freddie
11-09-2007, 19:36
Mörka årstiden börjar närma sig och jag undrar hur jag skall övervintra små lavendelplantor som jag sådde i juni. Någon som vet?
ingrid fuxwall
11-09-2007, 19:39
Har samma problem och jag hade tänkt gräva ner hela krukorna och sedan täcka med något så att de slipper frysa
freddie
11-09-2007, 19:45
så det är ingen idé att försöka övervintra inomhus i rumstemp?! Den behöver sova?
LAvendeln går i vintervila oavsett storlek. De självsådda plantorna i mina rabatter klarar vintrarna utmärkt. Plantera plantorna, eller åtminstone jordslå krukorna är mitt tips
kerstin z5-6
12-09-2007, 17:54
Plantor från säsong ett övervintrar utmärkt även i z5-6 om de förvaras ute i kallbänk, med i huvudsak grusig jord-upphöjd rabatt går bra det med .. inne mår de dåligt
De vill inte ha för mkt väta i höst och inte för stark vårsol bara
mina lavendelplantor ( frånfrö) står i rabatten i trädgården. de klarar sig bra här i zon 2.
svanqvistj
24-09-2007, 12:00
Hejsan!
Instämmer med övriga.
Jag har haft alla min småplantor från frö och sticklingar direkt utplanterade i rabatten. Detta system har jag haft de senaste 4 åren utan problem. Det krävs dock genomsläpplig och dränerad jord t ex med mycket sand/grus. Bor själv i zon 3, och har mina plantor i en slänt med mycket sand och grus inblandat.
Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.