|
vickeva
11-09-2007, 06:23
Hej hej Vi ska just fälle en del träd på vår tomt. Jag vet att man ska undvika att fälla stora träd, men detta känns nödvändigt för husbygge och annat.. Nu undrar jag vilka träslag som är bra att elda med. Jag fattar att man KAN elda med alla, men tex tall är ju inte så bra. Hur är det med bok? Vi har tre bokar som ska tas ner, och det blir ju en del ved av dem. Är det bra att elda med? Den stora björken vi fäller ska såklart få bli ved.
gammelnalle
11-09-2007, 06:43
VA?? inte elda tall?? Nä inte i öpppen brasa.. för den "sprätter" men i en kamin eller panna funkar det bra.. BÖcker kan ma ochså elda: men lite synd på ett sånt fint slöjdvirke. En kubikmeter eldningsolja motsvaras ( ungefär ) av följande mängd trädbränsle vid 20 % fukthalt: Trädslag M3f pb M3t ( 60 % fv.) M3s ( 45 % fv. ) Gran, Asp 5,6 9,3 12,4 Tall 5,0 8,3 11,1 Björk 4,4 7,3 9,8 Ek, Bok 3,8 6,3 8,4 knyckt här: http://www.kisaved.com/vedeldning.htmb
Förutom energivärdet så kan det innebära endel praktiska problem att kapa och framför allt klyva grova träd. Har man tillgång till en hydraulisk vedklyv så underlättar ju det mycket. Men RIKTIGT grova kubbar kan ju t o m vara svåra att lyfta upp!
Vi eldar rätt mycket med lind. Kanske är inte energivärdet det bästa men nu fick vi tillgång till mycket av den sorten och den var i alla fall lätt att klyva! Sen hör det till saken att vi enbart trivseleldar så det är ju inte för att värma upp huset i första hand.
Sen eldar vi en del med alm och björk också.
Alla lövträd är mycket enklare att klyva direkt när de är färska, helst på våren, även om de är tyngre då.
Gossen Ruda
11-09-2007, 07:58
Allt går att elda. Vill bara korrigera gammelnalle lite, tall sprätter inte så mycket men gran är explosivt. Man kan på ett ungefär beräkna värmevärdet genom att känna på träts vikt, ju tyngre dessto högre värmevärde. Gäller givetvis för torrt virke. Bok är nog det bästa för brasan men det kan nog vara svårt att få att börja brinna. Gran och björk är bäst att tända med enligt min uppfattning.
*Stintan*
11-09-2007, 08:25
Beror väl lite på var du ska elda med veden. I panna, vedspis o kamin kan man ju elda vilken ved som helst och har man öppen spis så funkar ju även gran om man har ett ordentligt gnistskydd. Det enda som inte är så bra att elda med är ek om den inte fått ligga några år då den avger garvsyra om den är för färsk och då kan orsaka skada på rökgångarna. vi i villa
vickeva
11-09-2007, 08:39
Tack för så många svar... vi ska elda i en kakelugn och anledningen till att jag inte ville elda tall, är att jag har hört att pga att där är så mycket kåda i tallen så kletar den igen gångarna... stämmer detta inte alltså? Vi ska ha det mest som myseldning, så energiinnehållet spelar mindre roll.l
*Stintan*
11-09-2007, 09:02
Det är nog ingen fara med kådan så länge du inte snåleldar genom att strypa syretillförseln. Det bästa är ju om man blandar olika ved. en till länk med lite om ved vedslag
vickeva
11-09-2007, 09:13
Bra länk där, tack!
Gossen Ruda
11-09-2007, 09:59
Tall är normalt inga problem att elda med men det finns en risk och det är om man fått tag på törved. Sån utvecklas när tallen har varit skadad och försvarat sig med rik kådproduktion, det finns bl.a en svamp som kan angripa tall och orsaka sånt. Törskatesvamp. Den veden utvecklar enorm hetta och kraftig sotbildning när den brinner och bör undvikas exempelvis i kakelugnar. Det känns på lukten om veden innehåller mycket kåda.
vickeva
11-09-2007, 10:03
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2007, 10:59)  Det känns på lukten om veden innehåller mycket kåda. Hur känner man det? All tall luktar väl mycket kåda...jag har liksom inget att jämföra med...
Gossen Ruda
11-09-2007, 10:10
CITAT (vickeva @ 11-09-2007, 11:03)  Hur känner man det? All tall luktar väl mycket kåda...jag har liksom inget att jämföra med... Om du luktar på tallved så känns kådlukt och det är normalt. Om du däremot lägger en bit törved nånstans i huset så känner du snart lukten i hela huset. Veden känns dessutom kletig och lite hal. Det lättaste är att ta loss en flisa och tända eld på den, den får inte ryka.
Tall är suveränt att tända med om den är torr... får du dessutom tag på tjärgadd kan du inte misslyckas. Däremot gillar jag den inte att direkt elda med för värmens skull. Har bekanta med kakelugn som gillar asp i den.. Den brinner inte så bra utan ligger mest och kolar så du får lite lagom värme i kakelugnen under lång tid.
Ovan finns några länkar till olika sidor på nätet om ved. Men vill man lära sig mycket om olika sorters ved så är den allra bästa källan en bok som kom ut för några år sedan: Eld Flammor och glöd - samisk eldkonst, av Yngve Ryd, 429 koncentrerade sidor!
ingrid fuxwall
11-09-2007, 19:21
CITAT (KURT @ 11-09-2007, 07:55)  Förutom energivärdet så kan det innebära endel praktiska problem att kapa och framför allt klyva grova träd. Har man tillgång till en hydraulisk vedklyv så underlättar ju det mycket. Men RIKTIGT grova kubbar kan ju t o m vara svåra att lyfta upp! Det beror ju lite på hur långt man kapar dem. Desto grovare ju kortare bitar är ganska praktiskt CITAT (Stintan43 @ 11-09-2007, 09:25)  Beror väl lite på var du ska elda med veden. I panna, vedspis o kamin kan man ju elda vilken ved som helst och har man öppen spis så funkar ju även gran om man har ett ordentligt gnistskydd. Det enda som inte är så bra att elda med är ek om den inte fått ligga några år då den avger garvsyra om den är för färsk och då kan orsaka skada på rökgångarna. vi i villaEk har stort värmeinnehåll men bör ligga och torka tre år CITAT (vickeva @ 11-09-2007, 09:39)  Tack för så många svar... vi ska elda i en kakelugn och anledningen till att jag inte ville elda tall, är att jag har hört att pga att där är så mycket kåda i tallen så kletar den igen gångarna... stämmer detta inte alltså? Vi ska ha det mest som myseldning, så energiinnehållet spelar mindre roll.l Vi får all vår värme från veden som stoppas i pannan och många försäljare av blandved levererar så gott som enbart gran och tall ved och vår sotare har inte klagat än. Fast vi köper ju från flera ställen
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-09-2007, 19:21)  Det beror ju lite på hur långt man kapar dem. Desto grovare ju kortare bitar är ganska praktiskt Längden får ju rimligen anpassas efter pannan! Är det klenare ved kan man visserligen göra 1 m ved och klyva. Men att göra mycket kubbarna kortare än pannan är inte rimligt.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2007, 10:59)  Tall är normalt inga problem att elda med men det finns en risk och det är om man fått tag på törved. Sån utvecklas när tallen har varit skadad och försvarat sig med rik kådproduktion, det finns bl.a en svamp som kan angripa tall och orsaka sånt. Törskatesvamp. Den veden utvecklar enorm hetta och kraftig sotbildning när den brinner och bör undvikas exempelvis i kakelugnar. Det känns på lukten om veden innehåller mycket kåda. Tôre är fint när man ska nôre...iallafall för att få fart på brasan...perfekt till tändved..
ingrid fuxwall
12-09-2007, 20:45
CITAT (KURT @ 12-09-2007, 06:32)  Längden får ju rimligen anpassas efter pannan! Är det klenare ved kan man visserligen göra 1 m ved och klyva. Men att göra mycket kubbarna kortare än pannan är inte rimligt. Kanske inte men om man har att välja på att de inte blir hanterbara - har för mig att ursprungsfrågan var sådan, men kan ha missat något, så tycker jag nog att det är bättre med kortare bitar som man orkar lyfta
Huggorm
14-09-2007, 20:14
Sotaren hemma hos föräldrarna har anmärkt någon gång på att det måste ha varit mycket granved det året, det märktes tydligt i skorstenen. Men för att det verkligen skall vara problem får man nog elda väldigt mycket, under lång tid. Gran är annars utmärkt att elda. Jobbig att hantera på grund av alla grenar och kladdig kåda, men torkar rekordsnabbt och brinner bra. Varar dock inte så länge, men det är kanske inte så konstigt när årsringarna är centimeterbreda. Det är ju nästan som wellpapp... Förutom grenarna då som är extremt hårda och energirika.
Asp däremot tycker jag inte om, den brinner knappt. Växer så det knakar gör den, och eftersom de oftast är raka och fina med glest mellan grenarna är dom extremt lätta att klyva. Men det tar mycket lång tid innan dom torkar, och inte ens då brinner dom särskillt bra tyvärr. Luktar tråkigt gör dom också, men dom är trevliga i skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|