*Ulrica*
Jag har varit med i fler forum tidigare men jag har aldrig varit med om maken... thumbdown.gif

Med risk för att jag nu får en massa skit för detta så undrar jag vad ni håller på med?

Detta är ett trädgårdsforum, syftet borde väl i första hand vara att hjälpa varandra med frågor som har med trädgård att göra?
I andra hand kan man använda det allmänna forumet till mer allmänna frågor. Men på sistone upplever i alla fall jag att följande har hänt:

1. Trådar som medvetet (eller omedvetet) är provocerande och handlar om "känsliga" ämnen (rökning, invandring, otrohet) som är som gjorda för att skapa infekterade diskussioner.
2. Forumister som istället för att strunta i ovan nämnda trådar går i gång på alla cylindrar och hjälper till att infektera trådarna till oanade höjder.
3. Forumister som tillochmed börjar med offentliga personliga förolämpningar!

Jag vill inte läsa detta! Visst, jag kan hoppa över att läsa tråden men jag kan inte undvika rubrikerna! Jag har letat efter regler för forumet, men jag hittar inga. Jag hittar heller inga inlägg från någon moderator som manar till lugn och ber folk hålla sig inom ramen för vad som är vett och etikett på ett forum.

Jag blir väldigt ledsen av att folk kan vara så elaka mot varandra och särskilt som det sker inför öppna ridåer. Visa lite hänsyn mot mej som är här för att diskutera trädgårdsfrågor tack! Måste ni vara taskiga så håll er åtminstone till PM och låt oss andra få diskutera trädgård. Någon kanske tycker att jag borde hålla käften och försöka blunda med ena ögat när jag trycker på "Nya inlägg" men så ser inte jag det. Jag ska inte behöva ducka för att någon viftar okontrollerat med armarna! Det är dessutom bara ett fåtal av forumisterna som håller på på detta viset, ni förstör för oss andra. Jag vill inte lämna Odla, för jag tycker att själva trädgårdsforumet är så bra.

Blir någon väldigt arg på mej nu och vill skriva elaka saker så var snäll och PM´a mej så att andra slipper läsa sk-en.

/Ulrica (lite upprörd för tillfället bara) ranting.gif

Och till ansvariga för forumet - i värsta fall få ni väl ta bort det allmäna forumet ifall folk inte kan bete sig!

Ps igen: Jag står inte på någons "sida" av dem som bråkar (fattar ingenting av vad ni snackar om)
så ni får bli arga på mej allihopa! tummenupp.gif
*Ulrica*
Hittade reglerna nu, de finns uppe till vänster under Användarvillkor.

Så här står det bland annat:

"- Kränkningar eller hot mot personer eller grupper av personer, obsceniteter eller stötande material eller annat oförenligt med god netiquette.

- Utpekande av andra personer som brottsliga eller annat förtal.

Brott mot användarvillkor eller missbruk av våra tjänster innebär att Odla.nu har rätt att stänga av och/eller radera medlemmens konto utan förvarning.

Om vi görs uppmärksamma på att en medlem upprepat missköter sig, skickar vi dessutom en anmälan till användarens Internetleverantör. Dessa har stränga regler för vad deras kunder får och inte får göra när de är uppkopplade via deras tjänster. Bryter man mot dessa regler blir man normalt kontaktad av sin Internetleverantör och i värsta fall avstängd."
taiyo
Jag håller med om det du säger, är ny på detta forum och i början (de första dagarna) tyckte jag det verkade väldigt trevligt, men nu vet jag inte... och jag har bara varit medlem i en vecka!!
Har erfarenhet från många olika forum, men har aldrig sett något liknande, jag heller!! Och detta ska vara vuxna människor!! ohmy.gif

Skönt att se att fler reagerar i alla fall. Jag har också reagerat över att det inte verkar finnas någon moderator som sätter gränser. Det står i Användarvillkor att alla själva ska ta ansvar för vad som skrivs, men det finns ju även Lagen om elektroniska anslagstavlor, och den som tillhandahåller en sådan tjänst är skyldig att hålla uppsikt över den, och att i vissa fall ta bort meddelanden. Därför hjälper det inte att säga att "om man inte vill läsa kan man hoppa över tråden".

Tycker bara det känns väldigt tråkigt att redan efter en vecka blivit tveksam till om jag kommer att vara kvar på detta forum i framtiden... jag hoppas verkligen att det blir bättre, eftersom jag är intresserad av blommor och växter, och tyckte det vore kul att prata med andra med samma intresse. Och då självklart även kunna prata om andra, allmänna saker med samma människor!

En del kanske tycker att man som ny medlem inte har "rätt" att komma med såna här åsikter, men bara för att man är ny på forumet betyder inte det att man är ny på allt annat... som livet, netikett, respekt, osv...
*Ulrica*
Det är just såna som dej som jag tänker på! På Internet svänger allt extremt fort och om ett forum får dåligt rykte så dyker det strax upp ett nytt, bättre, och alla försvinner dit i stället, det har jag också varit med om...

Om jag inte hade varit här några månader och vetat att de flesta här är otroligt kunniga, hjälpsamma och snälla så hade jag också blivit förskräckt!
Ciczi
Gör som jag. Skippa att läsa småprat överhuvudtaget. smile.gif
Men jag håller med om att det är ett märkligt sätt att bete sig så som folk gjort den senaste tiden.

mvh Ciczi
Piccante
CITAT (taiyo @ 12-09-2007, 10:54) *
Jag håller med om det du säger, är ny på detta forum och i början (de första dagarna) tyckte jag det verkade väldigt trevligt, men nu vet jag inte... och jag har bara varit medlem i en vecka!!
Har erfarenhet från många olika forum, men har aldrig sett något liknande, jag heller!! Och detta ska vara vuxna människor!! ohmy.gif

Skönt att se att fler reagerar i alla fall. Jag har också reagerat över att det inte verkar finnas någon moderator som sätter gränser. Det står i Användarvillkor att alla själva ska ta ansvar för vad som skrivs, men det finns ju även Lagen om elektroniska anslagstavlor, och den som tillhandahåller en sådan tjänst är skyldig att hålla uppsikt över den, och att i vissa fall ta bort meddelanden. Därför hjälper det inte att säga att "om man inte vill läsa kan man hoppa över tråden".

Tycker bara det känns väldigt tråkigt att redan efter en vecka blivit tveksam till om jag kommer att vara kvar på detta forum i framtiden... jag hoppas verkligen att det blir bättre, eftersom jag är intresserad av blommor och växter, och tyckte det vore kul att prata med andra med samma intresse. Och då självklart även kunna prata om andra, allmänna saker med samma människor!

En del kanske tycker att man som ny medlem inte har "rätt" att komma med såna här åsikter, men bara för att man är ny på forumet betyder inte det att man är ny på allt annat... som livet, netikett, respekt, osv...

Känner igen mig i mycket av det du skriver. När jag var ny på odla och precis hade reggat mig och börjat skriva lite så bröt ett av det årets större bråk ut inför öppen ridå, och jag fattade noll och inget för jag kände ju inte alls de personer som var inblandade och förstod aldrig orsakerna. confused.gif De infekterad bråken förtörde stämningen då för tillslut så blev det tjafs i alal trådar kändes det som.

Men lämna inte odla!!! trots allt är det ett jättebra forum med många duktiga, trevliga och seriösa användare som delar med sig av sin kunskap. Inget av de andra forum jag har reggat mig på har levt upp till odla.

Sen är det ju så att alla männsikor inklusive trädgårdsintresserade har väl andra intressen i livet än justa bara peta i jorden. Lite småprat kan ju vara trevligt för att ventilera åsikter och skoja lite medlemmar emellan. Tycker inte man ska ta bort hela avdelningen men den måste modereras hårdare!

Jag återkommer till ett exempel jag har tagit upp förr. Föreningen Vetenskap och folkbildning (VoF) har ett bra forum där alla trådar som urartar till personliga påhopp antingen flyttas helt eller så flyttar man från det inlägget som gick över gränsen till en "pajkastningstråd" där kan de ligga kvar för de som är intresserade av att fortsätta träta men det ska inte ta upp plats på det övriga forumet. Hot och personangrepp leder dock alltid till att inlägg/ trådar raderas och/ eller användaren varnas eller stängs av.
Pirum
CITAT (*Ulrica* @ 12-09-2007, 09:34) *
Och till ansvariga för forumet - i värsta fall få ni väl ta bort det allmäna forumet ifall folk inte kan bete sig!

Fast då får vi fler off-topic-konversationer i de andra forumen - där enbart trädgård (eller relaterade saker) ska diskuteras. Så ett allmänt forum behövs, så är det på 'alla' internetforum där folk 'lär känna' varandra.

Jag tycker det är mycket rimligt att diskutera samhällsfrågor, även kontroversiella sådana, på det allmänna forumet. Precis som vid ett fikabord. För mer allmänt 'pladder' kanske chatten lämpar sig bättre (jag hänger där och pladdar ibland). Men, ja, man bör visa viss etikett. Det som man inte kan säga vid ett fikabord ska man kanske inte säga genom tangentbordet. Det sitter ju trots allt riktiga människor som tar emot det man skriver.

Moderering är nog bra, bara inte trådar tas bort för lättvindigt. Personangrepp är aldrig bra, speciellt inte via PM. Tycker man ska vara mycket försiktig med vad man skriver i PM.
Fenja
Jag undrar vilka forum ni är på om ni tycker att det som händer här är så hemskt? Det kanske inte är så många medlemmar där, så att friktionerna blir färre? Jag tycker inte att det är någon skillnad här gentemot andra forum. Det som utspelade sig på Pelargonsällskapets site för ett par år sedan innan det gjordes om slår allt som hänt på Odla med hästlängder!!
Sedan håller jag med Pirum om det du säger om pm. Kan man inte stå för det man tycker ute på forumet, så behöver man inte säga det alls!!
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 14-09-2007, 00:13) *
Jag undrar vilka forum ni är på om ni tycker att det som händer här är så hemskt? Det kanske inte är så många medlemmar där, så att friktionerna blir färre? Jag tycker inte att det är någon skillnad här gentemot andra forum. Det som utspelade sig på Pelargonsällskapets site för ett par år sedan innan det gjordes om slår allt som hänt på Odla med hästlängder!!
Sedan håller jag med Pirum om det du säger om pm. Kan man inte stå för det man tycker ute på forumet, så behöver man inte säga det alls!!
Mvh
Fenja

Jodå jag har varit med om betydligt värre saker på andra forum. Men jag tror att jag och andra med för den delen har varit lite naiva och trott att på ett trädgårdsforum sjunker väl ändå ingen så djupt? Man ser kanske inte direkt det som kontroversiellt att diskutera potatisodling, frökataloger, ogräsplockning och pelargoner. Men personer med gröna fingrar och trädgårdsintresse är varken mer eller mindre anständiga människor än andra och kan bråka de med.

Det som jag stör mig på kanske är just att man kan starta trådar med rena personangrepp utan att ansvariga reagerar. När trådar har urartat så har de väl nästan alltid raderats på begäran av den som startade tråden, inte av någon moderator? Man kunde markera lite mer mot de grövsta övertrampen, men helt fritt från trätande lär det aldrig bli i ett forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon