freddie
Mörka årstiden börjar närma sig och jag undrar hur jag skall övervintra små lavendelplantor som jag sådde i juni. Någon som vet?
ingrid fuxwall
Har samma problem och jag hade tänkt gräva ner hela krukorna och sedan täcka med något så att de slipper frysa
freddie
så det är ingen idé att försöka övervintra inomhus i rumstemp?! Den behöver sova?
MariaS
LAvendeln går i vintervila oavsett storlek. De självsådda plantorna i mina rabatter klarar vintrarna utmärkt. Plantera plantorna, eller åtminstone jordslå krukorna är mitt tips
kerstin z5-6
Plantor från säsong ett övervintrar utmärkt även i z5-6 om de förvaras ute i kallbänk, med i huvudsak grusig jord-upphöjd rabatt går bra det med .. inne mår de dåligt

De vill inte ha för mkt väta i höst och inte för stark vårsol bara
MB1965
mina lavendelplantor ( frånfrö) står i rabatten i trädgården. de klarar sig bra här i zon 2.
svanqvistj
Hejsan!
Instämmer med övriga.

Jag har haft alla min småplantor från frö och sticklingar direkt utplanterade i rabatten. Detta system har jag haft de senaste 4 åren utan problem. Det krävs dock genomsläpplig och dränerad jord t ex med mycket sand/grus. Bor själv i zon 3, och har mina plantor i en slänt med mycket sand och grus inblandat.

Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon