Full version: Slokande gul tomat
Ingle
Min gula tomat, long banana, slokar rejält med bladen, den har gjort så den sista veckan. sad.gif Den var rejält blöt när jag kom hem från semestern, men jag hällde av vattnet, lukrade upp jorden och ställde den så att den skulle kunna torka underifrån också. När jag grävde i jorden hittade jag vita och gula kokonger (ser likadana ut), några mm stora och tämligen hårda. Bladen är fortfarande gröna.

De två andra tomaterna, F100-hybrider, växer så det knakar.

/Ingle
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har köpt plantorna kan kokongerna vara långtidsnäring som många odlare blandar i jorden..

Det är mycket viktigt med dräneringshål i krukorna, rötterna klarar inte av att vara i för mycket vatten de kan dö av syrebristen.

Tomater är dock ganska tåliga men har många rötter dött av syrebristen så klarar inte växten av att suga upp tillräckligt med vatten med de överlevande rötterna så att den kan försörja hela plantan utan det kan hända att den släpper en del frukter och en del blad.
Ingle
Jag sådde fröna själv och använde "köpejord", möjligtvis om det följt med i hästgödslet jag använt.

Dräneringshål finns, och när det var som blötast ställde jag krukan på ett galler så att den torka bättre.

Eftersom bladen fortfarande är gröna och krukan fått torka ordentligt, så har jag börjat vattna nu i värmen. Tomaterna växer dessutom bra, så kanske är det själva växtsättet som har hängande blad. Någon annan som har erfarenhet av Weibulls Long Banana?

/Ingle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon