|
*Ulrica*
11-09-2007, 08:37
Jag ska ju på växtloppis i Kungälv den 18.
Jag vill ta med mej cerise höstflox. Jag har aldrig ens grävt upp och delat en perenn. Hur gör jag, jag har en massa nybörjarfrågor om hur jag ska göra på bästa sätt. Jag har heller aldrig varit på någon byte/försäljningsdag och sett hur andra har gjort.
1. Hur stora plantor ska jag dela floxen i? Jag har typ stora ruggar på 1 kvm vardera. 2. Kan jag sätta dem i plastpåsar för jag har nästan inga krukor större än 11x11x12? 3. Ska jag gräva upp dem samma dag eller går det bra några dagar innan? 4. Ska jag "plantera" dem med ny jord eller bara gräva upp och förpacka?
Inte svar på alla dina frågor utan snarare lite tips. Ang. krukorna. Nu när det planteras höstkrukor i massor kanske du kan fråga på någon plantbutik om dom har några som blivit över. Eller rent av smyga iväg till någon kyrkogård och kolla i deras återvinningstunnor. Där brukar ligga massor som folk slängt. När det gäller när du bör plantera de delade plantorna så tror jag att det är bäst att du gör det omgående så plantorna återhämta sej lite eftersom de kan se lite slokande precis när man gjort det. Allra bäst hade nog varit att göra det såpass tidigt att de dessutom hinner börja rota sej i krukan för många kollar nog på det innan de köper.
*Ulrica*
11-09-2007, 09:26
CITAT (Cacki @ 11-09-2007, 10:17)  Allra bäst hade nog varit att göra det såpass tidigt att de dessutom hinner börja rota sej i krukan för många kollar nog på det innan de köper. Ah... då kanske jag är försent ute, en vecka innan... men en lite korkad fråga kanske... vad menar du med att de ska rota sig i krukan? ...de har ju rötter när jag gräver upp dem..
lyckero
11-09-2007, 09:53
När man gräver upp och delar växter skadas alltid rötterna mer eller mindre. De små vita sugröttena tar ett tag på sig att växa ut igen. När de börjar växa brukar man säga att de har rotat sig i krukan. Om du har mindre än en vecka kvar till växtloppisen så skulle jag nog vänta med att gräva upp till samma dag om det går. Annars kommer växterna förmodligen att sloka, och då är det inte så många som är intresserade av att köpa. Om jag hade köpt nyuppgrävda perenna växter skulle jag klippt ner dem ganska ordentligt vid plantering, så att de inte har så mycket bladmassa att försörja, utan kan lägga sin energi på rotbildningen. När jag krukar upp växter till försäljning brukar jag försöka göra det 2-3 veckor innan försäljningen, så ser jag vad som inte klarar sig. Då är växterna jag tar med fräscha och fina. Tänk också på att kolla så att det inte kommer med några mördarsniglar, om du har det i trädgården. Lyckero
*Ulrica*
11-09-2007, 10:02
CITAT (lyckero @ 11-09-2007, 10:53)  När man gräver upp och delar växter skadas alltid rötterna mer eller mindre. De små vita sugröttena tar ett tag på sig att växa ut igen. När de börjar växa brukar man säga att de har rotat sig i krukan. Om du har mindre än en vecka kvar till växtloppisen så skulle jag nog vänta med att gräva upp till samma dag om det går. Annars kommer växterna förmodligen att sloka, och då är det inte så många som är intresserade av att köpa. Om jag hade köpt nyuppgrävda perenna växter skulle jag klippt ner dem ganska ordentligt vid plantering, så att de inte har så mycket bladmassa att försörja, utan kan lägga sin energi på rotbildningen. När jag krukar upp växter till försäljning brukar jag försöka göra det 2-3 veckor innan försäljningen, så ser jag vad som inte klarar sig. Då är växterna jag tar med fräscha och fina. Tänk också på att kolla så att det inte kommer med några mördarsniglar, om du har det i trädgården. Lyckero Tack för ett utförligt svar! Det var ungefär så jag tänkte först, att jag skulle gräva upp dem samma dag så att de snabbt kan komma i ny jord. Jag får ju säga det till de som köper dem. Nästa gång vet jag bättre hur jag ska göra. Självklart ska jag kolla noga efter sniglar och/eller ägg!
kerstin z5-6
11-09-2007, 10:48
Nää jag skulle bli jättesur om jag kom hem och de slokade i krukan efter nån timme ! Gräv upp nu -om det är en v kvar de kommer inte ha hunnit bilda rötter i krukan , men i alla fall är slokstadiet över De ska ha namnskylt med vetenskapligt och gärna svenskt namn -färg o höjd är bra samt din signatur
*Ulrica*
11-09-2007, 11:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2007, 11:48)  Nää jag skulle bli jättesur om jag kom hem och de slokade i krukan efter nån timme ! Gräv upp nu -om det är en v kvar de kommer inte ha hunnit bilda rötter i krukan , men i alla fall är slokstadiet över De ska ha namnskylt med vetenskapligt och gärna svenskt namn -färg o höjd är bra samt din signatur Hur mycket ska det vara i varje kruka eller hur stor ska krukan vara av floxen då? Höstflox alltså...
*Ulrica*
11-09-2007, 12:08
Tja... så här blev det: Rabatten: [attachment=7259:floxrabatt.jpg] Uppgrävd jätteklump. Förvånad över att rötterna var så grunda, typ bara 15 cm. : [attachment=7260:floxklump.jpg] Kunde inte dela i mindre bitar än detta, 3,5 liters krukor (måste ha fler): [attachment=7261:floxkrukor.jpg] Kan det duga?
Köper du höstflox i en handelsträdgård är de ofta planterade i 8-9 cm krukor och krukan är välfylld med rötter. Mvh Fenja
CITAT (*Ulrica* @ 11-09-2007, 13:08)  Tja... så här blev det: Rabatten: [attachment=7259:floxrabatt.jpg] Uppgrävd jätteklump. Förvånad över att rötterna var så grunda, typ bara 15 cm. : [attachment=7260:floxklump.jpg] Kunde inte dela i mindre bitar än detta, 3,5 liters krukor (måste ha fler): [attachment=7261:floxkrukor.jpg] Kan det duga?  Det duger absolut! Jag skulle ha satt dem i vanliga plastpåsar, typ 3-liters, i stället för att köpa dyra 3,5-literskrukor. Eller du kanske får tag på gratiskrukor nånstans?
*Ulrica*
11-09-2007, 19:34
Tja, nu köpte jag lite krukor, får se hur långt de räcker. Annars fortsätter jag med fryspåsar... Blev lite annat också....  5 plantor billig revsuga, 3 limegröna Heuchera och 3 höstgentiania...  CITAT (Fenja @ 11-09-2007, 16:35)  Köper du höstflox i en handelsträdgård är de ofta planterade i 8-9 cm krukor och krukan är välfylld med rötter. Låter väldigt pluttigt... men det är väl skillnad när de har vuxit i krukan...
ingrid fuxwall
11-09-2007, 19:37
Tänkte också åka dit och nu vet jag att jag inte ska ta med mig flox, vad ska du ta med mer? Bara så det inte blir dubbelt
*Ulrica*
11-09-2007, 19:56
Har du ingen annan färg på flox då? Jag har nog inga mer perenner att ta med (de få jag har behövs här), om det inte är någon som vill ha några vilda grejer från skogen...
ingrid fuxwall
11-09-2007, 20:02
Har en massa andra saker så det är inga problem. Mitt stora problem är att jag har lite svårt att tro att någon ska vilja ha något av mitt överskott  Att vänner blir glada över det är ju en sak. ingrid
VILL OCKSÅ ÅKA DIT! Men det finns väl inte så mycket kvar efter 16.00, när jag vaknar efter nattvaket........
Dito Verde
11-09-2007, 20:27
CITAT (MariaS @ 11-09-2007, 21:08)  VILL OCKSÅ ÅKA DIT! Men det finns väl inte så mycket kvar efter 16.00, när jag vaknar efter nattvaket........  MEN.... det började väl inte förrän 17.30 ??? Du hinner vakna ordentligt. Hälsningar Peggy i Surte som tänker vara där.
*Ulrica*
11-09-2007, 20:33
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-09-2007, 21:02)  Mitt stora problem är att jag har lite svårt att tro att någon ska vilja ha något av mitt överskott  Att vänner blir glada över det är ju en sak. Ja, så kan jag också känna, men vi får väl pröva, det absolut värsta som kan hända är att man får släpa med det hem igen. Jag tänker att om ingen vill byta eller köpa så kan jag kanske pracka på det på någon strax innan jag åker hem... Men jag som knappt har några växter ännu kommer vara som en gam och kasta mej över alltihop, så du behöver nog inte vara orolig....
ingrid fuxwall
11-09-2007, 20:37
CITAT (*Ulrica* @ 11-09-2007, 21:33)  Ja, så kan jag också känna, men vi får väl pröva, det absolut värsta som kan hända är att man får släpa med det hem igen. Jag tänker att om ingen vill byta eller köpa så kan jag kanske pracka på det på någon strax innan jag åker hem... Men jag som knappt har några växter ännu kommer vara som en gam och kasta mej över alltihop, så du behöver nog inte vara orolig.... Bra! Då får vi ha samtal över PM där vi kan prata om vad du vill ha från mig. ingrid
CITAT (Dito Verde @ 11-09-2007, 21:27)  MEN.... det började väl inte förrän 17.30 ??? Du hinner vakna ordentligt. Hälsningar Peggy i Surte som tänker vara där. Men sen tar det ju två timmar med bil innan jag är där också. Då är det bara att vända bilen omgående för att kunna börja jobba igen 21.00.. Men eftersom Ulrika och Ingrid inte tror sig sälja ngt på plats, kan man kanske handla på arbetstid fritid  .....
ingrid fuxwall
11-09-2007, 20:45
CITAT (MariaS @ 11-09-2007, 21:43)  Men sen tar det ju två timmar med bil innan jag är där också. Då är det bara att vända bilen omgående för att kunna börja jobba igen 21.00.. Men eftersom Ulrika och Ingrid inte tror sig sälja ngt på plats, kan man kanske handla på arbetstid fritid  ..... Man ska inte sälja - byta  Ska bli roligt men hur känner man igen alla?
Försök med en phlox i knapphålet
*Ulrica*
11-09-2007, 20:50
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-09-2007, 21:45)  Man ska inte sälja - byta  Ska bli roligt men hur känner man igen alla? Jag ska skriva ut följande: *Ulrica* Odla.nu och sen klippa ut det och sätta fast på jackan! eller ska man göra en pappershatt med namnet på kanske...
ingrid fuxwall
11-09-2007, 20:52
CITAT (*Ulrica* @ 11-09-2007, 21:50)  Jag ska skriva ut följande: *Ulrica* Odla.nu och sen klippa ut det och sätta fast på jackan! eller ska man göra en pappershatt med namnet på kanske...  En söt hatt blir perfekt
kerstin z5-6
12-09-2007, 12:22
Ser jätte snyggt ut ulrika -fast det hade dugt med billigare krukor med
*Ulrica*
12-09-2007, 12:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-09-2007, 13:22)  det hade dugt med billigare krukor med  Var/hur får jag tag på det då? Jag funderade på om man kanske kunde använda hundbajspåsar....
kerstin z5-6
12-09-2007, 17:57
jaha då .. det har jag gjort  sen får man berätta om sitt intresse till alla som bara slänger krukorna -och kanske beställa ett gäng för vårvinterns sådder
*Ulrica*
15-09-2007, 11:11
Nu har jag 8 st. 3,5 liters krukor med höstflox att ta med till Kungälv. Men de är ju drygt 1 meter höga så jag får lite problem med att få in dem i bilen! Kommer jag få svårt att få dem bortbytta om jag klipper ner dem till hälften? De har ju ändå blommat över...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|