Full version: Plommon träd
Håkan45
Hejsan är ny på denna front men HJÄLP snälla ni vi vet ej vad detta är för en sort så om det finns nån i vårat land som ve så SNÄLLA berätta för oss. Jag tackar alla på förhand..
Och hur ska man beskära detta träd och vilken årstid Obs Plommorna är jättegoda.

Håkan
KURT
Är verkligen bladen så mörka som de ser ut? Det ser inte ut som någon av de vanliga förädlade orterna. Man brukar inte föryngringsbeskära plommon, utan man tar bra ev bort grenar som växer åt fel håll. Oftast brukar man knappast behöva beskära dem alls.
Håkan45
CITAT (KURT @ 12-09-2007, 18:57) *
Är verkligen bladen så mörka som de ser ut? Det ser inte ut som någon av de vanliga förädlade orterna. Man brukar inte föryngringsbeskära plommon, utan man tar bra ev bort grenar som växer åt fel håll. Oftast brukar man knappast behöva beskära dem alls.

Hejsan ja bladen är så mörka det finns ingen som känner igen dem ska se om jag hittar en bild på blomman me
när ska man ta bort grenar på denna då en del ligger nästan på marken ?
Tack
KURT
Jag tror att det är körsbärsplommon - även om jag inte har sett många sådana i verkligheten, det stämmer i alla fall med bladfärgen och växtsättet. Det kan beskäras tidigt på hösten för att undvika gummiflöde. Tar man bort grenar är det viktigt att snitten ligger rätt, så att trädet får bästa chansen att läka över skadan:

http://www.juniper.se/tradvard/artikel3.htm
http://www.gardochtorp.se/index.aspx?article=4222
Håkan45
tack för svaret men jag tror inte att det är körsbörsplommon blommorna är jätefina lätt rosa frukten blir 4- 5 cm och är lika ser ut som plommon man köper i affären Jag är väldigt tacksam för din hjälp
TACK
KURT
CITAT (Håkan45 @ 13-09-2007, 10:02) *
tack för svaret men jag tror inte att det är körsbörsplommon blommorna är jätefina lätt rosa frukten blir 4- 5 cm och är lika ser ut som plommon man köper i affären Jag är väldigt tacksam för din hjälp
TACK

Om man googlar på Prunus cerasifera, så finns det tydligen en röbladig variant av körsbärsplommon som är ganska vanlig. Och färgen, formen och storleken av frukten varierar en hel del.
Håkan45
Tack hittade en som liknar vårat träd väldigt titta på den så ser du Jag är väldigt tacksam för att du har hjälpt oss
MVH Håkan med fam.

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...%26as_qdr%3Dall
Cilla
Mycket vackert exemplar, sällsynt också! Det här plommonträdet skulle jag vilja ha själv. Mina egna körsbärsplommon komna från P cerasifera har ingen likhet med detta, men jag vet att den kan variera. Tveksamt dock om det skulle vara ett sådant planterat så här, och som bildat enstammighet och så här stora blad...

Om du någon gång anlitar en pomolog (kunnig på frukt och bär) eller kunnig granne i området som vet vad detta är - meddela gärna! Det här trädet vill man se fler av!

Och du - beskär inte. Det här trädet verkar klara sin krona helt själv, och beskärning av plommon gör man mest när träden är unga.
Hepe
CITAT (Håkan45 @ 12-09-2007, 17:32) *
Hejsan är ny på denna front men HJÄLP snälla ni vi vet ej vad detta är för en sort så om det finns nån i vårat land som ve så SNÄLLA berätta för oss. Jag tackar alla på förhand..
Och hur ska man beskära detta träd och vilken årstid Obs Plommorna är jättegoda.

Håkan

Jag tycker trädet och frukten ser precis ut som mitt Prunus cerasifera Spidola. Spidola har rosa blommor och god frukt. Min Spidola planterade jag för några år sedan, jag får få frukter eftersom körsbärsplommon tydligen korsbefruktas, jag letar efter ytterligare körsbärsplommon, tex vitblommande Cecilia men det verkar inte så lätt att få tag i.

Helene
MarieG
Hej, Jag har precis köpt ett Prunus cerasifera Spidola och försöker hitta vilka andra den korsbefruktas med, någon som vet? Marie
KURT
CITAT (MarieG @ 20-05-2008, 07:36) *
Hej, Jag har precis köpt ett Prunus cerasifera Spidola och försöker hitta vilka andra den korsbefruktas med, någon som vet? Marie

Nej de flesta har det nog inte för frukten, utan som prydnadsträd. Men endel hävdar att vanliga plommon inte kan pollinera dem, PFAF nämner bara att en sort är självsteril, så kanske är endel sorter självfertila?
MarieG
Har hittat på en engelsk sida att prunus cerasifera är tvåkönade men bär frukt ungefär var 4:e år i england. Blommar dock tidigt så man kan ju tvivla på att bina vaknat här i sverige. I england blomning i februari. Vi får väl se vad som händer om några år....
MarieG
Nu har jag ringt och kollat. Spidola är självfertil så den behöver inga kompisar, den blommar i maj med mörkrosa blommor. Frukten smakar bra. Ovanlig sort, finns inte hos många. Hon som visste fanns på Funbo plantskola i Uppsala. Skönt med kunnigt folk. De hade ett planterat samt säljer dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon