Full version: Marockansk Palm?
Rafael
Har sedan ett antal år en växt som jag tror heter marockansk palm. Nu behöver den återigen planteras om, och jag undrar vad det ska vara för jord, gödsel, etc. Ska den vattnas på något speciellt sätt? Brukar vattna den ordentligt ca en gång i veckan och inte gödsla den alls. Är det någon som vet hur det ska vara? confused.gif

Ett tag hade jag den vid ett fönster med UV-filter på, och den höll på att dö. Därav stubben mellan grenarna. När jag flyttade ut den från mitt arbetsrum till en ljusgård tog den fart.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som ökenstjärna (Pachypodium lamerei) kallas även madagaskarpalm.
Rafael
thanks.gif Det är ju en sådan. tummenupp.gif Och då börjar jag hitta en del svar också.
Har i alla fall fattat att den vill ha mycket ljus, och att det är normalt att den tappar bladen på vintern.
Har också sett att den kan blomma riktigt vackert: http://www.infojardin.com/fotos/albums/use...madagascar2.jpg när den är åtminstone ca 1,5 m hög. Under de bästa förhållande kan den tydligen bli ca 8 m hög. En del säger att det ska vara ¾ jord och ¼ sand. Gödslas sommartid en gång i månaden med halvdos kaktusgödsel.

Någon som kan bekräfta eller rätta till detta?
niklaswik
Jag har min i väldigt lös jord, ca 30% "små lecakulor" i den. Planterade om i våras, innan hade jag bara vanlig "så & kaktusjord".
Båda varianterna funkar bra. Brukar vattna ca 1-2 ggr i månaden året runt. Borde egentligen ge mer på sommaren men jag har inte orkat engagera mig så mycket i vattning i sommar så den har fått torka rätt mycket. Verkar må hur bra som helst.

Och ljus ljus ljus. Gärna mitt i skarpaste solen du har. Om man nu kan kalla den svenska solen skarp.... tongue.gif

Bladen kan den tappa lite när den vill, vinter, sommar, vår, höst. Beror förmodligen på en kombination av vattentillgång, ljus och temperatur. Som det mesta när det gäller växters beteenden. smile.gif

Ang. 8 meter hög så... nja. I en enorm kruka som du ställer utomhus nånstans i mellersta afrika kanske. Samma sak med blomning.
Men det är klart, med en hel del tur, extraljus och extravärme i sverige kanske.

Gödslar väldigt oregelbundet med normaldos Pokon kaktusnäring. Inget under oktober-mars dock.

(Kom ihåg att snurra den så att inte spetsarna lutar för mycket mot solen. smile.gif )
Rafael
Det med att den tappar bladen lite hur som helst har jag märkt.
Det är nog inte svenska årstider som stackarn är van vid...

De ser ut att kunna bli rätt stora, dock varken i kuka eller här.
[attachment=7258:PACHYla_geJARD02.jpg]
Källa: http://www.baobabs.com/Pachypodiums_s.htm

Tack för jord- och gödslingtipsen!
niklaswik
Varsågod, fast tips vet jag inte... det är nog bättre med regelbunden gödning under sommaren. smile.gif Fast det skadar inte att inte göra så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon