vivi
Hej!
Jag planterade rosor i våras och dom tog sig riktigt bra. Nu påstår min granne att man ska lägga på ny fräsch jord (i september)samt klippa av knopparna, är det någon som vet om detta stämmer?
Vänliga hälsningar
vivi
Snigelhatare
Jag skulle inte lägga på färdig jord nu. Tycker att det är bättre att lägga på ännu inte fullt nedbruten kompost, löv och sådant. Då skyddar man dem lite för vintern. Jag antar att den nya jorden innehåller kväve och det ska man INTE ge på hösten. Då får man nya veka grenar som får svårt att klara vintern. Det är ju meningen att tillväxten ska stanna av rosorna ska förbereda sig för vintern.

Jag klipper inte av knopparna. Blir glad av att se enstaka utslagna rosor sent på hösten.
Snigelhatare
Vill göra en rättelse av mitt tidigare inlägg. Det är för tidigt att täcka rosorna med löv och annat nu. Man ska ju helst inte täcka dem förrän marken har frusit till lite.
Mariann
Jag gör inte heller det. Enligt nya rosbibeln så precis som "snigelhatare" säger inte täcka förrän marken frusit lite + att man då kan lägga på kogödsel eller det som man ska gödsla med till våren. Då enligt bibeln ska det komma gödsel till rosorna så fort de börja suga.... + Knoppar är också vackra frostnupna! Dels så blommade en massa rosa rosor 9 dec i Skagen förra året....
[attachment=7628:Skagen_073.jpg]
Denna bibel är: Rosor för förnuft och känsla av Franziska Kröll
Alexander-VG-zon3
håller med , kupa upp jord och sånt efter jorden frusit men ingen näringsrik jord . men bor du en i mild zon kan du redan i feb-april lägga på gödsel på rosorna så får dom en bra start och i milda zoner är det sällan så hård vårfrost att det skadar rosorna . klipp inte veck knopparna däremot om dom bildar nypon brukar jag klippa veck men knopparna bildas ju långt in på hösten .
kerstin z5-6
Kupning med befintlig jord -stax innan tjälning sker -När tjälen lagt sig -kan du täcka med vilken ofrusen påsjord som helst
Aldrig torv/torvmull -det blir en iskaka

Kogödsel är ok -men bor du där regniga vintrar är vanligt blir det mindre miljövänligt -då det mesta av kvävet regnar bort -växterna är ju avstannade på vintern -och på våren är kvävet urlakat

Klippa av toppar o knoppar kan göras i okt -för att rosen ska sluta växa och invintra bättre -det är mindre viktigt med härdiga rosor för zonen du bor i , men kan hjälpa kinkeputtarna " yes.gif
renate
Jag har köpt billig jord i påse för täckning av rosorna när det har frusit till i jorden.Säckarna ligger i garaget så de inte fruser.Jag täcker bara nyplanterade rosor och de lite ömtåligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon