*Ulrica*
Jag tar mej friheten att starta en tråd för att påminna om växtloppisen i Kungälv den 18 september 17.30-19.30.

Det är "Eva i Höga" som bjöd in till detta i Plantbytartråden och nu tänkte jag göra lite reklam för detta evenemang så att det finns mycket plantor för mej att köpa! biggrin.gif

Det är Kungälvs trädgårdsförening, en ganska nystartad förening inom Riksförbundet Svensk Trädgård som anordnar loppisen. Platsen är Bergfeltska trädgården i Kungälv. Den ligger på Västra gatan nära Kungälvs kyrka. Om man är vid kyrkan går man ett par hundra meter in mot centrum så ser man denna gamla trädgård som Kungälvs kommun och trädgårdsföreningen håller på att restaurera.

Alla är välkomna att köpa, sälja o byta växter.

Själv tänkte jag ta med nya fyrkantiga, kraftiga, svarta plastkrukor att sälja - se info om dem här. Jag kan också ta med mej fröer - jag har tusentals fröer av gullviva och vild fingerborgsblomma men även andra frö. Jag tänkte lägga upp en lista på samma sida som infon om krukorna så småningom.

Jag har även ceriserosa höstflox som jag skulle kunna gräva upp ifall jag vet att någon vill ha.

Vad ska ni ha med er? *nyfiken* tongue.gif
Dito Verde
Menar du att vem som helst får komma och sälja?
Jag har fyra olika myntor, vinruta, söta smulbär, vita smultron, pepparrot, "vanlig" gul rudbeckia med svart mitt, mm mm kan gräva upp lite vad som helst. Något särskilt som önskas? Jag kan tänka mig lite cerise flox. Jag vill köpa krukor av dig.
Peggy
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 10-09-2007, 19:57) *
Menar du att vem som helst får komma och sälja?

Ja, enligt inbjudan i tråden så stämmer det. Det står även att de ska försöka fixa bord. Det är dock första gången de anordnar detta så vi får räkna med att hjälpa till för att det ska bli lyckat! tummenupp.gif

Hm... jag har faktiskt inte grävt upp och delat perenner förut. Floxen är lite i slutfasen på blommningen, ska jag klippa ned den eller bara gräva upp den som den är?
Dito Verde
Ta den som den är för säkerhets skull. Fast det går nog bra att klippa också, så himla känsliga är de nog inte.
Vad vill du ha då?
/p
*Ulrica*
Såg att du hade lila perenn flox... tjaaa... vet inte något för skugga kanske? Stjärnflockor vill jag samla på...
Allt som är lite gammeldags, lite vilt och passar i en naturalistisk trädgård... typ... blush.gif
Dito Verde
CITAT (*Ulrica* @ 10-09-2007, 22:15) *
Såg att du hade lila perenn flox... tjaaa... vet inte något för skugga kanske? Stjärnflockor vill jag samla på...
Allt som är lite gammeldags, lite vilt och passar i en naturalistisk trädgård... typ... blush.gif

Lungört, ulleternell och hosta till skuggan. Stjärnflockor har jag rosa och mörkare röd, Alunrot och nejlikrot, Malvor och stora klockor.
En stor salvia som jag inte vill ha längre. mm mm. /p
*Ulrica*
Hosta! yes.gif Skulle vilja ha någon med stooora blad. Fast absolut ingen variegerad...
Röd stjärnflocka

Åh... gräv mycket! bravo.gif
Lars-Olof Arvids
Jag tar med mig kungsmyntor, en favoritblomma som kan växa nästan överallt och drar till sig mycket fjärilar och humlor. Någon storklocka och blålila trädgårdsiris kan jag också ta med, och kanske några pallettblad och andra krukväxter.

Olle
*Ulrica*
Krukväxter? Åhå! biggrin.gif Då kan ju jag ta med pelargonsticklingar och kanske... g.gif
Lars-Olof Arvids
Pelargonsticklingar går säkert utmärkt, det kanske jag också har någon över. smile.gif

Olle
*Ulrica*
Så här ser höstfloxen ut som jag ska ha med mej:
[attachment=7262:floxblomma.jpg]

Själv skulle jag vilja ha någon som inte är fullt så galet cerise, mer ljusrosa liksom... wub.gif
Eva i Höga
Så bra att tråden är startad! Alla är välkomna och det kostar inget att stå och sälja. Man kan sälja allt som hör till trädgården och även krukväxter. Vi hoppas många vill komma med växter så man får lite godbitar med sig hem. Och även att de passar på att titta på vad vi hittills åstadkommit i den gamla trädgården, vi har ytterligare planer som vi börjar med under hösten.
Nu hoppas vi bara att det inte blir regn på vår växtloppis den 18 september kl 17.30-19-30!
Det kommer även att finnas kaffeservering under kvällen.
Dito Verde
CITAT (Eva i Höga @ 12-09-2007, 10:58) *
Så bra att tråden är startad! Alla är välkomna och det kostar inget att stå och sälja. Man kan sälja allt som hör till trädgården och även krukväxter. Vi hoppas många vill komma med växter så man får lite godbitar med sig hem. Och även att de passar på att titta på vad vi hittills åstadkommit i den gamla trädgården, vi har ytterligare planer som vi börjar med under hösten.
Nu hoppas vi bara att det inte blir regn på vår växtloppis den 18 september kl 17.30-19-30!
Det kommer även att finnas kaffeservering under kvällen.

Jag kommer!
Tar man med sig bord eller finns det?
Kan man köra intill och lasta ur?
Något anna att tänka på?
När kan man komma och duka upp?
/Peggy
Eva i Höga
Du är jättevälkommen! Vi ordnar några bord men har du eget att ta med är det jättebra, vi vet ju inte hur mycket folk som kommer. Man kan köra fram till trädgården och lasta ur men det är ont om parkeringsplatser där. Man får nog parkera vid kyrkan. Vi kommer att vara i trädgården från kl 17 så då kan vi hjälpas åt.

CITAT (Dito Verde @ 12-09-2007, 11:13) *
Jag kommer!
Tar man med sig bord eller finns det?

*Ulrica*
Nu måste jag ha hjälp här!
Får inte svar på min fråga i den andra tråden...

Floxen är ju högre än 1 meter... ska jag försöka få in dem i bilen som de är eller kan jag klippa ned dem?
De har ju ändå blommat över....
Finns det risk för att ingen vill ha dem om jag klipper ned dem? g.gif
[attachment=7475:floxkrukor.jpg]
Dito Verde
CITAT (*Ulrica* @ 17-09-2007, 11:24) *
Nu måste jag ha hjälp här!
Får inte svar på min fråga i den andra tråden...

Floxen är ju högre än 1 meter... ska jag försöka få in dem i bilen som de är eller kan jag klippa ned dem?
De har ju ändå blommat över....
Finns det risk för att ingen vill ha dem om jag klipper ned dem? g.gif
[attachment=7475:floxkrukor.jpg]

Jag tror inte att växten mår dåligt av att bli klippt. Men jag tycker det ser roligare ut med dem höga. Jag hade försökt behålla dem höga.
/p
Eva i Höga
Jag klipper heller inte ner mina växter, då kan ju folk se hur de ser ut. Annars ser det nog trevligare ut om de är nerklippta men många vill ju se hur höga de blir osv.
*Ulrica*
Okej, jag försöker knö in dem på tvären på nåt sätt då... giggle.gif
ingrid fuxwall
Vad bra att jag hittade tråden då kan jag ställa mina frågor.
När det gäller växtbyte är jag novis och tycker att det jag själv har att erbjuda bara är skräp - har ju så mycket av det så jag undrar om Ni tror att något av följande kan vara av intresse för andra;

Penningblad - Lysimachia nummularia
Lungört - Pulmonaria Officinalis
Randgräs - Phalaris arundinacea
Daglilja, den oranga varianten - Hemerocallis flava
Liljekonvalj
Kungsljus - Verbascum chaixli
Citronmeliss - Melissa Officinalis
Kardvädd - Dipsacaceae fullonum
Julros, den vanliga sorten - Helleborus niger
Näva - vet inte exakt vilken geranium det är
Myskmalva - Malva moschata (kattost)
Jätte Nattsljus
Jätte daggkåpa Alchemilla mollis
Samt äpplemynta.

Hoppas någon kan svar mig, vill inte åka dit och behöva ta med allt hem wub.gif
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-09-2007, 20:18) *
Julros, den vanliga sorten - Helleborus niger
Näva - vet inte exakt vilken geranium det är
Myskmalva - Malva moschata (kattost)
Jätte daggkåpa Alchemilla mollis
Ovanstående är iallafall jag intresserad av. Och Liljekonvalj vet jag att "Discogiraffen" vill ha, hon kommer också.
ingrid fuxwall
Ok då kommer jag
Dito Verde
Nu sitter jag och skriver små skyltar att stoppa i krukorna. Jag har
Fyra myntor: Pepparmynta, krusmynta, Ingefärsmynta och en som jag inte vet, kanske gråmynta.
Vinruta
Praktgulplister
Strävklint
Röd nejlikrot
Primula
Vita smultron
Smulgubbar
Prästkrage
Pepparrot
en stockros, röd
+ ev lite till

Vad tar man för dem??????

Peggy
Lars-Olof Arvids
Hur mycket man tar beror på hur stora växterna är. Jag tar 20 kr/st för de flesta av mina, 25 för de lite större. Ni har en hel del intressanta växter i era listor, men hur mycket jag kan köpa eller byta till mig beror på hur mycket jag jag blir av med - jag kommer med bussen och tar med mig precis så mycket som jag orkar bära. smile.gif Igår satte jag några blomstervaggor, en fin och tålig krukväxt som garanterat tar sig även om de är nysatta.

Olle
*Ulrica*
Då har jag packat bilen! Cerise hösflox, pelargonsticklingar och krukor! Detta ska bli jättekul! bravo.gif
*Ulrica*
Huj, vad trött jag var när jag kom hem och hade packat ur bilen igårkväll! wacko.gif Åh - TACK till Peggy! blomma.gif för alla blommor, all bärhjälp och det väldigt trevliga sällskapet!

Ingrid - var du där?Och - Olle, Linda och Eva och alla andra - så kul att få en verklig person till namnet!

Nu har jag VERKLIGEN fått försmak för detta med växtloppisar! Vi ses till våren igen! tummenupp.gif Nu ska jag gå ut och gräva och plantera! wub.gif
Eva i Höga
Ja, Ulrica, det var verkligen roligt att träffa dig och Peggy också! Vi tyckte detta var jättekul även om det inte kom så många besökare denna gången men jag fick med mig växter hem så jag är nöjd. Började redan plantera igår kväll (i mörkret). Till våren gör vi en ny växtloppis för vi tyckte detta var riktigt roligt.
Jag skickar myskmadra till dig nästa vecka!
*Ulrica*
Tack, Eva, det låter underbart! smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Visst var det en trevlig kväll! Visserligen blev mina krukväxter inte någon större hit, men det var kul att träffa er! Växtmarknader är alltid kul, synd att säsongen för sådana är slut nu. Vi får komma igen nästa år! smile.gif

Olle
ingrid fuxwall
Vad trevligt att Ni hade det trevligt.
Själv åkte jag akut till veterinärern så nu står jag här med mängder av krukor med växter, men soptunnan är nytömd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon