Soffipropp
Hej alla gurusar!

Nu är det ju så här "roligt" att några av mina växter fått sköldlöss. Jag har läst i några gamla trådar här o fått tips om att jag ska skrapa bort lössen och köpa provadopinnar o sticka ner i jorden, så det ska jag göra direkt imorgon bitti!

Men sen då? Måste jag behandla själva växten oxå? Är det någon idé att lösa upp ettt par provadopinnar i vatten o sen spruta växterna med det? Eller ska jag passa på o plantera om de angripna växterna o kasta bort den gamla jorden?

Självklart ska jag sätta dom angripna växter i karantän o tvätta både fönster o bräde.

Mycket frågor blev det, hoppas nån kan hjälpa mig på traven..
Tack på förhand!
Fenja
Provado Plusspray kombinerat med Provadotabletter för långtidsverkan!!
Mvh
Fenja
Soffipropp
okej!
Tack så mycket för snabbt svar!
Sofiia
Jag hade sköldlöss på en orkidé för en tid sedan. Jag plockade bort alla "löss", putsade bladen och sedna sprayade jag gift på. Upprepade sprayningen igen efter ca 5 dagar. Det funkade bra! Provadopinnar fungerar ju också, men det ville jag inte sätta i min orkidé. Lycka till! smile.gif
e_sedell
Spruta är svårt mot sköldlöss. Möjligt att det förhöjer effekten av pinnarna i jorden.

Mina försvann av sig själva efter si så där 1½-2 år, hehe.
Ophelia
Jag har gjort så här: Kört ner provadostickor i jorden, satt krukan i en platspåse och hållit om blomman, vickat upp och ner och därefter tvättat bladen, därefter sprayat växten och bladen med provadospray. Bladen blev rena från klägg och sköldlössen for hädan devil.gif
Sofiia
Har också hört att spruta bladglans på blade hindrar sköldlössen från att fästa på bladen. Har dock inte prövat den metoden.
susa
jag hade sköldlöss på min citrus och den tvättade jag med såpsprit, det försvann! Innan dess hade jag hållit på ett par månader med provadeospary samt pinnar utan resultat. Känns betydligt bättre att använda ett mindre giftigt medel som dessutom ger resultat. Det är förstås lite pilligt eftrsom du måste gnugga på lössen med en trasa och tvätta hela växten, tror inte att spraya funkar just på sköldlössen.

Susa
Sofiia
Fast provado är ju varken giftigt för människan eller växten. dessutom är det ju näring i pinnarna.
Men sprit är ju också bra smile.gif Sätten är många.
Min mamma bara plockade bort alla nya sköldlöss putsade med lite vatten och med det försvann de också efter en tid! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon