stella08
10-09-2007, 22:55
Rotpulver går inte att köpa i Sverige längre, däremot finns det i t ex Tyskland. Why? Är det mycket giftigt? Sätter det verkligen fart på sticklingarna?
Lady Hamilton
10-09-2007, 22:57
Impecta säljer rotnings hormon

har inte hört att det skulle vara giftigt
Ja växthormonerna är alla mer eller mindre giftiga. Det som Impecta och andra säljer i Sverige är extrakt från olika växter eller alger som råkar innehålla mycket naturliga växthormoner. Man kan annars använda t ex salixvatten.
En av de vanligaste
växthormonerna är
auxin, man har försökt använda en del av dessa auxiner som cytostatika!
folkefolke
12-09-2007, 22:44
Jag har hört att rena växthormoner är förbjudet i sverige. Däremot finns det i Danmark... vet ej om det är giftigt eller bara anses olämpligt för almänheten att mixtra med?
Ja salixvatten sägs funka bra har jag hört. Klipp salixkvistar i några centimeter långa bitar och lägg i vatten och låt stå ett dygn. Tänk på att det är färskvara så det är ingen idé att göra iordning mer än vad som behövs. Fungerar visst bäst på våren tror jag.
folkefolke
13-09-2007, 18:40
nu ska jag testa impectas rotningshjälp på några banansticklingar... får återkomma och berätta om det funka bra!
Christoffer
17-09-2007, 00:43
Av de rothormon jag har provat, så tycker jag att Impectas sticklingshjälp har fungerat bäst och gett
många rötter.
På Impecta säger de att "sticklingsmedlet är ett ofarligt preparat framställt av växthormonet auxin som finns naturligt i de flesta växter."
"Det består av olika substanser där den verksamma substansen är Beta-3-indolylättiksyra."
"Pulvret har en hållbarhetstid på ca fem år."
Malva15
17-09-2007, 09:59
Jag har i år vunnit Weibufix rotningshormon på Tradera och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av det? Har Weibufix upphört att finnas i handeln? Är det i så fall för att det var giftigt?
Jag har rotat med impectas rotningshormon tidigare och det fungerade bra, båda sticklingarna fick rötter.
När vi har labbade med havre groddar så använde vi rent auxin. Vi skar bort coleoptilet (rotspetsen, där auxinet naturligt börjar produceras då groddarna är i ljus) på havre groddar som odlats i mörker (för att hindra att auxin produceras naturligt) och så satte i coleoptiler och varierande mängd auxin(fortfarande i mörker) och väntade nån vecka. De som hade fått mycket och lite auxin växte minst, de som hade fått mittemellan växte mest. Men universitet får det säkert fast det inte finns i handeln i övrigt. Men visst borde det ju påskynda sticklingar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.