Jennika
Vad ska man ha för underlag för att kunna lägga både stenplattor och grus på ett område?
Ska ha plattor runt om mitt kommande växthus men inte på hela "området". Det rör sig om totalt ca
40 kvm där växthuset tar upp 16 kvm. Har grävt ur och lagt markduk samt grus 0-18 som ska paddas.
Men sedan då? Där jag ska ha grus kan man ju inte ha sand eller?? och där jag ska ha plattor ska det
ju vara sand! Hade även tänkt att slänga ut en eller annan platta eller stor sten i gruset för att det inte ska se så statiskt ut.
Tips och råd och gärna bilder.
Lonicera
Hej, det låter bra som du gjort hitills. tummenupp.gif Du får helt enkelt bestämma dig var plattorna ska ligga och lägga sand där. När du sedan lagt plattorna lägger du gruset emot. Har du sand under gruset är det lätt för fröogräset att få fäste.
Det är jättefint att lägga ut någon större sten i grusläggningen. Ska försöka lägga ut en bild på ett jobb jag gjorde med liknande tillvägagångssätt.

Mu i myllan
Det är enklare än du tror! Du behöver ingen sand. 0-18 är en utmärkt grund att lägga plattor på. Särskilt om du väljer 40x40 vilket är enklast att få plant. Ju större platta desto enklare. Kör du dessutom först över gruset med en padda ligger det hur bra som helst.

Det enda knepiga blir att få de yttre raderna att ligga kvar. Föreslår at du gör en ram av antingen plåt ellerkantsten (som du får gräva ner en bit så att de går i nivå med plattorna) Jag ska faktiskt ägna helgen åt just detta lilla plattsättarnöje. Det är inte första gången så jag vet att det blir bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon