Pias
Hej! Jag har fått överta en s.k. vandahybrid som blivit försummad under ett längre tag. Den ser fortfarande ut att ha liv i sig men har knappt blivit vattnad alls de senaste månaderna. Jag har tagit reda på hur den bör skötas (hittade en bra länk på annan del av forumet här: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad ) men tar gärna emot allehanda övriga tips. Det jag egentligen undrar är hur jag ska göra nu i början för att inte chocka den för mycket men på samma gång inte låta den dö av torka. Ska jag verkligen vattna och nära den som man skulle med en som varit kontinuerligt omskött? Eller ska jag ta det mer avhållet i början? Dessutom blir det ju mörkare nu och den kanske ställt in sig på vila i och med vattenbrist och mindre ljus om dagarna?

På samma gång undrar jag en annan sak; när jag hänger upp min orchidé igen efter att ha badat den och dess i luften hängande rötter, droppar det en hel del på krukväxterna som står under den på fönsterbrädet. Med tiden kommer de alltså få en del orchidénäring på sig smile.gif Är det något dåligt i sig? Det är nu mest kryddväxter och en lyckoklöver det gäller.

Tacksam för alla svar!

/Pia
Biggan_
Jag såg det här först nu och jag hoppas att du har låtit den få så mycket vatten den har kunnat ta till sej! Absolut ingen gödning till en växt som inte mår bra. Låt den dra vatten minst 20-30 minuter varje gång du vattnar och då helst på morgonen så den hinner torka upp innan kväll. Nu när det går åt höst behöver du inte vattna varje dag, kanske varannan nu och sedan var tredje dag i vinter. Vandasläktet älskar vatten men måste torka upp ordentligt mellan vattningarna annars ruttnar rötterna. På sommaren behövs vatten dagligen. Hoppa över gödningen tills våren.
Vad det gäller droppande av näring på andra krukväxter så är det ingen fara, orkidénäring är svagare än vanlig blomgödning, men göd som sagt inte förrän ljuset återkommer i vår.
Hoppas du klarar den för dom är jättefina när dom blommar och sköter du om den rätt så blommar den minst två gånger på sommaren och blommorna är hållbara.
Pias
Tack så mycket, det var bra råd! Då väntar jag till våren med gödning och hoppas på det bästa smile.gif Jag tror den kommer klara sig för rötterna verkar vara i fin form och blir fint gröna efter en stund i vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon