|
freddie
11-09-2007, 19:44
Hej igen alla! Här kommer ytterligare en övervintringsfråga: Jag undrar vad som egentligen gäller för citrusväxter och deras övervintring. Frågan jag f.n. klurar på är om det ALLTID är bäst med kalla vintrar (5-10 grader C) för citrusen. Om jag har riktigt bra extrabelysning i rumstemperatur, kan jag övervintra den lika framgångsrikt (eller kanske t.o.m. med ännu bättre resultat) om om jag placerar ljust och svalt (5-10 grader C). Om citrusen får sommartemperatur (18-24 grader C) + mycket ljus året runt, flippar den ut då?! Som ni märker är jag ute efter de ultimata förhållandena för denna typ av växt. Jag är "hooked" på citrus, känner jag... / Tacksam för svar
Anledningen till att man sänker temperaturen, är för att citrusarna behöver en tids vila för att komma med "nya krafter". Om plantan ständigt har maximal temperatur och ljus, vet den inte riktigt när det är dags att sätta igång igen. Om du nu har ett rum med belysning, värme o.s.v. passa då på att öppna fönstret på nätterna några veckor, så kanske det är löst.
Alexander-VG-zon3
11-09-2007, 19:59
vad har du för möjligheter att ge dina citrusar?
mina är ute tills det blir frost sen övervintrar jag dom mörkt +10c , vilket funkar utmärkt för mig inga blad avfall och inga löss .
freddie
12-09-2007, 17:36
Så citrusen behöver ALLTID vintervila med andra ord!? Tänkte närmast på citrusarna som står ute kring tex medelhavet. Det är ju sällan 5-10 grader C hela tiden därnere på vintern, ofta kan det bli 15-20 på dagarna. Ibland flera dagar i sträck om solen skiner. Går dessa citrusar i vintervila någon gång under året? I Californien ligger vintertemperaturen på 10-15 grader tror jag. Går dessa citrusar i vintervila? Jag har hört b.l.a. på detta furomet att citrusar blommar och sätter frukt hela tiden/året runt. I så fall går de väl inte i vintervila, eller?! Är det temperaturskillnaderna mellan årstiderna, snarare än temperaturen i sig som citrusen mår bra av?! Tack flaxss och MAria för de konkreta tipsen. Men vet någon av er, eller någon annan därute hur citrusen verkligen fungerar i "det vilda"?!
freddie
12-09-2007, 17:58
CITAT (flaxss @ 11-09-2007, 20:59)  vad har du för möjligheter att ge dina citrusar?
mina är ute tills det blir frost sen övervintrar jag dom mörkt +10c , vilket funkar utmärkt för mig inga blad avfall och inga löss . Jag planerar att experimentera enligt följande: Några skall jag ha i min lägenhet på fönsterbräda i köket. Ställer fönstret på glänt enligt din metod som du tipsade mig om vid tidigare tillfälle, flaxss. Kommer dock inte att använda mig av kartong klädd med folie, det blir för "omysigt" i köket då. Sänger dock av elementet under. Vidare ställer jag några citrusar i fönster i vindsutrymme. Mycket torr luft torr däruppe, men det bli 5-10 grader där på vintern. Till sist tänkte jag ställa några som vanlig krukväxt i lgh fast med Clas Ohlssons växtbelysning, 11w. Luftfuktigheten i min lgh ligger på 50-60%. Vintern blir torrare i lgh om det är kallt ute. Jag tänker rapportera tillbaka till forumet hur det gick. En av mina citrusar står f.n. ute på balkong. Jag bor precis vid havet i Blekinge så det är långt ifrån risk för frostnätter på ett tag. Men när det börjar dra ihop sig tar jag in den i sovrummet på nätterna och ut den på dagarna i några veckor. därefter är det frågan vilket av de tre alternativen som passar bäst för den (köket, vinden eller lgh+ljus). Jag tror jag skall satsa på vinden. Vad tror ni?
kerstin z5-6
12-09-2007, 18:01
jag har mina ute under sommaren -länge -nu tar jag in dem strax innan första hårda frosten -de står i orangeri hela vintern -men där är så mkt medelhavs o tropiska växter som vill ha + 15 ... så det är sällan lägre temp-lysrör 14-16 tim per dygn okt-april .. går utmärkt -de sätter massor av frukt o blommar nästan kontinuerligt ..
freddie
12-09-2007, 18:48
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-09-2007, 19:01)  jag har mina ute under sommaren -länge -nu tar jag in dem strax innan första hårda frosten -de står i orangeri hela vintern -men där är så mkt medelhavs o tropiska växter som vill ha + 15 ... så det är sällan lägre temp-lysrör 14-16 tim per dygn okt-april .. går utmärkt -de sätter massor av frukt o blommar nästan kontinuerligt .. Intressant! Det finns med andra ord ingen naturlag som säger att citrusar ALLTID måste ha vintervila!? Snarare handlar det om vilka praktiska/ekonomiska möjligheter man som odlare har att tillgodose citrusens naturliga behov över vintern (mycket ljus och något svalare temperatur i relation till sommartemperaturen)?
Alexander-VG-zon3
12-09-2007, 18:49
CITAT (freddie @ 12-09-2007, 18:36)  Så citrusen behöver ALLTID vintervila med andra ord!? Tänkte närmast på citrusarna som står ute kring tex medelhavet. Det är ju sällan 5-10 grader C hela tiden därnere på vintern, ofta kan det bli 15-20 på dagarna. Ibland flera dagar i sträck om solen skiner. Går dessa citrusar i vintervila någon gång under året? I Californien ligger vintertemperaturen på 10-15 grader tror jag. Går dessa citrusar i vintervila? Jag har hört b.l.a. på detta furomet att citrusar blommar och sätter frukt hela tiden/året runt. I så fall går de väl inte i vintervila, eller?! Är det temperaturskillnaderna mellan årstiderna, snarare än temperaturen i sig som citrusen mår bra av?! Tack flaxss och MAria för de konkreta tipsen. Men vet någon av er, eller någon annan därute hur citrusen verkligen fungerar i "det vilda"?! alltså tyvärr medelhavet är inte så varmt som du tror , sydligaste kusten vid medelhavet får -1c +5c på nätterna kalla vintrar, inre delarna av medelhavs länderna får -5c -10c . norra medelhavs länderna -10c -15c på nätterna . då dagstemperaturer på +15c +10c och 0c +5c på dagen beroende var man är . plus finns det både kallare och varmare vintrar . och det kan även snöa . plus citrusar KOMMER inte från medelhavet utan från asien . i californien förkommer också frost på nätterna . los angelse är kyligt även där på vintern . hos oss i Sverige har vi inte ljuse för citrusar . därav ska dom stå svalare eller i en vinterträdgård . läs mer här i detalj om zonerna i medelhavs länderna http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.html .
freddie
12-09-2007, 18:52
CITAT (flaxss @ 12-09-2007, 19:49)  alltså tyvärr medelhavet är inte så varmt som du tror , sydligaste kusten vid medelhavet får -1c +5c på nätterna kalla vintrar, inre delarna av medelhavs länderna får -5c -10c . norra medelhavs länderna -10c -15c på nätterna . då dagstemperaturer på +15c +10c och 0c +5c på dagen beroende var man är . plus finns det både kallare och varmare vintrar . och det kan även snöa . plus citrusar KOMMER inte från medelhavet utan från asien . i californien förkommer också frost på nätterna . los angelse är kyligt även där på vintern . hos oss i Sverige har vi inte ljuse för citrusar . därav ska dom stå svalare eller i en vinterträdgård . läs mer här i detalj om zonerna i medelhavs länderna http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.html . Och hur har de det i Asien då?
Alexander-VG-zon3
12-09-2007, 19:01
CITAT (freddie @ 12-09-2007, 19:52)  Och hur har de det i Asien då? vet inte , och asien har MÅNGA klimat zoner från kall tempererat till rent tropiskt .
freddie
12-09-2007, 19:06
Men alltså, som jag fattar det så är det framför allt ljuset det hänger på, inte temperaturen. Åtminstone så länge temperaturen inte stiger över 15-20 grader. Kolla Kerstins inlägg. Hennes citrusar står i 15 grader på vintern och ljust. Blommar och sätter frukt KONSTANT.
Alexander-VG-zon3
12-09-2007, 19:09
CITAT (freddie @ 12-09-2007, 20:06)  Men alltså, som jag fattar det så är det framför allt ljuset det hänger på, inte temperaturen. Åtminstone så länge temperaturen inte stiger över 15-20 grader. Kolla Kerstins inlägg. Hennes citrusar står i 15 grader på vintern och ljust. Blommar och sätter frukt KONSTANT. har läst hennes inlägg . runt +10c +15c och ljust går bra . men alla kan inte ge det då får man övervintra dom väldigt svalt och utan ljuse så som jag gör . du kan övervintra dom så här 0c +5c mörkt +10c +15c ljust +15c +20c ljust plus fuktigt och mer vatten ( denna funkar INTE så bra på stora citrusar ) dom två första är bäst och funkar lika bra på alla citrusar , har du nåt som uppfyller dom två första sätt dom där över vintern .
CITAT (freddie @ 12-09-2007, 20:06)  Men alltså, som jag fattar det så är det framför allt ljuset det hänger på, inte temperaturen. Åtminstone så länge temperaturen inte stiger över 15-20 grader. Kolla Kerstins inlägg. Hennes citrusar står i 15 grader på vintern och ljust. Blommar och sätter frukt KONSTANT. Men de stod ute, NÄSTAN fram tills frosten tog dem. Altså en kort temperatursänkning=vintervila. Även om det bara är för några veckor och nätter temperaturen sänks, så sänks den och citrusen ställer om sig. Det räcker med denna korta omställningen. Dessa korta omställningar är mycket vanliga i asien också. 5+ på natten och 30+ på dagen är inte ovanligt i bergsområdena.
Alexander-VG-zon3
12-09-2007, 19:30
CITAT (MariaS @ 12-09-2007, 20:23)  Men de stod ute, NÄSTAN fram tills frosten tog dem. Altså en kort temperatursänkning=vintervila. Även om det bara är för några veckor och nätter temperaturen sänks, så sänks den och citrusen ställer om sig. Det räcker med denna korta omställningen. Dessa korta omställningar är mycket vanliga i asien också. 5+ på natten och 30+ på dagen är inte ovanligt i bergsområdena. tillägga att även mina står ute tills det blir frost och även någon frostnatt och som Maria skriver så gör det att dom sover .
freddie
12-09-2007, 19:31
Tack för de goa råden, flaxss. Men då har vi alltså utrett att citrusen under vissa förhållanden inte behöver vintervila/dvala. Apropå snö vid medeljhavet kom jag att tänka på denna bild, som jag av en slump stötte på på www.airliners.net för ett tag sedan. Den är tagen på Mallorcas andra flygplats "Son Bonet", som ligger endast 40 meter över havet (!). Enligt fotografen är det sällsynt men det händer ibland att de får snö så pass nära havet (wow!). http://www.airliners.net/open.file?id=0768...amp;photo_nr=55
freddie
12-09-2007, 19:39
CITAT (MariaS @ 12-09-2007, 20:23)  Men de stod ute, NÄSTAN fram tills frosten tog dem. Altså en kort temperatursänkning=vintervila. Även om det bara är för några veckor och nätter temperaturen sänks, så sänks den och citrusen ställer om sig. Det räcker med denna korta omställningen. Dessa korta omställningar är mycket vanliga i asien också. 5+ på natten och 30+ på dagen är inte ovanligt i bergsområdena. Så de behöver alltså en kort "knäpp" så att de ställer om sig till vinter? Annars flippar de ut?!
CITAT (freddie @ 12-09-2007, 20:31)  Tack för de goa råden, flaxss. Men då har vi alltså utrett att citrusen under vissa förhållanden inte behöver vintervila/dvala. Nej det räcker med något/några dygn savalare temperatur, för att de ska "börja om".
Alexander-VG-zon3
12-09-2007, 19:44
CITAT (flaxss @ 12-09-2007, 20:09)  du kan övervintra dom så här 0c +5c mörkt +10c +15c ljust har du dom här två alternativen plus att dom är ute vår-sommar-höst .så räcker det då kan du sätta dom i den miljön .lycka till med dina citrusar
freddie
12-09-2007, 19:48
Tack Flaxss och Maria. Jag känner mig lite lugnare nu.
Lady Hamilton
12-09-2007, 19:48
Jag jag gör exakt som Kerstin (har även likartade förutsättningar)och har odlat Citrusar framgångs rikt sedan 2004
freddie
13-10-2007, 17:52
Tar upp tråden på nytt. Hade +1.4 grader som kallast i natt. Höstens köldrekord hittills för min del. Gött, jag har fortfarande inte tagit in mina citrusar en enda gång, hoppas kunna ha dem ute till slutet oktober. Sedan blir det ute på dagen, och kallt köksfönster/kylskåp på natten. I slutet december planerar jag stänga glipan i köksfönster men ha elementet fortsatt avstängt + startar extrabelysningen. Skall bli kul att se hur det går för mig. still hooked on citrus...
Alexander-VG-zon3
13-10-2007, 18:00
CITAT (freddie @ 13-10-2007, 18:52)  Tar upp tråden på nytt. Hade +1.4 grader som kallast i natt. Höstens köldrekord hittills för min del. Gött, jag har fortfarande inte tagit in mina citrusar en enda gång, hoppas kunna ha dem ute till slutet oktober. Sedan blir det ute på dagen, och kallt köksfönster/kylskåp på natten. I slutet december planerar jag stänga glipan i köksfönster men ha elementet fortsatt avstängt + startar extrabelysningen. Skall bli kul att se hur det går för mig. still hooked on citrus... det är lugnt , citrusar tål lätt frost ca -3c . mina har igenom gått två frost nätter nu utan skador . sen åker dom ut under hela vintern om det är frostfritt och går nätterna under-3c åker dom in i källaren så mina står ute större delen av året . förutom då vinternätterna
freddie
13-10-2007, 20:52
CITAT (flaxss @ 13-10-2007, 19:00)  det är lugnt , citrusar tål lätt frost ca -3c . mina har igenom gått två frost nätter nu utan skador . sen åker dom ut under hela vintern om det är frostfritt och går nätterna under-3c åker dom in i källaren så mina står ute större delen av året . förutom då vinternätterna Så du menar att det är lugnt ner en lite bit under nollan? Jag var lite halvnervös i natt när frostvakten började tjuta vid fyratiden (jag hade ställt in den på larm vid temp under +2). Men jag hade is i magen och lät bli att plocka in dem och de verkar inte tagit någon skada när jag inspekterade dem tidigare idag.
Alexander-VG-zon3
13-10-2007, 20:55
ja dom klara lätt frost . tror även att äkta citron klarar ner till -6c .
+2c är en temp dom kan ha under hela vintern och sover så gott i den tempen .
freddie
13-10-2007, 20:59
CITAT (flaxss @ 13-10-2007, 21:55)  ja dom klara lätt frost . tror även att äkta citron klarar ner till -6c .
+2c är en temp dom kan ha under hela vintern och sover så gott i den tempen . vad menas med "äkta citron"?
Alexander-VG-zon3
13-10-2007, 21:06
CITAT (freddie @ 13-10-2007, 21:59)  vad menas med "äkta citron"? Citrus limon
freddie
13-10-2007, 22:07
CITAT (flaxss @ 13-10-2007, 22:06)  Citrus limon Vanlig citron alltså?
Alexander-VG-zon3
13-10-2007, 23:51
CITAT (freddie @ 13-10-2007, 23:07)  Vanlig citron alltså? jo vanlig eller äkta vad man nu säger , men man har ju korsat till höger och vänster och andra ser ju lika ut som citron . därför säger jag alltid äkta citron .
freddie
14-10-2007, 10:00
OK, då vet jag! Förresten hade jag ännu kallare inatt +0.1, så det hänger på en skör tråd f.n..... jag såg på SMHI att det på sina ställen inåt land var ner mot 3-4 fyra minusgrader i Skåne, Småland, Blekinge så jag hade återigen "tur" som klarade mig. Har sina fördelar att bo vid kusten...
freddie
01-11-2007, 17:00
Har fortfarande en av mina kalamondiner ute. verkar trivas. ingen frost än så länge, peppar peppar...
Alexander-VG-zon3
01-11-2007, 17:08
CITAT (freddie @ 14-10-2007, 11:00)  OK, då vet jag! Förresten hade jag ännu kallare inatt +0.1, så det hänger på en skör tråd f.n..... jag såg på SMHI att det på sina ställen inåt land var ner mot 3-4 fyra minusgrader i Skåne, Småland, Blekinge så jag hade återigen "tur" som klarade mig. Har sina fördelar att bo vid kusten... har bara haft ner mot ca -2c som lägst . CITAT (freddie @ 01-11-2007, 18:00)  Har fortfarande en av mina kalamondiner ute. verkar trivas. ingen frost än så länge, peppar peppar... alla mina citrusar är också ute nu , milt på nätterna runt +10c +5c så det är ju rena skönhets sömnen för dom
freddie
05-11-2007, 13:56
I natt var det +1.8 som kallast. Alltså, jag har fortfarande inte haft frost! Dock skall tilläggas att vissa av hustaken på sina ställen var vita i morse, så jag har nog ett något gynnsammare microklimat på min balkong. OBS balkongen är väderutsatt från tre väderstreck, enda skyddet är balkongen ovanför. Ligger 5 meter från havet. Min ena kalamondin står fortfarande ute, men jag tar nog snart in och väcker den rackarn... Så fort första frosten kommer ställer jag den i mitt svala fönster inomhus (7-15 grader beroende på utetemperaturen).
Hej Jag har en gammal frösådd citrus(apelsin tror jag) som aldrig blommat. Den är jättestor och jag övervintrar den i rumstemp ca 18 - 20 grader. Den mår bra av det. Men jag undrar om den skulle kunna flytta ut på inglasad balkong nu tills frosten kommer, och tas in igen efter en eller flera veckor efter en frostknäpp. Kommer den kanske bilda blommor och frukt av den behandlingen, om jag fattar denna tråd rätt? /Inka
Alexander-VG-zon3
06-11-2007, 13:44
CITAT (Inka @ 06-11-2007, 13:31)  Hej Jag har en gammal frösådd citrus(apelsin tror jag) som aldrig blommat. Den är jättestor och jag övervintrar den i rumstemp ca 18 - 20 grader. Den mår bra av det. Men jag undrar om den skulle kunna flytta ut på inglasad balkong nu tills frosten kommer, och tas in igen efter en eller flera veckor efter en frostknäpp. Kommer den kanske bilda blommor och frukt av den behandlingen, om jag fattar denna tråd rätt? /Inka hur gammal är den ? dom blommar inte förens efter 15-50år ,, dom man köper är ympade . den klara en frostknäpp på -6c . och du kan ha den på den inglasade balkongen så länge det inte går under -5c . när den blommar och bär frukt ska du inte utsätta den för frost . blommorna bli skadade men själva plantan tål frost . ska den bilda frukt och blommor behövs extra ljuse om vintern . hur varmt på dagen har du på din balkong ?
Lady Hamilton
06-11-2007, 14:39
CITAT (Inka @ 06-11-2007, 13:31)  Hej Jag har en gammal frösådd citrus(apelsin tror jag) som aldrig blommat. Den är jättestor och jag övervintrar den i rumstemp ca 18 - 20 grader. Den mår bra av det........../Inka Jag skulle inte ställa ut min Citrus nu. Har du haft den inne i flera år så mår den bättre av att vara inne nu också. Det skulle ju bli en chock för plantan att ställas ut nu. I stället kan du ställa ut din planta till våren och sedan låta den stå kvar ute tills det blir frost nästa höst
Christer i Falköping
06-11-2007, 19:34
Håller med Lady Hamilton. Att ställa ut den nu vore fel. Gör det till våren istället. Dessutom händer det att de kan blomma tidigare än vad Linus skrivit, även om det är mycket ovanligt. Det finns sätt att lura dem till blomning, men då finns alltid risken att man istället har ihjäl dem.
Christer.
Alexander-VG-zon3
06-11-2007, 19:59
CITAT (Christer i Falköping @ 06-11-2007, 19:34)  Håller med Lady Hamilton. Att ställa ut den nu vore fel. Gör det till våren istället. Dessutom händer det att de kan blomma tidigare än vad Linus skrivit, även om det är mycket ovanligt. Det finns sätt att lura dem till blomning, men då finns alltid risken att man istället har ihjäl dem.
Christer. och balkongen är inglasad dvs skyddande från stark sol men en högre temp på dagen . håller det +10c +20c på dagen no problems . det klarar den utan problem .
Hej oj vad mycket svar det blir på en gång! Min apelsin är planterad från frö ca 1985. Jag har söderbalkong så jag vill inte ha den där på sommaren, just för att det lätt blir för torrt och varmt och därmed också SPINN... En period hade jag som ett växthus med frostvakt på balkongen och där stod den hela vintern tidigare, men nu har jag inte plats för såna arrangemang. Nu är det ca 10 grader på balkongen, följer ju vädret med några grader varmare inne på balkongen. Så skulle jag prova att ställa ut den så är det ju nu, det vore ju kul att få frukt på det.. /inka
Alexander-VG-zon3
06-11-2007, 21:21
CITAT (Inka @ 06-11-2007, 21:14)  Hej oj vad mycket svar det blir på en gång! Min apelsin är planterad från frö ca 1985. Jag har söderbalkong så jag vill inte ha den där på sommaren, just för att det lätt blir för torrt och varmt och därmed också SPINN... En period hade jag som ett växthus med frostvakt på balkongen och där stod den hela vintern tidigare, men nu har jag inte plats för såna arrangemang. Nu är det ca 10 grader på balkongen, följer ju vädret med några grader varmare inne på balkongen. Så skulle jag prova att ställa ut den så är det ju nu, det vore ju kul att få frukt på det.. /inka jag hade haft den där åretrunt (om du har frost vakt och har över 0c +5c -5c) , använd provado spray dödar spinn, och fukta och vattna så mycket det går , du kan ha en vatten flaska mot krukjorden så sipprar där ut vatten eller plantera den i en själv vattnade kruka . citrus tål hetta om den får fukt .
freddie
10-11-2007, 17:21
Jag har flyttat inomhus idag! Så här fin är jag (och hoppas så förbli): Kalamondin - nyss flyttat inomhus 10 nov
Vilken härlig planta. Glöm inte att duscha den lite då och då, så att den klarar omställningen på luftfuktigheten.
freddie
10-11-2007, 17:56
CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 17:48)  Vilken härlig planta. Glöm inte att duscha den lite då och då, så att den klarar omställningen på luftfuktigheten. Ja, visst ser den skön ut! Har stått ute sedan jag köpte den i juni, nu återstår att se hur det går över vintern. Skall följa ditt råd att duscha (varje dag?).
Nej inte varje dag. Det räcker med en till två gånger /månad om du tar den "stora" duschen i badrummet. Använder du blomduschflaska, kanske en gång i veckan. Jag har ju mina citrusar i ett "tropiskt" rum. Där blir de handduschade en gång /vecka (lördagar) och de verkar då trivas utmärkt. Glömmer jag däremot att duscha under en period, verkar de ha en tendens att tappa bladen och får gärna spinn också. Om spinnet har med luftfuktigheten att göra vet jag inte, men som sagt, min erfarenhet är att om luften blir för torr, verkar spinnet komma på köpet.
freddie
10-11-2007, 18:20
Tack Maria, du är en klippa. Nu när vi ändå pratar luftfuktighet har jag läst att man skall vara försiktig så att bladen inte är fuktiga för mycket. Läs nedan (hämtat från www.citrusplants.com där jag köpt en kalamondin och en lime från):
HUMIDITY
• Your citrus plant will survive happily indoors in centrally heated houses where the humidity of the air is normally low.
• Do not spray the leaves of your citrus plant with a mist sprayer, this will only wet the leaves and increase the changes of developing fungal diseases.
• Prevent the leaves from remaining damp or wet for more than a few hours a day. If your plant is in a conservatory during the winter, it is important that each day the windows are opened to reduce the humidity to allow the leaves to dry.
Alexander-VG-zon3
10-11-2007, 18:23
CITAT (freddie @ 10-11-2007, 18:20)  Tack Maria, du är en klippa. Nu när vi ändå pratar luftfuktighet har jag läst att man skall vara försiktig så att bladen inte är fuktiga för mycket. Läs nedan (hämtat från www.citrusplants.com där jag köpt en kalamondin och en lime från): HUMIDITY
• Your citrus plant will survive happily indoors in centrally heated houses where the humidity of the air is normally low.
• Do not spray the leaves of your citrus plant with a mist sprayer, this will only wet the leaves and increase the changes of developing fungal diseases.
• Prevent the leaves from remaining damp or wet for more than a few hours a day. If your plant is in a conservatory during the winter, it is important that each day the windows are opened to reduce the humidity to allow the leaves to dry. det är mest om det är kallt det är en fara , men mina har aldrig haft problem med det och dom har stått ute nu i 2skånksa höstar( dimma nästan varje natt) och dom har inte visat mögel skador . och lika så är dom inne under vintern i en fuktig källare . inga skador heller och dom växer i naturen i tropiskt klimat
freddie
10-11-2007, 18:28
Det anmärkningsvärda är att de skriver att plantan klarar sig utmärkt i normalt inomhusklimat där luften normalt sett är torr. Känns som det bara är en försäljningsgrej.
Alexander-VG-zon3
10-11-2007, 18:34
CITAT (freddie @ 10-11-2007, 18:28)  Det anmärkningsvärda är att de skriver att plantan klarar sig utmärkt i normalt inomhusklimat där luften normalt sett är torr. Känns som det bara är en försäljningsgrej. ta inte det på allvar . citrusar gillar fuktigt men klara torrt . på hösten och vintern har mina 80-100%fukt sommaren i solen 15-20%fukt jag ger inget extra . dom klara sig ändå och växer bra
freddie
10-11-2007, 18:40
CITAT (flaxss @ 10-11-2007, 18:34)  ta inte det på allvar . citrusar gillar fuktigt men klara torrt .
på hösten och vintern har mina 80-100%fukt
sommaren i solen 15-20%fukt jag ger inget extra . dom klara sig ändå och växer bra Ja, eller hur! man skall inte vara för rädd att misslyckas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|