Norrlänning
11-09-2007, 17:50
Hej
planterade denna perenn i våras ,men minns inte vad det var ,den har blivit jättestor och har fullt med knoppar,vissa har hunnit slagit ut.
mvh Norrlänningen.
Jag tycker det ser ut som en septembersolros - Helianthus ’Lemon Queen’
Norrlänning
11-09-2007, 19:45
Sökte på nätet efter septembersolros ,och vist var det det.
Tack för hjälpen.
Norrlänningen.
Vilken rolig sak!

En sån vill jag ha! Hur hög är den?
ingrid fuxwall
11-09-2007, 21:28
Blir också förtjust i växten och undrar var du fick tag i fröna - har aldrig tidigt hört talas om växten
Jag tror att Hortogreen har den i sitt utbud.
Själv köpte jag min på en lokal växtbytardag i våras. Den är mycket söt.
Norrlänning
12-09-2007, 10:57
Hej
Minns inte var jag köpte den ,sprang på så många ställen i våras.
Men det var någon lokal handlare.
Stor har den blivit mellan 1.50 och 2 meter alla gånger.
Tycker den är fin i bladverket,men om den får blomma ut riktigt kunde den nog bli riktig fin.
Såg att den var halvhärdig i en bok jag hade ,så risken att den inte kommer upp nästa år är kanska stor.
Men man får hoppas på det bästa.
Mvh Norrlänningen
Jag har sett den på flera ställen, så det borde inte vara något problem.
Den är stadig och den breder ut sig med tiden och kan då delas så det räcker till vänner och grannar.
Krolliljan
19-10-2007, 05:23
Jag köpte tre små plantor för två år sedan. Den bredde ut sig ( och fick inte plats i vår lilla trädgård) så att jag grävde upp den och gav bort en bit var till sex personer.
Nu var jag inne hos grannen härom dagen , som var en av dem som fick en bit. Hon hade delat biten i två och där inne stod två
stora fång som var över två meter höga och helt underbara.
’Lemon Queen’ är jättefin. fick några plantor för ett par år sedan och har nu stora sjok av den på fler ställen. den blir ca 170 cm hög och har ett buskaktigt utseende. den blommar för fullt nu hos mig trots att jag haft frost flera nätter. det klarar den bra.
mvh
inger
Norrlänning
21-10-2007, 07:48
Hej Inger ,Klipper du ner din på hösten ,gjorde det på min hoppas inte det var fel

Funderar på att flytta den från perenn-rabatten till en egen plats på tomten.
Den blir så pass stor så den kan få vara på en egen plats.
Nicklas
jag klipper inte ned den nu utan i vår istället. men det är nog en smaksak hur man gör. tror inte det spelar någon roll. den är inte känslig, tål nog det mesta.
mvh
inger
malin72
22-10-2007, 12:22
jaha då läggar man till en till på vill ha listan då
Malin72, om du skickar mail till mig i vårdagarna kan jag skicka mot portkostnad. jag har mycket av den och den växer fort.
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.