Österläge
Hej!

Jag har i flera omgångar, från i våras tills för två veckor sen, sått aklejafrön, både ute och inne. Inga av fröna börjar gro! Jag har fått dem av en kompis som själv skördat dem i sin trädgård. Brukar akleja vara så svår eller är det dålig kvalitet på fröna? Hur lång tid brukar det ta innan de gror? blink.gif

Och finns det aklejor som blommar första året? Jag är för otålig för tvååriga blommor... blush.gif

Tack på förhand! smile.gif
Tosan
Jag fick rådet att så i januari, ut 5 veckor och sen in igen under lysrör.
Eva 33c
Aklejans frö vill ofta ha en "vinter" i jorden innan de gror. Om du har sått frön ute så skall du se att de gror till nästa vår!
Annars kan du så i krukor i vinter, ställa ut dessa under snön och sedan vänta på våren alternativt ta in krukorna i värmen efter ca 6 veckor eller mer. Börjar man med sådden i januari kan de nog börja blomma lite redan första sommaren om man tar in dem efter kallperioden. Men det förutsätter att du har lysrör så de kan få extra ljus under tillväxttiden inne.
Perenner blommar oftast inte första året, och även om de gör det så är den blomningen ganska sparsam. (Undantag finns)

kerstin z5-6
perenner är ju sedan för evigt -så man får nog tåla sig lite -de flesta som sätts ut , tas in efter kylperiod om sådan behövs-gror -blommar kanske med en blomma år ett -men de är vackrast först år 2...
kerstin z5-6
Ex på perenner som i stort sett alltid blommar år ett är Riddarsporrar och Kungsljus tex :9
Österläge
Tack för era svar, då förstår jag varför de inte gror för mig! Jag som trodde aklejor var tvååriga, är de perenner alltså? Då får jag ha lite tålamod med dem... wink.gif yes.gif
Österläge
Nu har mina aklejafrön, sådda inomhus på hushållspappet, börjat gro! yahoo.gif Fast... vad gör jag nu då? blink.gif Ska jag låta dem växa till sig lite inomhus o sen sätta ut dem innan vintern, eller dör de då? Ska jag kanske slänga ut dem direkt, innan de hinner bli för stora - tar de sig då o hinner rota sig före vintern? Än har de bara precis börjat gro, två st har fått groblad (eller vad det heter, inte de riktiga bladen alltså)...

Tack igen! blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon