Full version: planering av damm
lindås
Hej!

Nu har vi grävt klart dammen och jag har så smått börjat plantera. Vad vi är osäkra på är om man ska tömma dammen på vatten till vintern? Ska man vinterförvara vattenväxterna också? Hur gör man med rengöring av dammen?

Från en Vetgirig smile.gif
kerstin z5-6
Dammen ska inte tömmas och rengöring ska inte behövas -det gäller att få en naturlig biologisk balans i vattnet -tömma o spola i nytt löser tex algproblem ett kort tag -sen blir det etter värre ..
På vintern ska vattnet vara kvar
Växterna kan du lämna kvar som de är
HelenN
hej hej!

Vattnet skall vara kvar som Kerstin säger, men gällande växterna så beror det på vad det är för växter samt om du har en dammduk eller om du har jordbotten som du planterat i. Jag har dammduk & har planterat mina näckrosor i lera i såna där nätkorgar och på handelsträdgården där jag köpte mina näckrosor så sa hon att jag måste ta in näckrosorna under vintern & ställa dem i en hink med vatten.....frostfritt.
MariaS
Är dammen minst 80cm djup, är det frostfritt där näckrosorna står. Näckrosor gillar inte att bottenfrysa eftersom de är en rotknöl. Fast min dotter i Gävle har sin näckros kvar på 40cm djup och den näckrosen trivs fortfarande utmärkt efter 4 år.
lindås
Hej!

Och tack för alla svaren! Vi har lagt en dammduk i den nygrävda dammen som är ca 70 cm djup. Är det någon idé att plantera några vattenväxter iår tror någon? Ska man sedan lägga stenkross eller ngt liknande på dammduken? Under den har vi i alla fall lagt sand så att inte stenarna skär igenom.

thanks.gif
MariaS
Det blir ganska snart ett "slamlager" på bottnen av förmultnade växtdelar. För att detta lager inte ska bli för tjockt, är det bra om man kan "städa" bort detta på hösten, för att slippa sumpgas under vintern. Har man då en massa singel på botten, blir det ganska besvärligt att skälja ur det för att återbördas till dammen igen. Knterna däremot kan man belägga med lite större naturstenar, för att man ska slippa se dammduken.
Trädgårdsflanören
Stenkross?? Det är nog inte så bra för dammduken. Har du otur, så kan det bli hål. Använd tumlade stenar eller naturstenar. Själv har jag tvättad grus i bottnen.
lindås
Är det nån idé att plantera vattenväxterna nu?
embees
Ja, om du får tag i några nu på hösten. Jag tänker på plantskoleväxter.
/Embees
lindås
Det går framåt med dammen. Vi har lagt dammduken och föreberett pumpen. Vi undrar dock hur ni andra gör för att skydda dammen mot fallande löv och annat skräp? Lägger ni något över dammen?
Tobe3
Första året försökte vi skydda dammen med en pressening, men det blev bara en massa extrajobb. Löv och regnvattten i en sörja på våren. Inget roligt arbete med att försöka fixa till det. Numera låter vi löven falla och har en lövräffsa på hösten och tar upp de mesta som flyter omkring efterhand som löven faller i vattnet. Några sjunker till bottnen, men det har inte blivit någon större skillnad på dammen.
kerstin z5-6
Jag har alla växter planterade i sand på botten -går utmärkt
har man lövträd vid dammen kan man lägga ut ett nät i den vid lövfällningen och fiska upp löv så -men det går bra med plastkratta med smile.gif
MariaS
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-09-2007, 11:48) *
Jag har alla växter planterade i sand på botten -går utmärkt
har man lövträd vid dammen kan man lägga ut ett nät i den vid lövfällningen och fiska upp löv så -men det går bra med plastkratta med smile.gif

...eller använda en stor fiskhåv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon