Full version: Sork och äng
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Vi har en liten äng, ca 20 m2, på tomten. Den består till stor del av uppvuxet vanligt gräs och några rutor frösådda ängsväxter. Vi har haft den ett par år. Nu när vi slog den såg vi ett antal jordhögar och hål i marken. Jag misstänker starkt jordsork. Har någon klok läsare tips på hur vi blir av med dessa, om de blir ett problem, eller om vi bara ska låta dem vara. De ska ju leva de med men helst inte hemma hos oss.

Med glada hälsningar
Kajsa
HelenN
hej!
Sorkmedel är jättebra, det använde jag i mina rabatter i våras. Det är flytande medel som man häller på t.ex trasbitar (dränker in) eller oasisbitar som får suga åt sig medlet & sen petar ner i sorkens gångar. Gångarna hittar man lätt med en pinne som du kör ner i marken. Och visst kan det vara bra att få bort sorken för där det finns sork finns det oftast orm. thumbdown.gif
KURT
CITAT (lämås @ 11-09-2007, 16:13) *
hej!
Sorkmedel är jättebra, det använde jag i mina rabatter i våras. Det är flytande medel som man häller på t.ex trasbitar (dränker in) eller oasisbitar som får suga åt sig medlet & sen petar ner i sorkens gångar. Gångarna hittar man lätt med en pinne som du kör ner i marken. Och visst kan det vara bra att få bort sorken för där det finns sork finns det oftast orm. thumbdown.gif

Det finns ett medel som heter "Bio-Stop mot sork" som enligt kemikalieregistret innehåller "Svavelhaltiga fermentationsprodukter 10 vikt-% "

Står det inte det på innehållsförteckningen för surströmming också?
MariaS
CITAT (KURT @ 11-09-2007, 18:04) *
Står det inte det på innehållsförteckningen för surströmming också?

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif giggle.gif rotfl.gif
HelenN
rotfl.gif yahoo.gif
Kajsa på Sydåsen
Avgjort!
Jag kör ner en surströmming i varje hål!
Tror ni sorkarna vill ha den i klämma?

thanks.gif
catlady
Har också massor med sork. Mitt bästa medel mot det är mina små älsklingar (katter). Har bott här i knappt två månader och har blivit erbjuden 7 st än så länge...
MariaS
CITAT (Kajsa på Sydåsen @ 12-09-2007, 09:59) *
Avgjort!
Jag kör ner en surströmming i varje hål!
Tror ni sorkarna vill ha den i klämma?

thanks.gif

Ligger rätt mycket i tanken faktiskt. Sorkar ser VÄLDIGT illa och går därför på luktsinnet, hörsel och känsel. Så nedgrävda flaskor med halsen upp (Visslar när vinden viner) någonting som "hoppar" på marken vid sorkgångarna och några burkar surströmming, ska väl driva de otäcka djuren på drift till en mindre otrevlig plats som skogen eller liknande...
Kajsa på Sydåsen
Jättetack för alla tips!
Jag riktar in mig mot sorkarna på bred front med grannens katter, Bio-stop, surströmming och flaskor!
Något ska väl bita på dem! bravo.gif

Glada hälsningar
Kajsa
zaaritha
Uppkörda jordhögar; är mullvad!
Hål i gräset; är sork!
Sork gör också ytliga gångar...........
Kajsa på Sydåsen
Oj, nu oroar du mig. Hur ser mullvadshögar ut och vad gör man åt dem?

Glada hälsningar
Kajsa
MariaS
CITAT (Kajsa på Sydåsen @ 20-09-2007, 13:07) *
Oj, nu oroar du mig. Hur ser mullvadshögar ut och vad gör man åt dem?

Glada hälsningar
Kajsa

Nu kan ju även sorken göra högar!
Du har inte både sork och mullvad på samma mark. Konkurenter. Mullvadshögarna ser ut som jordvulkaner med 0,5 till 2 meters mellanrum. Överallt där du går, sjunker marken ner i mullvadens ca 7-10cm breda gångar.
Sorken gör först och främst hål i marken 3-5cm i diameter. Ibland gör de lufthål (vulkaner) om de har ett bo på djupet. Men dessa jordkullar är få i jämförelse med hålen. Kanske en kulle på femtio hål.

Glömde ju nämna att mullvadar är mycket känsliga för ljud. Nedgrävda flaskor och stampande barn gör susen.
Kajsa på Sydåsen
Nå, då är det nog sorkar i alla fall.
Men vad jag förstår så är botemedlet i stort sett samma. Ljud och störande inslag.

Med glada hälsningar
Kajsa
kerstin z5-6
Pga att jag är rädd om mina rosor och det är sorkår i år här , högst antal personer insjuknade i sorkpest någonsin) så har jag på Jula inhandlat två battreridrivna sorkskrämmor med ljud som vi inte hör -batteriet håller 6 -12 mån -
plaströr med lock som sticks i marken o "skyddar 100 kvm / skrämma

redigerat plastlock o rör som sticks i maken var inte korrekt blink.gif
MariaS
Just de sorkskrämmorna byggde mina sorkar bon i, samtidigt som det lät om skrämmorna! devil.gif Nej lukt verkar fungera bäst här i alla fall.
HelenN
Skriver här igen eftersom jag fick en fråga via PM!

Bröderna Nelsons BioStp....1 liter för 110:- är jättebra......jag använde det i våras i en av mina stora rabatter.....det var sorkhål både högt & lågt. Eftersom sorken har ett mycket välutvecklat luktsinne så skyr den den starka lukten. Kopierade från nelsons hemsida:
CurEra Sork Bio Stop 1liter
Artikelnr: 8590

Beskrivning: Ett flytande medel som blandas med 4 delar vatten. Detta häller man på t ex oasis och stoppas därefter ner i sorkgångarna. Doften gör att sorkarna inte använder gångarna. Upprepas då nya sorkhögar syns, och efter några veckor flyttar sorkarna från området. En flaska innehåller 1 liter som räcker till ca. 25 hål.

kerstin z5-6
Utmärkt ! då blir det både dofter o ljud här då ..
MariaS
Hittade en ny grej på granngården idag. Det var ngt man skulle sätta i ett eluttag, sen skickar dosan ut ultraljud och pulser i alla elkablar inom 200kvadrat. Test pågår naturligtvis omedelbart här. devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon