Full version: Min ek blöder
Björkfors
Hej!

Jag har försökt hitta en beskrivning på problemet med min ca 50 år gamla ek, men hittills förgäves. Plötsigt nu i sommar har den börjat blöda i vecken mellan de kraftigaste grenarna. Den ser annars ut att må bra, men den luktar förfärligt illa, och den har även blivit hemvist för diverse insekter. Det ser t.om. ut som om en insektart bor i "geggan" och förökar sig där. Insekten ser ut och har storleken ungefär som den lilla svartmyran, men den har avlång bakkropp.

Finns det någon bland medlemmarna som har upplevt liknande? Vet någon vad man kan göra åt problemet?

Hälsningar från 30-gradigt Pargas i Åbolands skärgård, Finland

Tom
Hannele
Parainen var det länge sedan jag besökte... wub.gif

http://www.parainen.fi/
Luktande ekar vet jag dock inget om.
KURT
Jag vet inte heller varför den blöder, men jag tror inte att man kan göra något åt det. Insekterna brukar samlas överallt där det finns mat ( i detta fall socker). Det växer nog svamp och bakterier i den sockerrika vätskan (därav lukten). Pga av jäsningen så kan den nog innehålla alkohol också, så insekterna kan bli berusade.
Towanda
Alkoholistinsekter? Man upphör aldrig att förvånas. wink.gif
Hannele
De flesta fåglar älskar jäst frukt på hösten. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon