Full version: Vitlöksstänger?
KURT
I senaste avsnittet av "Niklas mat" gjorde han b l a en Vietnamesisk nudelsoppa (det var ganska oengagerat och det blev inte bättre av att han lagade mat med timer gående!). I receptet ingick vitlöksstänger, de importeras (flygs?) tydligen från Kina. Men vad är det egentligen för växt? Den borde rimligen gå bra att odla även här i alla fall.
Tesa
Jag har en växt som kallas "vild vitlök" Thulbagia violaceae som ska smaka vitlök men inte lukta..kanske den...*ren spekulation* Jag har inte haft råd att äta den eftersom den är så vacker...variegerade blad och blommar som en klen agapanthus i lila..

...fast när jag googlade på "vitlökstänger" så kom detta upp men jag hittade inte sidan..
"Everfresh.efg.int
Vitlöksstänger - Är en del av växten som ger vanlig vitlök och kastades bort tidigare. Fungerar utmärkt som smaksättare i wok-rätter som typ citrongräs. ..."
*Ulrica*
Jag kan tänka mej att de kan veta på Austad Gård utanför Stenungsund. Här är deras hemsida.
KURT
Ja, det verkar vara vitlöksblast - då förstår jag att det kanske låter lite finare med "vitlöksstänger"!

Går man in på http://www.limefrukt.seoh sedan kundnytta & Lime Times arkiv & Lime Times v16 2007

Så står det som sagt:

"Vitlöksstänger - Är en del av växten som ger vanlig vitlök och kastades bort tidigare. Fungerar utmärkt som smaksättare i wok-rätter som typ citrongräs. Ger smak av vitlök men är mildare än vanlig. Säljs 20x50gram."

När det gäller Austad gård, så har jag ett minne av att jag sett information om deras växthus någonstans. Och när jag nu sökte så hittade jag en sida där de beskrev hur de byggde egna växthus (280 kvm) genom att böja vattenledningsrör runt ett äppelträd i trädgården!
Tesa
Det är säkert vitlök som blommat de använder till vitlökstänger....smart egentligen för det är ju inget fel på den annat än att kraften gått ur löken..
Nina H
Jag odlar vitlök och fick tips av min mamma om att ta vara på stängerna, skiva och frysa in. Suveränt att peta ner i grytor, soppor mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon