Hej,
Jag köpte för några dagar sen en fin Dracena Massangeana och nu har den börjat få bruna toppar på bladen. Vad kan det bero på och hur kan det åtgärdas? Vill den ha mer ljus eller kan den frysa?
mvh
akan
cecland
10-09-2007, 16:46
Det kan vara att den står i för torr luft, dracaena behöver duschas då och då om de står inne. Annars kan bladtopparna bli torra.
Är min teori i alla fall
har försökt att öka luftfuktigheten nu, men den fortsätter att bli brun

är de känsliga för kyla? eller hur ska jag få den att må bra igen?
e_sedell
12-09-2007, 18:24
Jag går på ceclands linje. Mycket troligt för låg luftfuktighet. Försök att höja den och ducha då och då med blomspruta och i duschen med viss intervall. I längden är det inte bra om det står vatten i bladväcken, så du ska inte vräka på så det rinner varje dag.
Vänta och de om fler nya bladtoppar torkar.
men hade ju bara haft den i några(2-3) dagar innan de började bli bruna? Jag har iaallafall börjat duscha mer nu så får se hur det blir

Tack för hjälpen
låter det annars troligt med syrebrist för rötterna? Jorden är ganska hårt packad.
Alexander-VG-zon3
13-09-2007, 17:30
ta ur den ur krukan och skölj rent rötterna från jord . och plantera om den i ny jord och ny kruka. du behöver inte duscha den så mycket, dom nya bladen som kommer nästa år kommer va gröna och friska . kolla efter ohyra
blir den bara sämre släng den och köp en ny
hur vattnar du den ? den vill torka upp innan man vattnar igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.