[attachment=7219:DSC00586.JPG]
Rådjur på gatan hemma. Ingen brydde sig. Jag satt i bilen med rutan nere. Folk gick för mellan mig och rådjuren. Tror inte ens folk märkte att det stod en hel familj på tomten 5 m från gatan och åt.
För några år sen var dom inne på min tomt. När jag gick ur bilen brydde dom sig inte. Jag ropade då höjde dom på huvudena. När jag halvhjärtat sprang emot dom så sprang dom bort. Undrar om jag hade kunnat fånga ett om jag varit lite mera snabb?
ängsvädd
10-09-2007, 06:48
Ja, dom är verkligen tysta, förutom råbocken när han försvarar sitt revir. Lätta att gå förbi. Mycket vackra djur. De finns hos mig också. Hos mig blir de inte ivägskrämda, de är välkomna, även om de smaskar i sig en del. Jag nätar in det som inte är rådjurssäkert. Deras livsmiljöer krymper i takt med vägbyggen och viltstängsel, samt bostadsbyggen.
Lars-Olof Arvids
10-09-2007, 07:37
Fin bild, Ralf!
Riktigt så orädda är inte rådjuren hos mig, men igår såg jag en get med ett kid alldeles vid ett hus mitt på dagen. Troligen var folket inte hemma. Mimmi, visst är rådjur fantastiskt vackra. De är välkomna hos mig också. På vintern matar jag dem med äpplen, vilket brukar vara mycket uppskattat.
Olle
Oj, vad orädda de var. Visst är det lustigt hur mycket folk missar i sin närhet, och så säger de att de aldrig ser nåt... jag har sett massor med olika djur mitt i stan (t.ex. rådjur och minkar), folk har passerat bara några meter ifrån och inte sett någonting!
Jill-Ulrika
10-09-2007, 10:13
Hade precis två rådjur på besök i min trädgård, de har nog varit här sedan tidigt i morse då jag såg dem stå och smaska på de nedfallna äpplena. Nyss var de alldeles framme vid fönstret och stod och putsade varandra. Jag förökte skynda mig och hämta kameran, för vilken fin bild det hade kunnat bli! Men då stack de.
Det sorgsna är att det var tidigare var två ungar och en mamma. Nu var det bara en unge. Man får ju hoppas att det är en annan rådjursfamilj
Vi har också en mamma och två små som kommer och äter äpplen

. Den ena kiden är cool som mamma, den andra har nog någon bokstavskombination! Den hoppar och sprätter, dansar och busar. Jättesöt!! När de kommer ifrån varandra (om jag missar att de är här och störtar ut genom dörren tex) låter de alldeles hjärtskärande gulligt, tills de är återförenade...
Väldigt vackra djur.
Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.