Ulla-Kajsa
11-09-2007, 10:16
Har någon provat att ta sticklingar från Ölandstok för att få nya plantor??
När är i så fall bästa tiden för detta??
Jag vill ha en häck med just Ölandstok.
Hur tätt ska en sådan häck planteras??
Glömde att säga att jag bor i zon 1 på just Öland.
Jag är nog en liten Ölandstok som vill pröva den dryga vägen för att få en häck, fast det går att köpa färdiga plantor.
Enklaste sättet är att böja net grenarna i jorden runt plantan. Efter några månader har du nya plantor som du "hugger" av från moderplantan och flyttar dit du vill.
Annars brukar jag passa på att göra sticklingar när jag ändå klipper befintlig häck. Fast tänk på att sommarsticklingar inte får vara för hårda, men inte heller för mjuka. =nya skott som börjar hårdna till, sticks i torv, vattnas och vänta.
Ulla-Kajsa
11-09-2007, 19:10
Ännu har jag inga egna plantor att göra avläggare på.
När klipper du buskarna? Jag trodde de kunde växa fritt!?
Kan det fungera att ta sticklingar nu???
JAg brukar klippa mina tokar i början av juli. Buskarna blir då mycket tätare och blommar långt in på hösten. Dessutom för det med sig att häcken får en snygg form
ingrid fuxwall
11-09-2007, 19:54
Det är alltså inte vettigt att dela befintliga plantor?
ingrid
Har faktiskt aldrig provat. Men tittar man på att de är rätt vedartade i basen och tänker på att man bör få med en rot eller två, så kan jag tänka mig att det kan vara lite småsvårt. Däremot verkar de fröså sig också. Har hittat plantor i gruset på parkeringen, när jag har rensat ogräs där....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.