Full version: Perennlycka(?)
Clara L.
Idag postade jag min beställning till Impecta. 602:- gick jag loss på.
Är så nöjd! biggrin.gif
Hela vardagsrummet kommer att vara barnkammare från januari och framåt.
Är det någon som har erfarenhet av att så perenner. Är det någon som blommar första året? Krassen kanske?

Har beställt (ett urval detta): Ängsnäva, blågull, en djäkla massa aklejor, riddarsporre, tobak, mjölknäva.. (hette den så?), lavendel, salvia( lady in red) , brudslöja.. och så vidare.
Fenja
Aklejor och riddarsporrar kan väl blomma första året om jag inte missminner mig. Kolla vilka av dem som behöver har en kylperiod och sås ute i januari/februari!
Krasse är väl vanligtvis ettårig om det inte är eldkrassen du köpt. Den är inte härdig utan förvaras frostfritt vill jag minnas och den kan ta upptill 15 månader på sig att gro... så det gäller att ha tålamod.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 11-09-2007, 16:30) *
Aklejor och riddarsporrar kan väl blomma första året om jag inte missminner mig. Kolla vilka av dem som behöver har en kylperiod och sås ute i januari/februari!
Krasse är väl vanligtvis ettårig om det inte är eldkrassen du köpt. Den är inte härdig utan förvaras frostfritt vill jag minnas och den kan ta upptill 15 månader på sig att gro... så det gäller att ha tålamod.
Mvh
Fenja

aklejor blommar oftast andra år .
Irene_L
Blågull har blommat första året. Då har jag sått den inne i mars.
Tobak..är det blomstertobak? Den är ettårig och blommar på sommaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Clara L. @ 11-09-2007, 15:12) *
Har beställt (ett urval detta): Ängsnäva, blågull, en djäkla massa aklejor, riddarsporre, tobak, mjölknäva.. (hette den så?), lavendel, salvia( lady in red) , brudslöja.. och så vidare.

tobak är väl ettårig . lavendel,salvia,brudslöja,ängsnäva tror jag inte kommer blomma nästa sommar .
Clara L.
Tack för alla svar...!
Känner att jag är sådan novis på detta. Men det blir väl bättre om några år. : )
kerstin z5-6
Ängsnäva, blågull, aklejor, riddarsporre, tobak, mjölknäva.. (hette den så?), lavendel, salvia( lady in red) , brudslöja kan alla komma med en liten blommning år ett -om du sår tidigt .
men snyggast är de år 2
Om du sedan sår varje år -är det ju eg bara i sommar som du måste hålla dig till njutning av ettåringar som tobak -sen kommer du alltid att ha fjolårets sådder att gå o titta på vår , och sommar
I sådd o förökningasavdelningen vimalr det av såtips januari och framåt -välkommen dit !
smile.gif
Cathis
CITAT (Clara L. @ 12-09-2007, 09:20) *
Tack för alla svar...!
Känner att jag är sådan novis på detta. Men det blir väl bättre om några år. : )

Eller efter ett tag här på Odla. Här får man hjälp med det mesta tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon