Johanna V
Hej.

Vi kommer snart skaffa oss ett pelarkörsbär och jag sitter och funderar på hur de ska beskäras, om de ska beskäras.
Hur växer grenarna? Och vilka ska man ta bort? Växer trädet som en pelare av sig självt, eller måste man klippa till den.

Det träd som vi har ögonen på är ett litet pelarträd som endast blir 1,5 metersom vuxen. Är trädet för litet att ha utomhus i jorden?

Tack för svar.

Johanna
Bengt i Särö
Hej Johanna V
Du får förklara dej bättre vad heter pelarkörsbäret,på latin det får du ta reda på,det duger inte med svenska namn för
att alla har ett pelarkörsbär i trädgården för att namnet låter fint och paradisbuskar har alla för namnet låter bra.
Gå med i TRÄDGÅRDSAMATÖRERNA så får du svar på det messta.
Hälsningar
Bengt i Särö
Johanna V
CITAT (Bengt i Särö @ 11-09-2007, 23:23) *
Hej Johanna V
Du får förklara dej bättre vad heter pelarkörsbäret,på latin det får du ta reda på,det duger inte med svenska namn för
att alla har ett pelarkörsbär i trädgården för att namnet låter fint och paradisbuskar har alla för namnet låter bra.
Gå med i TRÄDGÅRDSAMATÖRERNA så får du svar på det messta.
Hälsningar
Bengt i Särö

Hmm, letade efter det latisnka namnet, och det enda jag hittade var Prunus Avium 'Sylvia'...
Cilla
Aha, och det är ett ganska stort träd, jag hoppas att ni planerat för det. Körbäst är grundbeskurna i plantskolan och sedan brukar man inte behöva göra någonting. Ju mer man beskär körsbär och försöker styra dem desto större problem brukar man få. körsbär utvecklas bra med lagom avstånd på sidogrenar och bär på hållbara grenar alldeles av sig själva.
Johanna V
CITAT (Cilla @ 14-09-2007, 23:12) *
Aha, och det är ett ganska stort träd, jag hoppas att ni planerat för det. Körbäst är grundbeskurna i plantskolan och sedan brukar man inte behöva göra någonting. Ju mer man beskär körsbär och försöker styra dem desto större problem brukar man få. körsbär utvecklas bra med lagom avstånd på sidogrenar och bär på hållbara grenar alldeles av sig själva.

Stort?
Det står att det inte kommer bli större än 150 cm som vuxen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon