dotpointer
(Läste på nätet nu att man skulle göra det på våren egentligen,
men nu är det gjort... rolleyes.gif)

Velade först väldans länge, köpte min Hosta albopicta för bara någon
vecka sedan, men eftersom jag ändå ville göra om i rabatten lite så
beslutade jag att det var lika bra.

Så, plockade upp Hostan med fingrarna ur den fina matjorden, gick hur
bra som helst - rakt upp!!! tongue.gif

Hade redan vid planteringen upptäckt att Hostan hade en tät och kompakt
jordklump och ville ju helst inte störa den för mycket. Men grävde och grävde
i rotklumpen för att försöka separera så mycket rötter till den plant-bit jag valt...

Till slut hade jag inte något val hur jag än pillade och redde ut, plantan satt
ändå ihop - ingen Bergenia det här inte... blink.gif

Har aldrig satt en kniv i en planta förut blink.gif , men någon gång ska väl
vara den första. sweatingbullets.gif Fram med fällkniven och efter någon minuts
opererande så satt jag plötsligt där med två plantor. Mamma-planta och
barn-planta.

Blodad tand! Det var ju lätt ju - och plötsligt hade jag skurit loss en bit
planta till ur mamman. Plantan delad i 50/50 - helt perfekt - och med hyfsat
mycket rötter.

Sen ner med dem i vattenbadet medan jag grävde barnahål ( tongue.gif ) och sen
ner med dem och myyyycket vatten!

Måtte de nu överleva, de ser glada ut just nu iaf... unsure.gif

(Sidospår: Kul att plocka fram kniven och fråga om man kan få karva en
bit av någons Hosta när man är på besök... vansinne, låter ju som om man
ska mörda plantan totalt crazy.gif )
niklaswik
Själv tog jag resolut och satte spaden "mellan ögonen" på mammas hosta och snodde åt mig en halva som jag satte i mitt lilla land. biggrin.gif

2 år sen nu och min är mycket större och finare än hennes. naughty.gif
Lottas
Jag skrattar igenkännande åt "den första hostaseparationen". giggle.gif Vårdade länge, i många år, min enda Hosta. Den växte så fint och blev stor och maffig.
När jag tyckte att det var dags att minska - bara lite - på omfånget, så var roten så grov att jag bara genom att hoppa på spaden lyckades få bort en liten snutt på ena sidan. Den snutten satte jag ner på ett annat ställe och den rotade sig mycket snabbt.

De sista två åren har jag upptäckt att det räcker att bryta av en rosett med lite av roten kvar för att få en ny planta.
Jan Lindgren
Hej!
Spola bort jorden från klumpen så går det lättare. Hosta brukar inte behöva särskilt mycket rötter för att överleva. Jag har inte tid att vara så försiktig som du när jag ska dela några hundra plantor på våren.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Lite lätt överdrivet kan man nog säga att det går bra att köra en hosta genom kompostkvarnen och sen plantera det som kommer ut och alla bitarna klarar sig.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2007, 22:00) *
Lite lätt överdrivet kan man nog säga att det går bra att köra en hosta genom kompostkvarnen och sen plantera det som kommer ut och alla bitarna klarar sig.

ohmy.gif rotfl.gif rotfl.gif
dotpointer
Låter som om min Hosta, nej förlåt, Hostor (happy.gif) kommer överleva då. biggrin.gif

Kände igen "fruktköttet" i Hostan, vitt och fast, precis som i Bergenian, vilket
gav tröst och hopp om att jag var på rätt väg. (Kanske är samma i alla växter, nää?)

Skulle vilja ha lite pion från mamsen, men frågan är om jag
vågar göra samma sak med dem, tänk om det går knas och de dööör. blink.gif

ps. Var ute och nosade på Hostorna - verkar må fint... smile.gif ds.
Gudrun i Göteborg
Vad jag märkt mår hostorna bra av att bli delade om de är tillräckligt stora. Har prövat själv, första gången med hjärtat i halsgropen.

Förra veckan hörde jag ett tips (tror det var på radion) om att när man skulle dela växter så skulle man hellre bryta av rötterna i stället för att skära i dem eftersom man då inte skadar celler i rötterna. Lät förnuftigt tycker jag som alltid skurit hittills.
dotpointer
Försökte bryta först (utan att veta att det var bäst), kändes mindre våldsamt, men det gick bara inte, satt ju stenhårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon