Full version: Physalis
Magdalena
Fick häromdagen en planta physalis (tror att det stavas så), i kruka. Har inte lyckats hitta i mina trädgårdsböcker några odlingsråd. Är det någon som vet hur den vill ha det - jord, solläge etc
Magda
KURT
Det är en tomat/potatis-växt, så den odlas som tomat. Det finns sorter som passar bättre för kallare nordiskt klimat, annars kan man också sätta frön från physalisfrukter i fruktdisken.

http://www.odla.nu/vegt/gyllenb.shtml
Magdalena
Min planta är bara 10 cm , hinner den få frukt i år? Kan man övervintra den på något sätt?
KURT
Det är inte säkert att de hinner bli klara i år, om det hinner bildas frukter så kan man få dem att mogna fortare genom att ha äpplen i närheten (avger etylengas). Man kan övervintra plantan inomhus (ev klippa ner den om den är alltför stor). Men oftast odlar man den som ettåring, just p g a att den tar stor plats att övervintra inomhus. Om man odlar som ettåring så måste man så tidigt (jan-feb).
Magdalena
Tack för svaret!
Jo, jag såg i ditt album att du har där en spikklubba (med något över spikbollen - skydd?). Jag har lyckats genom frösådd få upp två plantor som har nu 3-4 spikbollar var. Men de växer liksom spretigt. Ska man ta bort bollarna och beskära plantorna på något sätt? De är ca 25-30 cm höga, måste omplantera dem snart då de växt ur krukorna.
KURT
CITAT (Magdalena @ 15-07-2003, 14:20)
Tack för svaret!
Jo, jag såg i ditt album att du har där en spikklubba (med något över spikbollen - skydd?). Jag har lyckats genom frösådd få upp två plantor som har nu 3-4 spikbollar var. Men de växer liksom spretigt. Ska man ta bort bollarna och beskära plantorna på något sätt? De är ca 25-30 cm höga, måste omplantera dem snart då de växt ur krukorna.

Jag har bara "testat" att ladda upp en bild i albumet, jag visste inte ens att det var spikklubba! Och vet tyvärr inget alls om spikklubba!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon