Full version: Tänkte på en sak..
Tesa
Jag har funderat på det här ett tag nu med elfte september..man säger ju nine-eleven på engelska..dvs 911 som är det amerikanska larmnumret.. Var det ett medvetet val ifrån terroristerna eller bara en ren slump? Är det nån som hört nåt om det?

....jag menade ju naturligtvis 11/9..och det misstaget lär ju synas i rubriken för att framtid.. rolleyes.gif
Fenja
Hmm, intressant tanke!! Jag ska kolla med min sambo i morgon som är rätt inläst på det där, han sover nu.
Mvh
Fenja
pejori
intressant tankegång det där g.gif
har aldrig hört att det skulle vara uträknat så, men ser det inte för otroligt, även om dom säger nine-one-one om sitt larmnummer g.gif
aanderss
vad är 9/11
pejori
CITAT (aanderss @ 11-09-2007, 23:16) *
vad är 9/11

EH har du missat terrorist-attacken av world trade center för sex år sedan den 9/11? confused.gif
Betty
CITAT (aanderss @ 11-09-2007, 23:16) *
vad är 9/11

Fredag den 9 november... angel_not.gif
aanderss
näääääää
jag trodde de var något med siffran 9/11
Cacki
Hi hi 11/9 var det!
pejori
CITAT (Cacki @ 11-09-2007, 23:20) *
Hi hi 11/9 var det!

visst f*n ja...så var det giggle.gif crazy.gif slap.gif
Pirum
9/11 1989 'rasade' Berlinmuren, på tal om datum. Underligt att vi skriver datum så annorlunda här i världen smile.gif
11/9 1973 mördades Salvador Allend förresten.

Bäst vore att använda samma system som för tid, man skriver ju timmar:minuter:sekunder.

För datum blir det då alltså : år:månad:dag ; som vi skriver våra svenska personnummer - men med hela året utskrivet om man ska vara extra tydlig.

Ok, just datum är en av mina käpphästar...blir jättestörd på matvaror där det står exv bäst före 070809, eller vad det nu kan stå för konstigheter. smile.gif
Tesa
Ja..oj...vad fel det blev blush.gif menade ju 11/9 naturligtvis...
*piiinsamt*
Piccante
CITAT (Pirum @ 11-09-2007, 23:25) *
9/11 1989 'rasade' Berlinmuren, på tal om datum. Underligt att vi skriver datum så annorlunda här i världen smile.gif
11/9 1973 mördades Salvador Allend förresten.

Bäst vore att använda samma system som för tid, man skriver ju timmar:minuter:sekunder.

För datum blir det då alltså : år:månad:dag ; som vi skriver våra svenska personnummer - men med hela året utskrivet om man ska vara extra tydlig.

Ok, just datum är en av mina käpphästar...blir jättestörd på matvaror där det står exv bäst före 070809, eller vad det nu kan stå för konstigheter. smile.gif

Håller med om datummärkning. Står det t,ex 070624 så vet man ju att månad 24 inte finns men 070906 kan ju läsas från båda håll? då är det inte lätt alltid rtfm.gif ranting.gif

Sen vet jag inte om det var någon större symbolik i 11 september dåden. Dels skriver man datum olika i världen och alla har ju inte ens samma tideräkning. I muslimska länder så räknar man ju år "0" från Muhammed och inte från Jesus dagar på jorden. Men de som är intresserade av konspirationer och de som tror på Nostradamus och andra profeter letar nog efter en betydelse...
Fenja
CITAT (Tesa @ 11-09-2007, 23:29) *
*piiinsamt*

Tssss, var glad att du glädjer dina medmänniskor i stället, sådant händer alla någon gång! biggrin.gif
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Tesa @ 11-09-2007, 23:29) *
*piiinsamt*

whistling.gif rolleyes.gif JAG hade inte reagerat om ingen påpekat det, så min "felskrivning" får stå kvar giggle.gif
Pirum
Felskrivning och felskrivning, tusan vet vad som är rätt egentligen smile.gif ISO säger väl "som svenska personnumret", men EU har nåt annat för matvaror.
Fenja
Sambon säger att det inte talats om detta i de dokument han tagit del av i alla fall.
Mvh
Fenja
Elisabeth67
Jag har hittat den här texten på internet, läs själva och säg vad ni tycker, jag personligen tycker att det är
väldigt otäckt. (Om allting stämmer)

Prova följande instruktioner och läs noggrant texten.

1. New York City har 11 bokstäver
2. Afghanistan har 11 bokstäver
3. Ramsin Yuseb (terroristen som planerade ödeläggelsen av Twin Towers 1993)
4. George W Bush har 11 bokstäver

Detta kan hittills vara rena tillfälligheter, men det blir intressantare längre ner i texten:

1. New York är den 11:te staten
2.Flygplan 11 hade 92 passagerare (9+2=11)
3. Flygplan nr 77 som ochså flög in i Twin Towers, hade 65 passagerare (6+5=11)
4. Tragedin skedde 11 september, eller ochså känt som 9/11 (9+1+1=11)
5. Som du kanske känner till är "US emergency services" telefonnummer 911 (9+1+1=11)

Fortsatt bara tillfälligheter? Läs vidare!

1. Totalt antal offer på flygplanen som störtade var 254 (2+5+4=11)
2. 11 september är den 254:e dagen på året (2+5+4=11)
3. Bombningen i Madrid skedde 3/11 2004 (3+1+1+2+0+0+4=11)
4. Tragedin i Madrid skedde 911 dagar efter Twin Towers tragedin.

Nu kommer något som är ännu märkligare:
Den mest kända symbol från USA, efter Stars & Stripes, är örnen.
Följande vers är tagen från Islams mest heliga bok, Koranen:

"For it is written that a son of Arabia would awaken a fearsome Eagle.
The wrath of the Eagle would be felt throughout the lands of Allah and while some of the
people trembled in despair still more rejoiced.
For the wrath of the Eagle cleansed the lands of Alla and there was peace."

Det var alltså ver nr 9.11 i Koranen.

Tror du fortfarande att det är en ren tillfällighet?
Prova detta och se vad du sedan tror och tycker:

Öppna Microsoft Word och gör följande:

1. Skriv med stora bokstäver: Q33NY. Detta är numret på det första flygplanet som flög
in i Twin Towers.
2. Markera Q33NY
3. Ändra storleken till 48
¤. Ändra typsnittet till WINDINGS (ev WINDINGS 1)
Gossen Ruda
Inte särskilt otäckt, det går att hitta vilka samband som helst om man anstränger sig. Det är bara att vända och vrida på siffror och ord. Skulle man lista allt som INTE har samband med attentatet blir det otroligt mycket mer.

Tillägg: En del av uppgifterna stämmer fö inte, kommer dock inte ihåg vilka.
AnitaO
CITAT (Elisabeth67 @ 12-09-2007, 10:10) *
Jag har hittat den här texten på internet, läs själva och säg vad ni tycker, jag personligen tycker att det är

Detta kan hittills vara rena tillfälligheter, men det blir intressantare längre ner i texten:

5. Som du kanske känner till är "US emergency services" telefonnummer 911 (9+1+1=11)

The wrath of the Eagle would be felt throughout the lands of Allah and while some of the

1. Skriv med stora bokstäver: Q33NY. Detta är numret på det första flygplanet som flög
in i Twin Towers.
2. Markera Q33NY

Den där skrönan har vandrat runt på nätet sen terrorattacken.
Det går ju att få ihop vad som helst när man sitter med facit på hand smile.gif

Flightnummer Q33NY existerar över huvud taget inte.
Drabbade flygbolag var Unitid Airlines och American Airlines vars flighter ALLTID börjar på UA resp. AA

Sen tror jag inte att det var en slump med kopplingen till larmnumret 911.
Men det får vi aldrig veta helt säkert så det kan ju kvitta vad man tror och inte tror smile.gif
Gossen Ruda
Fö tror jag knappast att nötterna som utförde och planerade dådet hade något uppsåt med datumet, det bara slumpade sig att det blev den dagen. Dom hade säkert besvärligt nog med att få ihop det ändå. Tankeverksamheten är nog inte på topp i dom skallarna, i så fall skulle dom säkert räknat med chansen att bli utslängda från makten i Afganistan.
vindspel
Jag tror att det var USA som låg bakom terrorn så att det kunde starta ett krig. Deras vapenindustri vill ju ha krig så de kan tjäna pengar. Buch är bara en joker i leken.
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 12-09-2007, 13:03) *
Fö tror jag knappast att nötterna som utförde och planerade dådet hade något uppsåt med datumet, det bara slumpade sig att det blev den dagen. Dom hade säkert besvärligt nog med att få ihop det ändå. Tankeverksamheten är nog inte på topp i dom skallarna, i så fall skulle dom säkert räknat med chansen att bli utslängda från makten i Afganistan.

Jag tror precis tvärtom! Jag tror "tankeverksamheten" hos dessa terrorister är hög! Det har ju visat sig att många av dessa terrorister är ordentligt utbildade och vet precis vad de sysslar med. De är knappast några nötter.

Det är det som gör denna terrorism så skrämmande. Den är sofistikerad och uttänkt in i minsta detalj.

Angående datumet så... tja, jag vet inte... känns oväsentligt.

CITAT (vindspel @ 12-09-2007, 14:55) *
Jag tror att det var USA som låg bakom terrorn så att det kunde starta ett krig. Deras vapenindustri vill ju ha krig så de kan tjäna pengar. Buch är bara en joker i leken.

Har du lust att utveckla?
LadyG

Tror du på det själv?

Några saker jag tycker talar emot ditt påstående:

Amerikanska aktier förlorade cirka 1.2 triljoner dollar den veckan pga att Dow Jones och Nasdaq föll kraftigt. (största raset sedan Wallstreetkraschen f ö)
De materiella skadorna beräknades till cirka 20 716 000 000 dollar. (Då är enbart det försäkrade inräknat. Uppgifterna är en sammanställning från diverse försäkringsbolag, materiella skador som ej försäkrats finns alltså inte med.)
Midway Airlines gick i konkurs som en direkt effekt av attackerna, eftersom flygtrafiken minskade med närmare 20%. Flygbolagen i USA har fortfarande inte hämtat sig finansiellt.
N.Y. Hotellens beläggning föll till under 40% och över 3 000 blev arbetslösa pga nedskärningar inom hotell och turism.

Och då har jag inte ens nuddat vid ersättningen till de efterlevandes familjer, försäkringspengarna till alla som arbetade vid Ground Zero med räddningsarbetet eller skadestånden.

De förlorade mänskliga liven går inte att värdera i pengar, de har jag inte heller nämnt.

Och slutligen:
Hade Bush velat starta krig hade han gjort det ändå utan att slakta folk på hemmaplan. Kriget har sänkt den amerikanska dollan till lite drygt halva sitt värde, de har högre arbetslöshet nu är tidigare, de har dragits ner i en lågkonjunktur de verkar ha svårt att ta sig ur och många industriella jobb har flyttat utomlands. Så kriget har gjort dem mer skada än nytta. Det är förmodligen Bushadministrationens största misstag. Kriget har fått USA att blöda (finansiellt) som en stucken gris.
vindspel
CITAT (Tezzla @ 12-09-2007, 15:19) *
Jag tror precis tvärtom! Jag tror "tankeverksamheten" hos dessa terrorister är hög! Det har ju visat sig att många av dessa terrorister är ordentligt utbildade och vet precis vad de sysslar med. De är knappast några nötter.

Det är det som gör denna terrorism så skrämmande. Den är sofistikerad och uttänkt in i minsta detalj.

Angående datumet så... tja, jag vet inte... känns oväsentligt.
Har du lust att utveckla?

Valen är rena skämtet i USA. Kandidaterna blir sponsrade av de som sedan kan styra dem. Varför blir det inte miljövänligare??
De måste ju tjäna på oljan. Vapenindustrin har alltid påverkat politikerna. Utan krig inga vapen. Det finns ju Lobbyister, vilken funktion skulle de ha om inte för att påverka?
Det är kapitalismen som styr USA inte polikerna som folket valt.
Oj, hur skulle det förresten se ut om Buch styrde landet, han kan inte skilja på sin högra hand från den vänstra.

Buch Top ten hos Letterman
AnitaO

Och jag tror att en del människor har allt för livlig fantasi smile.gif
vindspel
CITAT (AnitaO @ 12-09-2007, 15:43) *
Och jag tror att en del människor har allt för livlig fantasi smile.gif

Du får gärna säga du till mig whistling.gif
Fizzgigg
CITAT (vindspel @ 12-09-2007, 15:36) *
Valen är rena skämtet i USA. Kandidaterna blir sponsrade av de som sedan kan styra dem. Varför blir det inte miljövänligare??
De måste ju tjäna på oljan. Vapenindustrin har alltid påverkat politikerna. Utan krig inga vapen. Det finns ju Lobbyister, vilken funktion skulle de ha om inte för att påverka?
Det är kapitalismen som styr USA inte polikerna som folket valt.
Oj, hur skulle det förresten se ut om Buch styrde landet, han kan inte skilja på sin högra hand från den vänstra.

Buch Top ten hos Letterman

Om man baserar sina politiska uppfattningar på fakta som presenteras i Letterman Tio-i-topp-lista är det inte värt att argumentera. smile.gif
AnitaO
CITAT (vindspel @ 12-09-2007, 15:46) *
Du får gärna säga du till mig whistling.gif

Tackar och bugar rolleyes.gif
Tesa
Uppenbarligen är inte jag den som har de vildaste teorierna iallafall.. rolleyes.gif
vindspel
CITAT (Tesa @ 12-09-2007, 18:12) *
Uppenbarligen är inte jag den som har de vildaste teorierna iallafall.. rolleyes.gif

Det heter ju inte Vilda western för inget. Oh, det kanske var små gröna gubbar som klätt ut sig till araber crying.gif , eller så vad det cyborgs som kapade och även de som "dog". Tänk vad man kan med fantasins hjälp. crazy.gif
Men jag undrar en sak g.gif varför ge sig på Irak???? Inte är Osama där??? ninja.gif
Tesa
Nä...men dom hade en farbror som hette Saddam och han var inte så snäll han heller...
Piccante
CITAT (vindspel @ 12-09-2007, 18:27) *
Det heter ju inte Vilda western för inget. Oh, det kanske var små gröna gubbar som klätt ut sig till araber crying.gif , eller så vad det cyborgs som kapade och även de som "dog". Tänk vad man kan med fantasins hjälp. crazy.gif
Men jag undrar en sak g.gif varför ge sig på Irak???? Inte är Osama där??? ninja.gif

Usama gömmer sig nog i Afganistan eller på gränsen till Pakistan, men Pakistan är en allierad till USA så där kommer de inte invadera. Att invadera Irak var visserligen fullständigt utan vett och sans men det behövde inte fejka en terroristatack och spränga WTC själva för att få anledning att invadera, det hade gjort ändå om de hade velat. Irak var nog mest tänkt för att skyla över misstagen i Afganistan där man jagat Bin Laden utan framgång i flera år.
freddie
CITAT (Tesa @ 11-09-2007, 23:10) *
Jag har funderat på det här ett tag nu med elfte september..man säger ju nine-eleven på engelska..dvs 911 som är det amerikanska larmnumret.. Var det ett medvetet val ifrån terroristerna eller bara en ren slump? Är det nån som hört nåt om det?

....jag menade ju naturligtvis 11/9..och det misstaget lär ju synas i rubriken för att framtid.. rolleyes.gif

Självklart är det så!!! Har du redan klurat ut det! (ironi). Dessutom liknade tornen numret 11 till utseendet. För mig är detta självklart ingen slump. Snyggt planerat dåd, om man får säga så... sad.gif
freddie
CITAT (Elisabeth67 @ 12-09-2007, 10:10) *

in i Twin Towers.
2. Markera Q33NY

Det är uppenbarligen ingen tillfällighet att någon nisse satt sig ner och räknat på detta. Eller är detta beviset på att djävulen finns? Jag fattar inte riktigt vitsen, vi vet ju att det hände. confused.gif
Pirum
CITAT (vindspel @ 12-09-2007, 18:27) *

Nej, tvärtom, Saddam hade ju under många år - varav ett flertal med USAs goda minne och ibland direkta stöd - fört en hård kamp mot religiösa konkurrenter om makten. Usama Bin Ladin hade inte haft något att hämta i Irak, sannolikt hade Irak varit ett av de farligaste länderna för honom att vistas i under en längre tid.

Så att ge sig på Irak hade nog mer med amerikansk inrikespolitik, utrikespolitiska skäl och olja att göra. Skulle man tvunget gå efter massförstörelsevapen fanns, och finns, det väl några andra länder 'värre' än Irak.

USA, och FN, har tyvärr behandlat "Irakfrågan" på ett enormt inkompetent sätt. Eller möjligen väldigt cyniskt och elakt. Men förmodligen är det väl som vanligt en kombination av skälen.
Ewa L
Var det någon mer än jag som såg den kanadensiska dokumentären på TV4 Fakta? Tror den gick natten mellan måndag/tisdag denna vecka.

Skrämmande fakta som åtminstone inte jag hade en aning om, som ändå är hyfsat uppdaterad.
Piccante
CITAT (Ewa L @ 13-09-2007, 08:33) *
Var det någon mer än jag som såg den kanadensiska dokumentären på TV4 Fakta? Tror den gick natten mellan måndag/tisdag denna vecka.

Skrämmande fakta som åtminstone inte jag hade en aning om, som ändå är hyfsat uppdaterad.

Skrämmande fakta om vadå? Jag missade det programmet, kan du sammanfatta lite? var det om 11 september?
Ewa L
CITAT (Markus_H @ 13-09-2007, 10:25) *
Skrämmande fakta om vadå? Jag missade det programmet, kan du sammanfatta lite? var det om 11 september?

Oj, det skulle bli alldeles för långt. Men oja, det var fakta om attentatet. Framför allt om alla fakta som CIA, FBI etc hade innan. Flera av terroristerna var namngivna och varnade för/efterlysta. Ändå tilläts de kliva ombord på planen under eget namn.
Richard Vadhannuheter hade i över ett år varnat för Usama bin Ladin, men tröttnade på att ingen lyssnade och bytte post precis innan.

Även om den kalabalik som uppstod efter attentatet. Larm som inte gick ut. Militärplan som skickades upp alldeles för sent, och aldrig fick någon order därför att ingen kunde ta ett beslut. (Inspelning från käbbel på högsta nivå: Men du kan väl... Nej, inte jag. Var är han...-nivån.)
Filmsekvensen när Bush fick beskedet och de sju minuter han gjorde absolut ingenting. De superhemliga telefonledningarna som skulle ställa Bush i direktkontakt med ledningen, och som alltså inte fungerade utan han fick låna en mobiltelefon! Fortfarande ingen kommunikation när han befann sig på Air Force One. (Som alltså är den plats presidenten skall befinna sig på om USA är utsatta för attack.) Vilket gjorde att ingen hade befogenhet att ta de yttersta besluten.
Utrymningen av White house...

Listan kan göras jättelång. Och som ett resultat av detta — vi måste hämnas = starta ett krig. Frågan var bara vilka de skulle kriga mot. Jag tror faktiskt aldrig beslutet om Irak verkligen togs. Det blev till slut (efter mer käbbel): Först Afganistan... (Underförstått... ?)

Om du håller utkik kanske det går i repris. Jag spelade in det, men på min digitala mottagares hårddisk, så jag kan inte överföra det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon