Snigelhatare
10-09-2007, 17:56
Funderar på att tillverka en egen varmkompost att ha på balkongen. Hur liten är det minsta den kan vara för att kunna fungera?
Om du bara skall ha köksavfall i den så behöver den inte vara så stor, jag har sett exempel på modeller som rymmer ca 3-4 liter. Men ju större volym det är desto stabilare blir den. I en liten volym kommer t ex temperaturen att variera mycket mera.
Kan man ha kompost på balkong också!? Finns det risk att det luktar illa från komposten så att grannarna reagerar? Har aldrig haft nån kompost eftersom jag bott i lägenhet.
Hur gör man i så fall?
Eva i Västerås
10-09-2007, 19:38
En maskkompost kan man ha under diskbänken, så det bör ju gå alldeles utmärkt på en balkong. Om man bara kan hålla värmen över vintern, så den inte fryser. Undvik kött, fisk och kräftskal, så är det inga problem med lukt.
Jag har t.o.m. sett en "soffa" gjord i plast, som användes som maskkompost.
Typ en sån där låda som man kan köpa på jula för att gömma stolsdynor i.
Sen var lådan klädd med 5cm frigolit på insidan och fylld med mask och hushållsavfall. Som komplement använde de samma typ av kutterspån som man köper till marsvinen på zooaffären.
Hmm... intressant!
Snigelhatare
15-09-2007, 11:55
Jag är förvånad. Kan verkligen en kompost på 3-4 liter fungera som en VARMkompost? Trodde att det behövdes betydligt mer volym för att hålla värmen uppe? Naturligtvis ska jag ha isolering runt precis som det är på varmkomposter ute i trädgården. Måste erkänna att jag tvivlar lite på en så liten kompost.
Visst kan man ha en liten maskkompost men jag är främst intresserad av en varmkompost.
Jag har haft en hembyggd kompost inomhus i 2 år. Den har aldrig luktat, så länge locket är stängt. Den blir full väldigt fort (min rymmer ca 10 liter). Sedan får man helt enkelt vänta, med locket stängt, i ett år, minst, innan det har blivit jord.
Däremot får man lätt fruktflugor i den. De flyger iväg när man öppnar locket. Det kan man avhjälpa genom att ta ut komposten i minusgrader och öppna locket. Låt den stå ett bra tag så har flugorna gett upp.
Det är bra att vattna den lite då och då.
Om man vill återvinna allt från sitt hushåll behöver man en enorm kompost, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.