Hej. Finns det något effektivt medel att ta bort lupiner med. Eller måste man ta dom med rötter och allt. Dom tar överhand över trädgården, visst e dom fina men....
*Ulrica*
11-09-2007, 13:11
Välkommen till odla.nu!
Vi har en del lupiner på vår äng. Jag tänkte köra med en långsiktig metod och försöka matta ut dem. I år klippte jag och min hjälpfulla son (en skära i handen på en 7-åring och så jobbar han läääänge!) ner alla lupiner redan innan det hade börjat komma blomskott. Sedan klippte vi lite igen i mitten av sommaren när lite nya blad hade kommit. Tänkte göra likadant nästa år, och nästa...
Men den metoden passar kanske inte överallt....
Gräva upp dem kanske?
Piccante
11-09-2007, 13:39
Tror Ulrika gör rätt, men kom ihåg lupiner brukar älska näringsrik mark. Tillför absolut ingen näring för då växer de snart i kapp hur ofta man än försöker avverka lupinerna.
Lupinen är ju en baljväxt och binder därmed - framför allt - luftkvävet, men även markkvävet. Knepet med lupiner är alltså att skörda dem före mognad. Lämna inte heller några förmultnande växtrester i lupinernas närhet, de har en förmåga att mogna ändå. Ulrikas metod fungerar, men det tar några år och massor av tålamod, men i längden är det nog det enda som kan konkurera med Round-up. Kämpar själv mot grannens ovårdade sork och lupinåker. Här är det röjsågen som gäller FÖRE midsommar och minst en ggr/månad därefter, under resten av året. Där jag började för två år sedan finns nu en lupin och sorkfri gräsvall.
skogstroll
11-09-2007, 14:13
CITAT (MariaS @ 11-09-2007, 15:07)

Lupinen är ju en baljväxt och binder därmed - framför allt - luftkvävet, men även markkvävet. Knepet med lupiner är alltså att skörda dem före mognad. Lämna inte heller några förmultnande växtrester i lupinernas närhet, de har en förmåga att mogna ändå. Ulrikas metod fungerar, men det tar några år och massor av tålamod, men i längden är det nog det enda som kan konkurera med Round-up. Kämpar själv mot grannens ovårdade sork och lupinåker. Här är det röjsågen som gäller FÖRE midsommar och minst en ggr/månad därefter, under resten av året. Där jag började för två år sedan finns nu en lupin och sorkfri gräsvall.
förlåt jag är eftermiddagstrött men jag kunde inte låta bli att skratta när jag trodde grannen hade en ovårdad sork och undra hur en sån kan se ut
Tack alla för hjälpen. Får slå ner dom innan blommning då.
Jag bodde tidigare på ett ställe där det fanns en lupinslänt. Vi luntade den varje vår och det reducerade lupinerna avsevärt efter ett par år.
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 11-09-2007, 16:38)

Jag bodde tidigare på ett ställe där det fanns en lupinslänt. Vi luntade den varje vår och det reducerade lupinerna avsevärt efter ett par år.
Mvh
Fenja
Okej. Luntade vad betyder det. Nybörjare vet du.
Gossen Ruda
11-09-2007, 20:41
Att lunta=elda, bränna. Här i Göteborg har vi en gata som heter Luntantugatan men den har fått sitt namn efter ett vakthus.
ingrid fuxwall
11-09-2007, 20:43
Jag gräver upp dem med rötterna.
ingrid
Sommartorparn
12-09-2007, 07:52
Är man dum som försöker skaffa sig en lupinäng?
Dom är ju så vackra, hur kan någon vilja ha något emot dom?
*Ulrica*
12-09-2007, 08:54
De är otroligt vackra medan de blommar men de blommar ju så kort tid och sen ser det jätteskräpigt ut. Men visst, jag skulle också kunna tänka mej en hel äng med lupiner. Där skulle jag plockat jättelika buketter och tagit in under några veckor om året.
Anledningen till att jag inte vill ha dem på min äng är att jag inte tycker att de hör hemma där, de kommer antagligen från diket vid vägrenen där det växer mycket lupiner.
Eva 33c
12-09-2007, 10:48
Min erfarenhet av lupiner är att den bara sprider sig med frön. Mååånga frön som gror fort och lätt. Men den enskilda plantan blir inte så långlivad, efter några år ger den upp och den sprider sig inte med utlöpare eller rotskott.
Ett år kom det upp en lupinplanta alldeles vid våran trapp, rakt genom gruset. För skojs skull fick den stå kvar, den passade så bra där. Det var lätt att plocka överblommade spiror och på så vis förlänga blomningen. Den blev större och större under några år, för att sedan plötsligt en vår vara puts-väck. Minns inte exakt hur länge jag hade den. kanske tre max fyra år.
Så kan man begränsa fröspridningen genom att slå ängen eller klippa ner plantorna så tror jag att man på några år kan minska beståndet betydligt. Frön kan förstås ligga vilande i jorden under lång tid så man får ha ögonen på småplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.