Mitt problem är lika fast tvärtom. Grannen har skaffat en katt till. Mamman i huset kunde inte säga nej när dottern ville ha den lilla kattungen (suck!). Dom har, förutom två kaniner, redan en katt – områdets bästa musjägare – och hon är inte välvilligt inställd till den lilla nya. Den lilla har bott hos dom i ca 1,5 månad nu och det har inte blivit bättre.
Vårt "problem" är att den lilla (hon är dryga 5 månader nu) allt oftare kommer in till oss. Vi har inget emot det, hon är välkommen.
Men. Jag har pratat med grannen/ägaren. Hon tror sig inte om att klara av dom här ständiga kattbråken. Hon ångrar den lilla nya och vet med sig att hon borde hitta ett nytt hem till henne. Hon har dåligt samvete mot den stora katten. Katterna får alltså gå omlott hemma, dvs stora katten är ute om nätterna och på dagarna får den lilla vara ute. Fast väldigt ofta är den lilla ute på kvällen. Senast igår. Då gick hon ut och in hos oss i princip hela kvällen. När vi skulle gå och lägga oss vid midnatt låg det det redan någon i min säng! Vi släppte först ut henne men sen släppte jag in henne igen. Det är faktiskt bara en kattunge och jag kunde inte låta henne vara ute i regnväder mitt i natten. Så hon sov hos oss inatt. Igen, det var inte första gången.
Det märkliga är att vi inte någon gång har hört någon vara ute och locka på henne! Hon är liten, kan inte jama så högt och dörren in till dom är stängd. Jag tyckte itne vi hade mycket till val.
Sen låg jag där och retade upp mig på grannen. Hon har ju faktiskt accepterat ansvaret genom att ta hem den lilla. Då kan hon väl inte bara släppa den vind för våg! Inget halsband har hon heller (det har iofs inte den stora katten heller – matte är "emot sånt").
Och så var det det här med maten. Jag har ju sett att den lilla är ute i flera timmar och när hon kommer in till oss går hon direkt till den plats där matskålen skall vara (husen är identiska). I början vill jag inte ge henne något. Jag har för mig att det är viktigt att hon lär sig var som är "hemma" genom att det är där hennes mat finns. Nu har jag, dumt kanske, gett henne både leverpastej och makrill på burk. Och häromdagen köpte jag en liten påse kattungefoder. Den kom väl till pass i morse. Hon var hungrig som en varg.
Vi måste hitta en lösning kvickt – det tar itne många minuter att fästa sig vid en liten katt

Hur i herrans namn löser man det här på bästa sätt?