Full version: Alsobia dianthiflora
nilssontherese
Har en planta av Alsobia dianthiflora (nejlikepiscia) hur får jag denna att blomma?
Sailor Pluto
Akvarievatten verkar göra susen för alla streptocarpusar och prinsessblommor, så det kanske borde funka för denna också smile.gif ? De är ju rätt nära besläktade (har jag för mej).
nilssontherese
ok tummenupp.gif om jag inte har akvarie vatten vad tar man då? kokat vatten? destillerat vatten?
Blomstertanten
Destillerat vatten finns det ju inget i ! Det som är bra med akvarievattnet är ju näringsämnena så gödningsvattning borde funka lika bra
Sailor Pluto
Japp, allt smaskigt fiskbajs (i mitt fall sköldpaddsbajs) gör susen giggle.gif . Måste säga att jag inte har fått samma resultat med vanlig växtgödning. Så du får helt enkelt skaffa akvarium biggrin.gif . Eller fråga någon som har om de kan spara vattenbytena åt dej.
clivia
Jag tror inte att problemet är vatten du vattnar med, växten ser sund ut kanske är det en ljusare plats (inte direkt ljus) den saknar. Jag har några episcior hemma, inte direkt den här nejlikepiscia men har märkt att de inte blommar när jag ställer de i den mörkare delen av rummet. De har inga särskilda krav på vatten, kranvatten räcker.

Här är bilden på mina episcior:
[attachment=7268:episcia_showtime.jpg]
[attachment=7269:episcia_cupreata.jpg]

Lycka till! smile.gif

MVH/clivia
aldo
De vill ha viss luftfuktighet men inte lika hög som kopparbladet .

Mycket svag gödsling.

Tunt skikt av lucker jord.Man kan oxå ha en moss-klädd stav om man håller den fuktig .

Jag har en liten planta hemma som inte blommat ännu .
nilssontherese
tack för alla tips! kanske skulle man tigga lite akvarievatten i alla fall laugh.gif den står lite mörkare nu så kanske ska jag flytta den lite ljusare!
drutten25

Jag har min står i badrumsfönstret med altantak utanför = halvmörkt, och den blommar nu.
Sailor Pluto
Vill bara påminna om att akvarievatten är bra till säkert varenda krukväxt, så det är helt klart värt att försöka skaffa lite flirting.gif .
nilssontherese
tack för svar igen! biggrin.gif ska nog tigga lite akvarievatten trots allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon