Full version: Noshornsbagge
André
Hej,

Har ett inlägg om hur man gör med hästgödsel i ett annat forum på denna site "köks trädgården". En av frågorna är att det är stora vita larver i denna hästgödsel som jag ska transportera hem till trädgården.

Det har nu visat sig att det kan vara en noshornsbagge, är det någon som vet mer om denna bagge?

Jag ska ha detta i en köksträdgård, kommer den knapra i sig mina grönsaker eller äta upp "de dumma insekterna"?

Ska jag strunta i gödslet?

Eller ta hem men noga gå igenom så dessa monster inte slinker med eller rent av vara glad för att få hem dessa?

/André ohmy.gif
Louise i Göteborg
Hejsan

Kunde inte låta bli att nosa runt och söka lita. Fakta om krypet hittade jag bara sådant som vem-det-nu-var redan hittade (se köksväxter)

Men på ett ställe hittade jag anvisrningar om att tillaga och äta larverna. Det presenterades väldigt seriöst på nån' naturvårds-sajt.
Snitta upp larven, ta ur tarmen och stek i smör. wub.gif

Ingenstans hittar jag anvisningar om bekämpning och en privat trädgårdshemsida nämner att man fått med dessa larver med just hästgösel men verkar inte tycka att det är nått problem alls.

Jag skulle tro att du kan använda gödslet.
Virgo
Om det nu är noshornsbaggelarver, så skall de inte bekämpas!

Jag skrev lite om denna fantastiska bagge i det gamla forumet.
Då dessa baggar är sällsynta, så tror jag knappast det är noshornsbaggelarver.

Letade reda på mitt inlägg:

Det hittas en hel del larver av noshornsbagge, här av forumets deltagare.
Jag har inte hittat en enda larv av dessa 4cm långa skalbaggar. Jag har sökt på många ställen, men aldrig hittat dessa 10cm långa larver. Sammlade på skalbaggar när jag var ung o vacker.
Honorna lägger bara ungefär 40 ägg och dör efter detta. Hanarna dör efter svärmningen (parning)som infaller runt midsommar.
Skalbaggarna äter nog inget under sitt korta liv, däremot larverna äter en hel del och bökar i jorden.
Det tar ungefär 3-5år innan larven förpuppas i en kokong i jorden.
Så låt dessa vara kvar i jorden eller i komposthögen. Förmodligen är det ingen noshornsbagge utan en lite mindre skalbagge, som kommer att krypa ut.
Skalbaggslarverna kan ätas råa. Negrerna gör det.
Innehåller mycket näring.
Friterade lär smaka utmärkt. (Har inte testat)

Så förhoppningsvis får dessa larver vara ifred. wub.gif

Förresten Berith! Har du larven kvar och vid liv?
Berith
Allerskönaste jungfru Wille! tongue.gif

Nej, dom är borta båda två. sad.gif Jag la dom i en hink med jord och tittade till dom emellanåt, och plötsligt var den ena borta! Vet inte vart den tog vägen... Den andra slängde jag bort själv, jag kom på att den inte var simkunnig. Hinken fick ju stå ute i ett hörn i trädgården och blev full med vatten i en av den gångna sommarens mest ovanliga företeelser. Synd! Det skulle varit roligt att se om det hade blitt nåt!

Vad gör larven nu på vintern i gödselhögen? Sover den, eller är den vaken ibland och äter?
KURT
Stora larver ger stora skalbaggar och dessa är i allmänhet rovdjur. Överhuvudtaget så funderas det alltför mycket över ev. problem som insekter kan ställa till med. De allra flesta är ju bara nyttiga, det gälller även getingar (konsumerar en massa fjärilslarver och andra insekter) och myror. Man skall istället vara glad åt att man har insekter, hittar man larver igödseln så är ju det en bra indikator på att det inte finns en massa gift där tex avmaskningsmedel och annat .
Berith
den här sidan finns en artikel om att japanska skolbarn samlar in skalbaggar och säljer till otroliga priser!

Håll med om att noshornsbaggen är respektingivande!

ragnhild49
Hej!
Visserligen en gammal ”tråd”, som jag halkade in på när jag ”googlade” på noshornsbagge. Jag har precis kört undan gamal hästdygna (rejäla mängder!) som legat sedan i våras. Det ”vimlade” av larver. Det är absolut noshornsbaggar. Genom åren har jag bara sett ett fåtal skalbaggar, men det är lika fasinerande varje gång vi kör dynga. Larverna är gräddfärgade och stora som en tumme. Jag har som sagt bara stött på själva baggen ett fåtal gånger. Mötte en liten en på väg in stallet någon gång in våras/somras. Kan någon berätta mer om dem!?
Piccante
CITAT (ragnhild49 @ 22-10-2007, 09:04) *
Hej!
Visserligen en gammal ”tråd”, som jag halkade in på när jag ”googlade” på noshornsbagge. Jag har precis kört undan gamal hästdygna (rejäla mängder!) som legat sedan i våras. Det ”vimlade” av larver. Det är absolut noshornsbaggar. Genom åren har jag bara sett ett fåtal skalbaggar, men det är lika fasinerande varje gång vi kör dynga. Larverna är gräddfärgade och stora som en tumme. Jag har som sagt bara stött på själva baggen ett fåtal gånger. Mötte en liten en på väg in stallet någon gång in våras/somras. Kan någon berätta mer om dem!?

Googla på noshornsbagge eller Oryctes nasicornis så hittar du säkert mer fakta om dem. både larver och vuxna lever av multnande växtdelar och utgör inte någon skaderisk för växter.

Om du mötte en "liten en" på väg till stallet så var det inte en noshornsbagge för de är inte små. Var det en mindre bagge du såg så var det en annan art.

Hane av noshornsbagge

[attachment=8673:oryctes0506.jpg]
Anette på Boäng
Har odlat pumpor på min dynghög som är full av noshornsbaggar. Inga skador alls.
De verkar bara äta av förmultnat.
Skall se om jag hittar mina bilder jag tog på familjen noshorning wink.gif Här är mamma,pappa och två olika gamla larver.
[attachment=8677:IMG_0084.JPG] [attachment=8678:IMG_0086.JPG]
Piccante
så fint med en familjebild laugh.gif
Sofiia
huu... jag hatar verkligen skalbaggar, dom är SÅ äckliga!! (blivande biolog.... hmm..)

Nåja men dom är ju nog imponerande!! Noshornsbaggen hör väl till en av de starkaste djuren (vill jag minnas att jag har hört nångång), i förhållande till dess vikt då vilket ju är ganska spännande! smile.gif
Piccante
CITAT (Sofiia @ 25-10-2007, 14:59) *
huu... jag hatar verkligen skalbaggar, dom är SÅ äckliga!! (blivande biolog.... hmm..)

Nåja men dom är ju nog imponerande!! Noshornsbaggen hör väl till en av de starkaste djuren (vill jag minnas att jag har hört nångång), i förhållande till dess vikt då vilket ju är ganska spännande! smile.gif

Nääää men skalbaggar som är så fina! och så intressanta. Spindlar däremot de trampar jag på så fort jag ser. Vet inte om en noshornsbagge egentligen är så stark? De gräver väl bara i spånhögar och komposter de förflyttar väl inte så mkt saker? Däremot finns det i samma familj dyngbaggar som rullar runt på spillning och samlar på sig. De kan nog förflytta rätt stora mängder i förhållande till kroppsvikten.
Sofiia
CITAT (Markus_H @ 25-10-2007, 16:47) *
Nääää men skalbaggar som är så fina! och så intressanta. Spindlar däremot de trampar jag på så fort jag ser. Vet inte om en noshornsbagge egentligen är så stark? De gräver väl bara i spånhögar och komposter de förflyttar väl inte så mkt saker? Däremot finns det i samma familj dyngbaggar som rullar runt på spillning och samlar på sig. De kan nog förflytta rätt stora mängder i förhållande till kroppsvikten.

Spindlar trampar jag också på unsure.gif... (åtminstone inomhus)

Jag vet inte om dom använder sig av sin styrka i praktiken, det var ett experiment som hade gjorts med noshornsbaggen och det var där de kom fram till det.
Gurkan
Vill ni ha nohornsbaggar så lägg upp en rejäl spånhög eller hästskit på spån som kommer dom, varmbänkar med spån och gödsel funkar tydligen också bra. Hittade flera hundra larver när jag grävde ut mina växthusbäddar tidigare i år, dom fick åka i komposten tillsammans med spånet. Nu har jag flyttat men hoppas att dom får överleva.

Dom trivs i träspån. Larverna är vanliga här i Skåne iaf. men jag har inte sett nån vuxen bagge. Fast det kan ju bero på att jag flyttade från förra trädgården efter 2 år, ska lägga nya spån-/gödselhögar snart så då får där bli ett noshorningsreservat så att dom får tid att växa upp.

CITAT (Sofiia @ 25-10-2007, 13:59) *

.....

Du borde bli humanist istället .... whistling.gif

Så kan du hata naturen med gott samvete.
Sofiia
CITAT (Gurkan @ 31-10-2007, 03:13) *
Vill ni ha nohornsbaggar så lägg upp en rejäl spånhög eller hästskit på spån som kommer dom, varmbänkar med spån och gödsel funkar tydligen också bra. Hittade flera hundra larver när jag grävde ut mina växthusbäddar tidigare i år, dom fick åka i komposten tillsammans med spånet. Nu har jag flyttat men hoppas att dom får överleva.

Dom trivs i träspån. Larverna är vanliga här i Skåne iaf. men jag har inte sett nån vuxen bagge. Fast det kan ju bero på att jag flyttade från förra trädgården efter 2 år, ska lägga nya spån-/gödselhögar snart så då får där bli ett noshorningsreservat så att dom får tid att växa upp.
Du borde bli humanist istället .... whistling.gif

Så kan du hata naturen med gott samvete.

Nej då naturen hatar jag inte bara insekter confused.gif . Så länge dom hålls utomhus är det okej, och visst kan jag titta på dom dränkta i etanol. nej nej, humanist är absolut inget för mig biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon