel.
Det hjälper inte ens med strålning... han ska få hormonbehandling.

Det vet vi ju hur mycket det hjälper när det "gått för långt"... en av grannarna, bara ett år äldre än jag...
hade liknande sjukdomshistoria... han gick bort ett halvår efter diagnosen ställts. sad.gif

Biggan_
Usch så tråkigt Netha! trostar.gif
Wilmer
Tråkigt att höra!

Kram Wilma
Eva-Helene
Ja fy så hemskt! När min bror fick cancer så hade han en mycket bra läkare som både förklarade och lyssnade på honom. Min bror fick veta att operation inte skulle göra någon skillnad, men fick själv bestämma om han skulle få kemoterapi eller inte. Han valde cellgifterna för att "köpa" sig ett par månader, han ville så väldigt gärna se den nya bebisen som systersonens fru väntade. Han dog 3 dagar efter att ha träffat den lille och begravdes 4 dagar efter att han själv skulle fyllt 50.
Blomstertanten
Bara för att en läkare haft fel en gång, kan man ju inte säga att man inte ska lita på någon doktor !
Dom är ju inte mer än människor dom heller sleep.gif
Wilmer
Nä, men just det blomstertanten, de är ju bara människor... Som kan göra fel! I en doktors fall så kan det ju få ödestigra konsekvenser, så det kan nog vara bra att vara lite allert själv, om inte så av självbevarelsedrift!

Wilma
AnnammA
Det är tokigt när proffs slarvar med människors liv!!!

Hoppas han får all hjälp och vård nu, med värdighet!!!

Hälsn
AnnA
Castea
Vilket oerhört tungt besked för er, Netha. Tänker på er. Oåterkalleliga cancerbesked är fruktansvärda att få.
Netha
Nu vet vi ju inte än om hormonbehandlingen kanske gör verkan...
man får hoppas det. Det är ju en ganska vanlig behandling som jag förstått.

Men man blir förb när läkare ljuger och inte ger rätt besked så att man som patient
själv kan agera och se till att vidare undersökningar görs och sjukdomen kanske kan botas
på ett tidigt stadium.
taiyo
Jag hoppas verkligen att hormonbehandlingen kan göra verkan. Men självklart är det alldeles på tok fel att få ett felaktigt besked när det handlar om såna viktiga saker!! Jag håller tummarna för att allt går bra.
|Birgitta|
*raderat*
Fenja
Vad är det som säger att läkaren ljuger?!!!! Jag har flera släktingar som gått bort i olika sorters cancer och min uppfattning är att det inte alltid är så lätt att ställa en diagnos. Nya provtagningar, tester och röntgen gör att man upptäcker en massa man inte såg första gången. Metastaser ligger dolda bakom organ som man kanske inte ser förrän man opererar. Sedan finns det ju cancerarter som "galopperar" och det tror jag inte ens en sierska skulle kunna förutse.
Jag tycker att det är ganska naivt att smutskasta en hel yrkeskår för att de inte kan ställa säkra diagnoser på en sådan föränderlig sjukdom som cancer!
Mvh
Fenja
aanderss
de var inte kul att höra
Alba
Jag förstår inte. Om läkaren ger mig ett besked på telefon så får man väl anta att det är samma läkare som ger ett skriftligt besked.
Menar du att läkaren gör det lätt för sig när han har patienten i telefon och inte vill konfronteras med ett otäckt besked.
Det skulle alltså vara enklare att skriva ner diagnoesn.

Jag har alltid tyckt att det är trevligt när läkaren ringer till mig.

Hm....kanske man får tänka om.

Men jag gillar inte att vara misstänksam naughty.gif
Betty
CITAT (Alba @ 10-09-2007, 12:46) *
Jag förstår inte. Om läkaren ger mig ett besked på telefon så får man väl anta att det är samma läkare som ger ett skriftligt besked.
Menar du att läkaren gör det lätt för sig när han har patienten i telefon och inte vill konfronteras med ett otäckt besked.

Labbläkaren och den behandlande läkaren är inte samma person.
Netha
CITAT (Alba @ 10-09-2007, 12:46) *

Alba, så här ligger det till.
Doktorn ifråga har under lååång tid gett felaktiga uppgifter ang vissa prov.
Nu när en annan doktor sett lab.svaren så kom sanningen fram.

Anmälan kommer så klart att göras.

Ang få provsvar, det är inte doktorn som skickar det skriftliga till dig... inte vanligtvis iaf.
Du kan ringa Primären, här ringer vi till läkarsekreteraren.... h*n tar ut kopia på svar från laboratoriet och skickar.

Jag har själv också råkat ut för fel info av doktor... efter mer än 10 år uppdagades det när jag bad att få kopia
på alla röntgenutlåtanden under senaste 15.
Då for jag till sjukhuset, fick prata med röntgenöverläkare som visserligen tyckte det var tråkigt
men samtidigt förklarade " alla doktorer tycker inte att det är så noga att upplysa patienten om allt" !!!
Magdis
Fy 17 vad arg man blir på sånt! devil.gif Hoppas verkligen att han ändå blir hjälpt av hormonbehandlingarna nu.
Alba
Ja då förstår jag hur du tänker Netha.

Jag är nog alledels för blåögd och litar på sjukvården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon