Gilbert
Hej,
Jag bor i zon 2 & har just fått veta att Pioner skall gödslas med vedaska på hösten. Ett knep som han lärt sig av erfarenhet.

Är det några andra plantor som man skall passa på och gödsla under hösten i dessa trakter? Perenner (tex nävor, höstanemoner, Rudbeckia, stäppsalvia) , Olvon, Syrén, Hortensior, Ginst?

Har en hel del aska men även benmjöl, blåkorn och rhododendron gödsel. Tacksam för alla tips! biggrin.gif
Cacki
Vedaskan ska man visst vara lite försiktig med har jag hört, så man inte överdoserar. Sedan är det väl så att man inte ska ge något med kväve i (NPK-gödsel) så här års eftersom det kan hindra växterna att gå i vintervila. Men det finns ju sk. PK-gödsel (som också kallas höstgödsel) som man kan ge om man vill. Jag brukar faktiskt aldig göra det utan jag brukar nöja mej med att gödsla på en gång på våren och en gång strax efter midsommar. Blåkorn och rhod.gödsel ska du nog inte ge nu men benmjöl är är ju långtidsverkande så även om växterna sover under vintern så borde de kunna tillgodogöra sej det till våren. Så även om växterna kanske inte tar någon skada av sen gödsling så "äter man ju inte när man sover" och då lakas ju näringsämnena ut och de får ingen nytta av det när de som bäst behöver "frukosten".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon