folkefolke
jag har precis börjat en trädgårdsmästarutbilning på Norrvikens trädgårdar. Flyttad från stockholm sitter jag nu i en stuga vid havet och ska dra igång minidrivhusen.

nu när det ska bli vinter tänkte jag satsa på att sätta banan, palm och andra exotiska växter.

är mottaglig för råd och delning av erfarenheter!

jag har själv en musa acuminata och en musa basjoo... snart ska jag ge mig på 11st nya sorter från frö! jag håller gärna kontakt med andra banangalna odlare.
Ammoura
Köpte frön i våras men är så rädd för att misslyckas att jag inte vågat sätta dom än. Är det svårt att få upp dom?

Var på Ikea i tisdags och dom sålde bananplantor. Stod dock inget pris men när jag kom hem sökte jag och dom kostade bara 35kr. Synd jag inte tog den.
folkefolke
Bananfröer verkar vara knepigare än vanligt... för att bryta fröernas vila vill dom ha en temperaturväxling. 15timmar i 12-15grader och 9timmar i 30-35grader per dygn. när dom grott ska dom ha konstant varmt (25-30grader) i småplantsfasen.
jag satte fröer i våras, men dom tog sig inte, dels för att jag inte kunde hitta en plats där det blev 12-15grader och sen hade jag drivhusen på landet och kunde då inte vaka över vattningen. fröerna vill ha fuktig, men inte blöt jord. innan jag satte fröerna steriliserade jag såjord i mickron, tydligen är fröerna extra kännsliga för mögel och sjukdommar (kanske p.g.a. att dom har det så varmt och fuktigt i uppvärmda minidrivhus...).
Nu har jag en timer som sätter på det uppvärmda minidrivhuset på dan, och på kvällen stänger jag av värmen på nedervåningen och hoppas på kyla. ska kolla efter inatt vilken temperatur som var lägsta under natten.

men som sagt, mina bananer är skott från redan uppväxta bananer, så jag har inget om säger att min metod kommer fungera...

någon som har erfarenhet?

bananer på ikea??? såg du vilken sort det var? jag hittade inget på ikeas hemsida...

trevligt att vara igång på forumet!
Ammoura
Nu blev jag ännu mer rädd för att inte lyckas. Fröna var inte direkt billiga. Men det är väl bara att chansa smile.gif

Bananen på IKEA är en MUSA TROPICANA. Jag var där igen igår och kollade men fanns ingen kvar... hoppas dom får in dom igen.
Sofiia
Jag har en bananplanta hemma, jag har fått den av mamma. Vet inte vad för sorts banan det är, men dom är ju duktiga på att få "barn", det var just ett barn som jag fick av min mamma. Nu har jag haft plantan i 3-4 år kanske och den har nog blivit ganska så stor.

folkefolke--> har du nån aning när man kan vänta sig att få bananer? smile.gif eller är det något som man bara kan drömma om?
grisell
Jag köpte bananplantor på Ikea i maj. De växer så sakteliga.

Dessa är Musa Bananarama. Jag har sett på internet att vissa har lyckats få både blommor och frukt på sina, men det var nog inte i Sverige.
folkefolke
Ammoura: Testa! Om du har pengar, investera i ett minidrivhus med undervärme. Gärna en timer eller termostatreglering. Har hört att man kan lägga i typ rockwool (det finns ju en isoleringsaktig fast för växter), något fuktigt och i en påse i taket. Fröer av sorten Musa ska oftast behandlas med temperaturväxlingen jag skrev om förut. Ensetefröer ska bara bötläggas och läggas i varm såjord.
kollade på Ikea i Uppsala, men hittade inga bananplantor...

Sofia: Det kallas "sucklings", dom små skotten bananplantorna skyter efter några år. Jag har två sorter från just sådana plantor.
Vissa sorter är enklare att få frukt på, jag har inte kommit så långt. Om man återskapar tropiskt klimar i mikroformat hemma ska det gå. Vet att det finns folk i sverige som fått bananer.

Nyss la jag sju nya sorters bananfröer i blöt. I taket lyser en nyinköpt växtlampa och på golvet står ett miniväxthus, där barnplantorna får sin kuvöstid...
Sofiia
Nej jag förväntar mig nog inga bananer heller smile.gif men den är så grön och fin och så kommer det nya blad helatiden, så bara det räcker bra.
Är det inte dessutom så att trädet dör när den har fått sina bananer, eller var det så att träden huggs ned då bananerna skördas?? Dåligt minne, men nån dera var det nog! smile.gif
folkefolke
Tydligen så vissnar bananplantan när den givit frukt, men det kommer nya skott från stammen. Man kan spara stammskotten i egna krukor, bananplantan blommar lättare då också. Sen har man förhoppningsvis nya stora plantor av skotten inom kort.
Kolla på:

http://www.flickr.com/photos/karlfolke/set...57602072715713/

Jag har bl.a. satt tolv olika bananfröer!

Nu ska det bli många plantor...
Sofiia
Oj det var fina bilder!! Riktigt seriös odlig du har, ser intressant ut smile.gif
hittade en planta som liknade min på dina bilder smile.gif har ju ingen aning om vad för musa det är för min mamma fick ett banan barn av en väninna och så fick jag ett banan barn av mamma.
kerstin z5-6
jag tror inte ni behöver vara så noga med temp -ljus och rumstemp räcker-det kan ta ett par v innan de gror -så dränk dem inte smile.gif
Snart har du en jätte smile.gif denna är frösådd
Sofiia
Ååå, vilken djungel smile.gif
Nej min banaplanta har lidit mycket whistling.gif men bra mår den nog ändå
Hur gammal är din?
Min är inte närapå sådär stor, men ändå ganska gammal, de blir säkert olika stora olika arter kanske.
kerstin z5-6
tre år smile.gif Jag har ett par mindre som jag fortfarande får ut på sommaren -denna är för stor smile.gif
oliv
I år köpte jag en planta Musa 'Dwarf Orinoco', som ska kunna ge ätliga bananer crazy.gif och tål minusgrader ( i vilken utsträckning vet jag inte, men jag ska testa den på min inglasade uteplats med värmefläkt, förhoppningsvis blir det inga minusgrader...). Den verkar i alla mindre känslig än Musa acuminata cv. Super Dwarf Cavendish).

Bra info finns på:

http://tropicaflore.com/accueil/famillespl.../bananiers2.htm (på franska crying.gif )
http://tropicaflore.com/boutique/enter.html (skriv "musa" i sökrutan)
http://www.bananenshop.at/ (på tyska/engelska)
Sofiia
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2007, 10:40) *
tre år smile.gif Jag har ett par mindre som jag fortfarande får ut på sommaren -denna är för stor smile.gif

hmh, jag sku gissa att min är kring 4 år. men den är inte alls lika stor! fast jag har flyttat och kommer att flytta en del under de senaste åren så kanske det skulle va besvärligt att flytta med ett träd confused.gif
folkefolke
CITAT (Sofiia @ 19-09-2007, 23:55) *
Oj det var fina bilder!! Riktigt seriös odlig du har, ser intressant ut smile.gif
hittade en planta som liknade min på dina bilder smile.gif har ju ingen aning om vad för musa det är för min mamma fick ett banan barn av en väninna och så fick jag ett banan barn av mamma.

Labbet är under konstruktion, snart får inte jag själv plats!

Det kan vara en Musa cavendishii 'Super Dwarf' som du har, den blir inte så stor.

kerstin z5-6: Vilken sort är det du har? Jag har inte testat att få fröerna att gro utan värmeväxling, jag tror att vissa Ensetefröer gror lättare än musafröer. Men nu är det spännande med alla fröer jag hoppas ska gro...
kerstin z5-6
[attachment=7622:500_1188...1_resize.jpg]En Musa sort -det vet jag -men efternamnet har jag glömt .. det är så mycket jag vill trycka in i vinterträdgården angel_not.gif

Här en bild från förra veckan -totalt överbefolkat kan man säja ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon