[size="3"][/size]
Ympade för några år sedan ett äppelträd, Oranie, med Lobo resp. Ingrid Marie.
Nu har jag fått mängdeer äpplen på Lobo-ympningen, däremot ännu inga på Ingrid Marie.
Problemet är att Lobo-äpplena, som är stora och fina verkar ruttna på grenarna. Är detta ett känt problem vid ympning, eller har det inte alls med ympningen att göra?
Mvh
Erik P
Jag har svårt att tro att det skulle ha något med ympningen att göra, förutom att fler sorter gör att trädet allmänt blir mottagliga mot sjukdomar. Däremot tillhör just Lobo de mera sjukdomsbenägna äppelsorterna. Även om jag aldrig hört att Lobo skulle vara mera mottagliga just mot fruktröta.
Skorv brukar Lobo lätt få, men de senaste två åren har varit superba Loboår i många delar av landet och sorten, som är en av de vackraste röda äpplena vi har tycker jag, har lyst med hela sin rödblåskimrande daggton över många trädgårdar...
Det vore intressant att se bild på hur dina frukter möglar och hur sorterna som Lobo är ympat på ser ut. Jag tror inte helelr det har med ympningen att göra, men säker kan man inte vara.
Åsa, mälardalen zon 2
14-09-2007, 22:49
Det verkar vara mycket fruktmögel (Monilia fructigena) iår jag har plockat hinkvis av moniliaäpplen. Lobo är en sort som är ganska mottaglig för sjukdomar så de mögliga äpplena är nog mera sortberoende än ett resultat av ympningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.