Full version: Årets mästarrabatt
Xiphoideus
Funderar på att anlägga en betydligt mindre variant av årets mästarrabatt. Har ni några förslag på hur man kan anpassa den för en rabatt i storleksordningen 12 kvadratmeter, i formen av en halvcirkel? Vill helst inte ha några alltför stora träd så jag funderar på att skippa de träd/buskar som blir högre än fyra meter. Blir det plottrigt om man försöker klämma in en av varje av så många sorter det går (nu menar jag givetvis av träd och buskar), eller jag ska välja att göra bara ett kortare stycke av rabatten? Risken är ju att man väljer fel så att en stor del av matchningen försvinner om man plockar bort vissa delar... Skulle också gärna vilja ha en liten rönn i planteringen men det är kanske inte alls passande. Några tips?
Cilla
Jag vet inte vad en "mästarrabatt" är men jag tycker idén att plantera många arter på ett mindre område är superb. Ddetta gör man allt oftare i kommuner, sätter buskar och träd tätt i klunga som ska ge färg och form hela året. Mycket lyckat om man tänker på att
- vissa ska ha intressant bark eller stamform under vintern
- vissa ska ha intressant vårblom
- vissa ska ha färgrikt bladvker eller intressant bladform under sommaren
- vissa ska ha färgglatt spel under hösten
- några eller flera ska ha intressanta höstbär, någon som behåller frukten till snön kommer
- någon ska dofta

Var inte rädd att kombinera utifrån de intressanta träd och buskar, halvträd och flerstammiga träd du hittar och finner intrese för! Bäst blir en sådan här trädbuskklunga när den är personlig.
Betty
CITAT (Cilla @ 14-09-2007, 23:22) *
Jag vet inte vad en "mästarrabatt" är ...//

Detta är Mästarrabatt: om Mästarrabatt
Marina i Hällekis
Ett litet sent svar, men rabatten du tänkte göra påminner om vår rabatt på ca 15 kvm, där har vi följande buskar:
Rhododendron Cunninghams white
Buskmagnolia
Magnolia yellow river
Gul och röd smällspirea
Katsura
Mahonia
Svart fläder
Gingko
Sydgullregn
Flamingolönn
Kornell elegantissma brokbladig
Gulstammig kornell
Skogskornell
Vingadbenved
Vinterolvon
vinterkryddbuske
+ marktäckande perenner och vårlökar
så visst kan man klämma in många buskar på liten yta bara man tänker på att blanda in sorter som klarar hård beskärning.
[attachment=9641:Aug19122.JPG]
Vi planterade denna rabatt -03 och bilden är tagen i augusti -06 och allt växer jätte bra och verkar trivas.
Nu har vi påbörjat en annan rabatt med bara buskar och träd som kommer att bli en oval 5*9 m med en glänta i mitten, där har vi satt:
Junimagnolia
liten vit oxel
Axtry
Gudaträd
Pagodträd
Klöveralm
Pagodkornell
Gulbladig körsbärskornell
Rosenindigo
Robinia
Ambraträd
Papegojbuske
Katalpa
Kejsarträd
Konvaljbuske
Buddleja
Blå skäggbuske
Kinesisk sekoja
Bissets bambu
Hybridkejsarolvon

Så hoppas att du har påbörjat din rabatt och lycka till
Lotta i Gbg
Xiphoideus, jag tror att det skulle funka utmärkt att dra ner den i storlke för dig, det verkade inte vara så många storväxt träd och buskar, så om du tar bort något så går det säkert bra.

Annars så tror jag att man måste vara medveten om att träd och buskar i regel växer på sig rätt bra och att det är bra att ha med i planeringen. Något som ser fint och lummigt ut det tre första åren kanske blir alltför mycket senare. Är man medveten om detta så är det ju helt ok att såga bort träd och buskar så att de andra kan utvecklas och bli fina. Marina, dina rabatter verkar väldigt fina, men jag tycker det verkar vara många träd och buskar som blir rejält stora på liten yta....
Marina i Hällekis
En trädgård blir ju aldrig klar och förändras hela tiden.
Om man inte är rädd för att kapa i växterna och är medveten om att alla växter kanske inte blir så gammla, går det att sätta väldigt mycket på liten yta, tittar man i en "gammelskog" där naturen sköter sig skälv trivs växter tillsammans.
Vi fick inspiration till de här rabatterna, av ett trädgårdsprogram på BBC prime, där var en gammal trädgård planterad på -20 talet som var tätt, tätt planterad med små gläntor och gångar mellan "buskagen", tuktad fast vild och underbar.
Marina i Hällekis
[attachment=9682:Aug08_45.JPG]
Denna klunga av Bokar står i Lidköpings stadspark, vet inte hur många kvadrat området är men säkert under 30, och de ser ut att må bra och utvecklats normalt.

Visst ser de ut som en klunga av elefantben!
Lotta i Gbg
Alla gör väl som de vill, själv har upptäckt att jag planterat alldeles för tätt på vissa ställen. Jag vill ha massor av träd och buskar men har inte obegränsat med utrymme, trots en relativt stor tomt. Jag tycker t ex att det är tråkigt när jag är tvungen att klippa i mina magnolior, som är lite känsliga för det. Rhododendron brukar gå att flytta, men mycket annat kan vara svårt.
Det var bara utifrån det som jag kommenterade, det är ju jätteroligt att det finns de som skaffar sig träd och buskar, många är ju mer intresserade av enbart perenner. Och vill man ha elefantben så måste man ju plantera dem i tid:-)
Marina i Hällekis
Tycker också att folk ska planter mer träd, det var därför jag menade att man inte ska vara rädd för att knô in mer än vanligt i trädgården om man känner för det biggrin.gif
Tyvärr gör de flesta tvärt om, i alla fall där jag bor, de verkar livrädda för stora vackra träd och dödar i stället för planterar.
[attachment=9684:May19162.JPG]
[attachment=9685:May19164.JPG]
Det är för sorgligt crying.gif -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon