*Ulrica*
12-09-2007, 14:29
Kände mej lite nere i morse så jag bestämde mej för att göra något roligt för att pigga upp mej:
Före:
[attachment=7294:skuggrabatt1.jpg]
Detta är på norrsidan om "veboa" där jag har mitt ute-planteringsrum. Där är det alltid skugga.
Efter:
[attachment=7295:skuggrabatt2.jpg] [attachment=7296:skuggrabatt3.jpg]
Egentligen vill jag inte ha såhär många olika sorters växter i en och samma rabatt men vissa är planterade här för "förvaring" tills jag gör fler skuggrabatter. Ni ser ormbunke (strutbräken?), vit höstflox, fingerborgsblommor, ljusrosa stjärnflocka, alunrot 'Golden strike', revsuga 'Magahoni', höstgentiania och mossa. Jag har dessutom lämnat plats för en hosta som jag hoppas kunna byta till mej i Kungälv den 18:e. Tror ni de klarar helskuggan?
Det blir nog fint till våren, när det inte ser så nygjort ut...
Lars-Olof Arvids
12-09-2007, 14:36
Passa på att ha roligt medan det ännu går att plantera!

Det ser riktigt fint ut och blir säkert ännu finare till våren. Jag tror att växterna klarar skuggan bra.
Olle
Oj! Så mycket på så liten plats
Men himla snyggt blev det!

Så snyggt med mossan! (Särskilt den på stenarna

) Blir det för trångt i vår så är det ju bara att flytta.
Gudrun i Göteborg
12-09-2007, 14:43
Vad fint du gjort det, Ulrica. Hostan klarar skuggan, definitivt.
Själv har jag röjt sly i dag. Och plockat luktärter som jag sniffar på just nu.
Dito Verde
12-09-2007, 14:48
Trevlig rabatt må jag säga. Vem vet, Hostan kanske kommer hemlevererad i helgen...
Peggy
*Ulrica*
12-09-2007, 14:56
CITAT (Dito Verde @ 12-09-2007, 15:48)

Vem vet, Hostan kanske kommer hemlevererad i helgen...
Peggy
Det tackar jag för!
annagranq
13-09-2007, 07:08
det ser jättefint ut och mossan är helt underbar. Vad jag undrar är om höstflox klarar skugga. Jag har själv höstflox i en torr och solig rabatt och den verkar inte må så bra där, så jag har flytttankar för den, men har aldrig tänkt på helskugga.
anna
Lars-Olof Arvids
13-09-2007, 07:18
Jag har vit höstflox i en rabatt som visserligen har morgonsol, men ligger i skugga en stor del av dagen. Där växer den som ogräs, så att jag måste rensa emellanåt för att den inte ska ta över för mycket.
Olle
Limeblossom
13-09-2007, 08:14
Vilken häftig plats att ha en rabatt på

Du får visa fler bilder när det växt till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.