CeciliaR
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig lista ut vad som fattas vårt körsbärsträd. Som norrländska inflyttad till Kalmar har jag ingen erfarenhet av fruktträd alls men har nu blivit ägare till en uppvuxen gammal trädgård med många fruktträd. Huset är byggt 1913 och fruktträden gamla, hur gamla och av vilka sorter har jag tyvärr ingen aning om. Träden är stora och inte hårt beskurna och äppelträden ger mycket frukt. Körsbärsträdet däremot har inte gett någon frukt denna sommar och inte heller de fem föregående åren som den tidigare ägaren bott här. Jag har inte sett trädet i blomning än eftersom vi flyttade in under sommaren så jag vet inte hur denna sett ut eller om trädet alls blommar. För mig ser trädet relativt friskt ut, dvs det är grönskande utan något anmärkningsvärt galet vad jag kan se av kronan, kan heller inte upptäcka någon ohyra på bladen. Däremot har trädet sprickor på stammen där det förekommer gummiflöde (om jag läst mig till rätt sak), den största sprickan såg jag i början av juli där trädet bildat en stor "bubbla" (storleksordningen handboll skuren itu) av vätska omkring sprickan, trädet har sedan dess spruckit på ytterligare två ställen på stammen. Jorden på tomten verkar vara bördig lerjord, men dock torrare på den sida som körsbärsträdet står på då denna långsida har en granhäck som avgränsning. Trädet står ensamt ungefär tre-fyra meter från denna granhäck ute på gräsmattan, så dess krona och granarna tar i varandra. Tomten är stor och ganska skyddad av häckar, träd och byggnader och trädet får mycket sol. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med tips på vad jag kan försöka mig på för att utesluta olika problem och möjligtvis få trädet att bära frukt nästa sommar.

Tack på förhand!

Cecilia
Cilla
Om du sätter in bilder kan du få flera svar.
Deret kan vara torrt och därmed släpper träden frukten som kart, granar tar mycket vatten. Gummiflöde är ofta ett tecken på stress pga torka, om trädet inte är hårdbeskuret (då är det ofta stress pga det).
Det kan vara ett gammalt körsbärsträd som av åldersskäl inte blommar eller utvecklar frukten längre,
Det kan vara angrepp på blomningen.
Det kan saknas pollinerare eller andra träd som pollinerar, eller det kan vara ett tidigblommande körsbär som blommat under en kall eller blåsig eller regnig vecka de senaste åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon