Full version: Fröbyte ätbart?
catlady
Är jag kanske lite tidigt på det? Jag tänkte i alla fall skicka ut en sökning till er som odlat meloner och pumpor och inte vet vad ni ska göra av alla fröer - Skicka dem till mig please! Jag söker också olika bladgrödor som tåler växthusvärme (25-35 grader) hela sommaren, typ spenat, sallad, rädisor etc. Med mina mängder mördarsniglar så kan jag nämligen inte odla på friland. Har tyvärr inte jättemycket att byta med, men jag skickar gärna en lista om ni pm:ar mig!
Cacki
Psssst!...Vet du vad jag brukar göra? Jag sparar ite frön från vanlig honungsmelon, köpt i mattaffären. Det blir de godaste meloner man någonsin lagt tungan vid! flirting.gif giggle.gif . Inte så stora kanske men naggande goda.
catlady
Jasså, är det så lätt att få god frukt från köpemeloner? Vad trevligt! Men frågan är väl om butikerna fortfarande har meloner nu..
ingrid fuxwall
Även om man gräver ur frön vad säger om de är artbeständiga eller vad det nu heter.
Skickar gärna frön men vet inte vad det blir av dem.

ingrid
Cacki
Undrar om det inte är sortbeständig du menar, Ingrid. Eftersom jag inte har en aning om vad det är för sort (uppges ju inte i affären) så spelar det ju ingen roll. Huvudsaken är ju i alla fall att det blir honungsmeloner av kärnorna och att de smakar himmelskt hemodlat gott!! yes.gif

Men Catlady! Inte behöver du ta några kärnor nu. Vänta tills det är dags att så dem. Jag har sått dem pinfärska och har inte märkt någon skillnad än om de fått ligga och torka ett litet tag.
catlady
Det ska jag prova på om jag hittar en fin melon i februari. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon