värmdömaria
10-09-2007, 12:11
Hej!
Ovanför en stödmur som vi nu håller på att bygga planerar vi att anlägga en rabatt. Rabatten kommer att vara i en svagt sluttande slänt, söderläge som dock skuggas av garaget som är framför, ca 3 meter bort. Under sommaren när solen står högt kommer rabatten att få mycket sol men under den mörkare årstiden blir det inte särskilt mycket av den varan. Rabattens kommer att vara svängd och ca 10m2 stor. Ovanför är det en gräsmatta.
Vare sig min man eller jag har några idéer om vad som kan planteras där... Vi saknar fn total inspiration och önskar nu tips på vad vi kan fylla rabatten med! Jag skulle gärna peta ner lite tulpanlökar som kan komma upp på våren men det behövs ju lite runt omkring också... ;-) Det ska vara ganska låga växter, men det kan såklart sticka upp en del!
Stort tack på förhand för alla tips!
Mvh, Maria
Hej och välkommen hit!
Det finns massor av växter som skulle trivas där! Mitt råd är att du går till biblioteket och lånar perennböcker och i lugn och ro letar fram vad du/ni gillar vad gäller höjd, färger, växtsätt. Vill nu ha en lättskött slänt, med buskar eller rosor? Eller ett blomsterhav som börjar med vårlökar och sedan blommar resten av säsongen? Vill ni har marktäckande växter som med tiden kommer att förenkla ogräsrensning och skötsel?
Det är mycket lättare att komma med förslag om du själv först tar reda lite på vad du/ni gillar. Det kanske finns i vänner och bekantas trädgårdar.
Mvh
Fenja
Mu i myllan
11-09-2007, 23:43
Hej,
Jag har 2 slänt-planteringar i min trädgård som påminner om den du beskriver. Båda har jag terrasserat med torvblock som jag grävt ner halvvägs.
Svårt att förklara men jag försöker: Om man ser blocken i "profil" när de är nergrävda ser men bara hälften som en triangel. Detta för att få jorden att ligga kvar plus att det blir kuperad terräng vilket ger mer liv än en slät slänt.
Den ena rabatten har en liten häck av lavendelplantor högst upp. På sidorna har jag satt perenner; praktriddarsporrar i olka färger och kantnepetapå ena sidan och Vinteriberis på den andra, som ett vattenfall hela vägen uppifrån och ner.
I mitten är det ungefär 2,5 m kavr som jag fyller med billiga sommarblommor för att det ska bli tidig blomning. Dessutom ges jag då möjlighet att variera den till en hyfsat billig penning. Ytterligare en orsak är att det är svårt att komma åt att rens den rabatten. Tack vare sommarblommorna är det tomt på våren och väldigt lättrensat. I år gick rabatten i gul-orange-rött.
Den andra har jag gjort stenparti av. Backtimjan, några Sedumarter, olika sorters Taklök, Lewisia, Aubretia, Mossflox, Kuddflox, Månadssmultron, Murklocka, Storblommig Murreva. Allt i ganska stora "pölar" som får välla ut och bildar sammanvuxna kuddar efter ett par år. Var noga med rensningen de första 2 åren. Sedan blir det så trångt att inte mycket får fäste.
För att få upp det lite på höjden och förlänga blomningen har jag satt ner en Isop, några olika sorters allium, en Trädgårdhortensia och några lavendel. Bina älskar den rabatten. Till höger har jag satt 6-7 Pioner som blommar överdådigt vid midsommar. Dessvärre har jag inga bra bilder på hur det ser ut när det är som vackrast men en har jag när pionerna är på gång och det är väl helt OK så här på hösten.
[attachment=7283:DSCN2740.JPG]
värmdömaria
12-09-2007, 19:28
Tack snälla för era tips! Vilken härlig rabattbild! Vi har varit så fokuserade på att välja mursten och plattor till plätten nedanför att vi totalt glömt bort att det ska bli växter i rabatten också... ;-)
Jag vill gärna ha en blommande rabatt med färger som går åt det lila-rosa-blå-vita hållet (vi har ett vit-grått hus). Så det där men en liten lavendelhäck högst upp mot gräsmattan känns som något jag kommer att rita in i skissen direkt. Det blir en fin inramning och även avgränsning för vår 2-åring som kutar omkring på gräsmattan också! Vad gäller stil så får det gärna vara ganska "stilrent" eller vad man nu ska kalla det, dock inte stelt och stramt, det blir för trist... Liv och rörelse med färger mot det ljusa huset! Lite sydfransk touch sådär. Kanske kryddväxter att komma åt från grillen också? Alliumbollar är tex också supercoola tycker jag! Och så gärna marktäckare emellan för att slippa allt för mycket ogräsrensning så småningom...
Hmmm, det är mycket som snurrar i huvudet med tankar angående växter, stilar och annat, men det är ju roligt "besvär"! ;-)
Så har ni fler tips utifrån ovanstående så tar jag tacksamt emot dem!
Mvh, Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.