Leontine
12-09-2007, 10:48
Nu har jag läst en massa om lökar, placering och odling av Kejsarkronor. Men inte ett spår står att finna om dess frön och hur man gör med dem. Har samlat en massa frön från enorma exemplar som växer i en sydsluttning på icke odlad mark. De fullkomligt exploderar i mängder där! Fröställningarna är nästan stora som tennisbollar. Har ju läst att där dessa vackra blommor trivs, där självsår de sig. så jag tänkte försöka, men ska fröna torka innan jag sätter dem, eller går det att peta ner dem nu genast? Nån som vet???
En gammal tråd, men min frågeställning är densamma.
Har tagit några frön, hur gör man?
Jag skulle tro att dom gror som dom flesta andra lökväxter, efter en vinter. Första året kommer nog bara ett litet strå och då ska dom inte röras. Andra året är dom förhoppningsvis så stora att man kan plantera om dem, det finns en liten hanterbar lök då. Men det tar flera år från sådd till blomning.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 13-05-2008, 09:45)

Jag skulle tro att dom gror som dom flesta andra lökväxter, efter en vinter. Första året kommer nog bara ett litet strå och då ska dom inte röras. Andra året är dom förhoppningsvis så stora att man kan plantera om dem, det finns en liten hanterbar lök då. Men det tar flera år från sådd till blomning.
/Åsa
Tack för svar!
Sätta direkt i marken eller i kruka först? Plantera om andra året, då borde de vara i kruka?
Och hur ska man förvara dom under vintern? Frostfritt eller ?
Sussie F-Flower
13-05-2008, 09:12
Jag fick några andra sorters liljor, maj-07, från min mammas trädgård.
Efter att de blommat så blev det stora frön längs blomstängeln.
Vissa ramlade av, vissa plockade jag och petade ner på ca 1cm djup runtom själva liljan.
Jag tror att de gror lättare om man inte väntar så länge med att sätta dom.
(Luckra upp jorden först, sedan behöver du inte packa så hårt, över.)
I år kommer det hundratals små-liljor. Men som gåsis skriver, så ska man inte röra dom första året. Så för mig blir det inte så myckat "påta" i den rabatten iallafall...
Lycka till!
Dom klarar vintern i rabatten. Jag bor i zon 4, Sundsvall. Det gör kejsarkronorna också. Vet dock inte vilken zon du bor i, samt huuur hög zon dessa tål.