Full version: Recept med vinbär
Sofiia
Fick några påsar röda vinbär av mamma men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Så recept med vinbär efterlyses! smile.gif
huskatt
CITAT (Sofiia @ 12-09-2007, 18:19) *
Fick några påsar röda vinbär av mamma men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Så recept med vinbär efterlyses! smile.gif

Du kan göra en mjuk kaka i ugnen och stoppa ner bär-det blir fruktig och fräsch smak.Sen blir det ganska många rutor att mumsa på.
Netha
Recept röda vinbär Kanske hittar du något som tilltalar dig. smile.gif
Castea
Det här är en god mjuk kaka. Blir inte så hög. Serveras gärna ljummen med vaniljglass.

VINBÄRSKAKA

1 ägg
1 dl socker
75 g smält smör
0,5 dl vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 krm bittermandelolja eller 2-3 bittermandlar
4 dl röda och/eller svarta vinbär
1 tsk margarin+2 tsk strösocker till formen

Vispa ihop ägg och socker. Smält margarinet och koka upp tillsammans med vattnet. Häll det i ägg/socker-blandningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner i smeten. Smaksätt med bittermandelolja eller rivna bittermandlar. Slå i en smord och sockrad form med låg kant. Lägg i bären.

Grädda i 175° 20 minuter tills äggsmeten har stannat. Ta ut formen och skåra ett rutmönster med en kniv. Ställ in formen igen och grädda kakan färdig 25-30 min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon