Full version: Kamelia
GunBritt
Läste artikeln om växter som klarar sig allt längre norrut. Jag bor i Skåne och har både persika, fikon och vindruvor som klarar vintern utomhus. Fast mest stolt är jag över min kamelia. Den har jag haft sedan 2003 och nu är den nästan två meter hög. I början förvarade jag den i växthus under vintern men de senaste två vintrarna har den klarat sig i en skyddad vrå utomhus. Och blommar fantastiskt redan i februari-mars, långt innan allt annat kommit igång.

Fler tips på nya växter?
mvh GunBritt
Alexander-VG-zon3
jätte vacker kamelia,jag har också kamelia på friland blommar jätte vackert under vintern-våren .

fler tips
väderkvarnspalm,oliv,passionsblomma,rosmarin,dadelpalm(kanarei),vippjasmin,arali
a japnoica,olika perenn hibiskusar,banan,agapanthus,kotteplamer(härdiga sorter),dvärgpalm,citrusar,kalljords krinum,lager,myrten,nerium(härdiga sorter),gardenia,granatäpple,tebuske,robusta palm,butia palm,andra yucca och kaktusar(som äkta fikonkaktus) m.m.

jag har
passionsblomma,rosmarin,lager,äkta dadelplam,hibiskus,väderkvarnspalm,dvärgpalm,oliv,aralia japonica,agapanthus,krinum,granatäpplen,kaktusar,andra yuccor på friland med eller utan skydd .

dom här växterna tål som lägst -10c oftast mer och i skyddat söderläge kan klara sig med eller utan skydd i zon 0-1(2) .
skogstroll
vad spännande! jag har en kamelia och ett Bornholmsfikon i (kall)växthuset så de kanske klarar sig yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 13-09-2007, 10:14) *
vad spännande! jag har en kamelia och ett Bornholmsfikon i (kall)växthuset så de kanske klarar sig yes.gif

nja i zon 3 går det inte om du inte ger dom skydd ,välj en varm södersida . och när det går under -10c (kamelian -15c) så vira in dom i grönvinterväv . däremot i zon 0-2 går kamelian bra i väst-öst läge, tål inte vintervindar kan behöva skydd. fikonet fryser oftast ner första åren i zon 1-2 . fikonet vill ha väldränerat och varmt läge kan behöva skydd i zon 2 och 3
skogstroll
ja jag tänkte jag kunde ha dem i växthuset, men har ingen värmefläkt än i alla fall. Jag har tidigare tagit in fikonet så jag får göra det igen kanske smile.gif Har tyvärr inget bra övervintringsställe
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 13-09-2007, 10:32) *
ja jag tänkte jag kunde ha dem i växthuset, men har ingen värmefläkt än i alla fall. Jag har tidigare tagit in fikonet så jag får göra det igen kanske smile.gif Har tyvärr inget bra övervintringsställe

jasså i växthus ,,, ja där kan du ha kamelian . kamelian klara runt -13c -20c och den kan nog stå utan skydd i växthuset . fikonet klara runt -10c ( -20c härdiga sorter) och även den akn du ha i växthuset . hade du tänka ha dom i kruka eller plantera dom i marken i växthuset ??
skogstroll
hej! tja än så länge står de i kruka men varför inte plantera... är ett kallväxthus
emmapemma
Får jag inflika en fråga i denna tråd: pratar ni om den "vanliga" kamelian, eller den hybriden som ska vara framtagen för att tåla ett kallare klimat?

Såg kamelior hos Ulriksdals Slottsträdgård häromdagen, men tänkte att det kommer ju aldrig att funka, men om ni påstår att jag kan ha en inkrukad kamelia i ett kallväxthus (zon 2), då borde jag ju prova! Kamelia är min absoluta drömväxt! Men jag har alltid hört att man bör ha en vinterträdgård för den (har någon fundering på att bubbelplasta och värma med värmefläkt under vintern, men det kan ju bli dyrt om vintern är riktigt fin och vit.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (emmapemma @ 14-10-2007, 18:28) *
Får jag inflika en fråga i denna tråd: pratar ni om den "vanliga" kamelian, eller den hybriden som ska vara framtagen för att tåla ett kallare klimat?

Såg kamelior hos Ulriksdals Slottsträdgård häromdagen, men tänkte att det kommer ju aldrig att funka, men om ni påstår att jag kan ha en inkrukad kamelia i ett kallväxthus (zon 2), då borde jag ju prova! Kamelia är min absoluta drömväxt! Men jag har alltid hört att man bör ha en vinterträdgård för den (har någon fundering på att bubbelplasta och värma med värmefläkt under vintern, men det kan ju bli dyrt om vintern är riktigt fin och vit.)

jag pratar om den vanliga kamelian som tål -15c -17c . funkar då i zon 0-1 och ev i 2-3 med skydd . den hybriden är tåligare klara lägre temp bland annat triumphant och camellia williamsii mf tål väl runt -23c
Christer i Falköping
Nja, det är fel att säga att de klarar -15 ute egentligen (kameliorna alltså). prövade faktiskt själv och de stendör om det är såpass kallt längre än ett dygn. Man såg redan andra dagen att de dött.
Christer.
emmapemma
Finns det något sätt för mig då att lyckas med kamelia? Har f.ö. ett citronträd också (uppdraget från frö) som brukar få tillbringa vintrarna i vårt direktverkande-el-hus, utan att se alltför dåligt ut. Skulle det funka för kamelian?
MariaS
CITAT (emmapemma @ 14-10-2007, 18:28) *

Min kamelia står på glasverandan över vintern. Har gjort så två vintrar nu, utan problem. Ser till att vattna rejält nu på höstkanten bara, så att den har ett bra vätskeförråd.
Verandan är inte av den isolerade typen, utan med öppna vindsidor, men dragfritt. Krukan isolerar jag inte heller, men jag ställer kamelian i det innersta hörnet, där det tar längst tid innan kylan kommer in. Glasverandan är i västläge zon2.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 14-10-2007, 19:07) *
Nja, det är fel att säga att de klarar -15 ute egentligen (kameliorna alltså). prövade faktiskt själv och de stendör om det är såpass kallt längre än ett dygn. Man såg redan andra dagen att de dött.
Christer.

gav du den skydd då ? blåste det ?

hos mig funkar det bra . virar in dom i skydd om det går under -12c -10c . och jag har haft dom som klarat -15c utan skydd .

http://www.floridata.com/ref/C/cam_jap.cfm

Hardiness: USDA Zones 6-9. Camellias are hardy, but for extra protection, apply mulch and cover flower buds if frost threatens.

jag bor i zon 7 , svensk 1-2

det den inte tål är tjäletorka,vind om vintern

lite bilder på min frilands planterade kamelia
i jan började den blomma
[attachment=8453:IMG_0672.JPG]

här den 20jan ligger den bland snön . grön och fin än
[attachment=8454:IMG_0850.JPG]

här ser du kamelia vid gräshögen den 10nov igenom gått flera frost nätter på -5c -10c
[attachment=8455:PICT0007.JPG]

19nov lika fin än
[attachment=8456:PICT0013.JPG]

tyvärr gillar sorkar även kamelior men två nya är planterade . men den som har varit ute under vintern har klarat sig väldigt bra med skydd dom allra kallaste nätterna ( tänker mest på knopparna ) . blommar i jan-mars . och att din stendog bara efter ett dygn va ju tråkigt . kan vara så att den va växthus odlad innan eller dåligt läge . min har klarat flera nätter med -10c -12c även -14c då jag glömt skydda . utan att ens visa en annan blad färg . följ min zonknäkare tråd så vet du hur det går med mina kamelior under vintern .
Anders zon 1
Jag har också haft en kamelia (Camellia japonica) ute som klarat -18 grader (kanske närmare -20 där den stod) under minst en natt och 10-15 minusgrader vid flera tillfällen samma vinter. Den fick en del skador på bladen men inget riktigt allvarligt. Vid en flytt för några år sedan placerades den i ett skyddat, soligt läge vilket dock inte alls funkade - varken vårsolen eller stekande sol på sommaren var bra. Efter ett par år var skadorna så pass omfattande att den fick komma in i växthuset på rehabilitering. Nu har jag dock satt ut den igen (i norrläge denna gång). Får se hur det går.
Alexander-VG-zon3
där är också en viktig sak som du säger anders ,, soligt läge trivs dom inte i . min är planterad i västläge som skuggas av rosor och höga perenner . solen i maj kan göra stor skada . bästa för dom är öst som är vind skyddat .
Christer i Falköping
Om man ställer den skyddat och dessutom virar något runt den, kan man inte säga att den klarat ett visst antalgrader egentligen. Då kan det mycket väl vara så att den faktiska kylan runt den är mindre, alltså varmare. Det är ju bara till att ta på sig en jacka i -15 eller att stå utan jacka. Viss skillnad skulle jag säga biggrin.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 15-10-2007, 18:57) *
Om man ställer den skyddat och dessutom virar något runt den, kan man inte säga att den klarat ett visst antalgrader egentligen. Då kan det mycket väl vara så att den faktiska kylan runt den är mindre, alltså varmare. Det är ju bara till att ta på sig en jacka i -15 eller att stå utan jacka. Viss skillnad skulle jag säga biggrin.gif
Christer.

min står inte skyddat och som du ser på bilderna jag visade dig så fick den inget skydd den vintern och det blev -14c -15c som kallast . och den klarade sig och blommade i jan-mars . annars ger jag den skydd mest för att inte utsätta den för tjäletorka och vindar . även härdiga växter mår inte bra av vindar på vintern .
Christer i Falköping
Säkerligen beror det mest på vilken sort och ursprung den har. Min kan mycket väl haft känsligare arter och sorter i sig. Sedan är väl kamelior inget jag bör pröva här i inlandet, inte sällan dyker tempen ned till -29. Ibland upp till en vecka. Men det kan ju vara kul att testa istället för att slänga direkt.
Christer.
skogstroll
jag har en kamelia som jag inte riktigt vet vad det är för sort, den blommade när jag köpte den (januari). Sen fick den fler knoppar inomhus i ett svalt fönster men de ramlade bara av, det är väl fel klimat inne, så jag tänkte testa den i kallväxthuset (om det inte blir svinkallt) och se hur det går. Den har redan stora fina knoppar så jag hoppas den klarar sig! Kan ju vara värt att pröva i alla fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 15-10-2007, 19:06) *
Säkerligen beror det mest på vilken sort och ursprung den har. Min kan mycket väl haft känsligare arter och sorter i sig. Sedan är väl kamelior inget jag bör pröva här i inlandet, inte sällan dyker tempen ned till -29. Ibland upp till en vecka. Men det kan ju vara kul att testa istället för att slänga direkt.
Christer.

ja det finns olika arter däribland äkta te buske . men dom flesta camellia japonica klarar -12c -17c -20c beroende sort . ursprung är alla det samma . jag kan hålla med om att du har inget kamelia klimat . jag får bara -15c -20c och säger att dom är nästan härdiga hos mig . som jag skrev innan krävs skydd i zon 2-3 , du har väl zon 3-4 hos dig och jag tror inte att det var en natt på -15c som dödade den det va fler faktorer . och hur länge väntade du med att dödsförklara den ? många kamelior kommer inte igång förens i maj med ny tillväxt . då kan bladen va döda men nytt bryter fram . jag har haft kamelia i kruka som har tappat alla bladen i låg temp ( runt -12c ) den såg stendöd ut men i maj grönskade den . så din kanske levde fats du trodde den va död . som du ser på bilderna klarar sig min ute

CITAT (skogstroll @ 15-10-2007, 19:15) *
jag har en kamelia som jag inte riktigt vet vad det är för sort, den blommade när jag köpte den (januari). Sen fick den fler knoppar inomhus i ett svalt fönster men de ramlade bara av, det är väl fel klimat inne, så jag tänkte testa den i kallväxthuset (om det inte blir svinkallt) och se hur det går. Den har redan stora fina knoppar så jag hoppas den klarar sig! Kan ju vara värt att pröva i alla fall.

den kommer klara sig fint där ute i växthuset . tror inte du behöver skydda den så mycket ev om det blir väldigt kallt , fördel du kan bestämma fukten och det blåser inte .
Christer i Falköping
Den fick stå året ut, som en påminnelse om att alla växter inte gillar zon 4-5 klimat biggrin.gif När jag skriver ursprunget, menar jag var moderplantan växt innan. Det kan ju vara av sydligare ursprung och därför känsligare. Kamelior odlas ju numera lite överallt i världen.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 15-10-2007, 20:14) *
Den fick stå året ut, som en påminnelse om att alla växter inte gillar zon 4-5 klimat biggrin.gif När jag skriver ursprunget, menar jag var moderplantan växt innan. Det kan ju vara av sydligare ursprung och därför känsligare. Kamelior odlas ju numera lite överallt i världen.
Christer.

varför då chansa om du redan visste att den skulle dö?

alla kamelior som köps i Sverige är av sydligare ursprung även dom jag har i trädgården .
Christer i Falköping
visste och visste. De två senaste vintrarna har varit väldigt milda här, så det kunde ha funkat. Dessutom hade jag tröttnat rätt rejält på mina kamelior. Egentligen rätt pimpinetta damer (herrar?) som inte tillåter att man gör något fel, för då fäller de ju så gärnaknopparna. De andra jag hade gav jag bort.
Man måste testa annars får man ju aldrig reda på något.
Christer.
Alexander-VG-zon3
kunde frågat på odla . men hade du så många så varför inte prova .

jo jag vet att dom är svåra att ha inne . men har man dom ute blommar dom utan extra skötsel och är väldigt tåliga och kräver ingen skötsel alls nästan
Åsa K, zon 1
Jag har 7 st i olika färger, en tidigblommande med mindre blad enkel ljusrosa, skall dofta (tycker den bara luktar mögel). De här har jag i alla år baxat ut och in i mitt uterum där det är frostfritt. Min erfarenhet är att framförallt de nya bladen tar stryk av kylan. Men jag mins inte om det var på hösten bladen svartnade eller om det var för att jag tog ut dem för tidigt på våren och då var de ju inte härdade efter att stått frostfritt hela vintern.

Att de verkligen klarar kyla är jag väldigt tveksam till men eftersom jag har så många så skall jag offra några av de största, jag är också ganska trött på kamelior, visserligen blommar de från slutet av januari till i april men sedan är det bara en (vacker) buske som skall ha skuggig sommarförvaring.

Just nu har nästan alla knoppar.

Vill någon se mina kamelior så finns de på min hemsida. Hade ett album här men det har försvunnit confused.gif
anna_rispan
CITAT (Åsa K, zon 1 @ 16-10-2007, 08:49) *
Jag har 7 st i olika färger, en tidigblommande med mindre blad enkel ljusrosa, skall dofta (tycker den bara luktar mögel). De här har jag i alla år baxat ut och in i mitt uterum där det är frostfritt. Min erfarenhet är att framförallt de nya bladen tar stryk av kylan. Men jag mins inte om det var på hösten bladen svartnade eller om det var för att jag tog ut dem för tidigt på våren och då var de ju inte härdade efter att stått frostfritt hela vintern.

Att de verkligen klarar kyla är jag väldigt tveksam till men eftersom jag har så många så skall jag offra några av de största, jag är också ganska trött på kamelior, visserligen blommar de från slutet av januari till i april men sedan är det bara en (vacker) buske som skall ha skuggig sommarförvaring.

Vill någon se mina kamelior så finns de på min hemsida. Hade ett album här men det har försvunnit confused.gif

Kamelior från felicia

Vilka fina och intressanta växter du har i din trädgård. Inspirerande!
Alexander-VG-zon3

skulle tro det va på våren att den fick en chock, då dom nya bladen som kommer på mina klara kylan fint på hösten och har du dom ute så är dom inte 'nya' , nya för sommaren men inte nya blad när kylan kommer dom hinner avmogna . den va antagligen inte härdad och inte beredd på en frost natt på våren . du ser ju att min klarar kyla
emmapemma
OK, nu har väldigt många med erfarenhet av kamelior svarat.

Min fråga är: om jag köper en kamelia nu, och hinner avhärda den (inte så troligt, men i "värsta" fall skulle jag kunna ha den under en lykta i garaget/inomhus), kommer den att klara av att stå i mitt kallväxthus i zon 2? Skulle den klara av det ifall jag isolerade den under de kallaste perioderna? Dvs. när tempen är under -10 (vilket den inte är mer än 2-3 veckor per år oftast). Alt. sätter in en värmefläkt för att hålla den värsta kylan stången (dvs. ha temperaturen runt -5 till 0 grader som lägst).

Och alla ni som tröttnat på era kamelior shame on you! flirting.gif
Alexander-VG-zon3
det är nog svårt att hitta en kamelia nu dom flesta har reats ut eller tagits in för vinterförvaring . men det finns dom som har kvar än och köper du den då så kolla hur dom har haft den - står den ute då kan du sätta ut den och skydda den om det går under -10c -12c alt vira in den i grön vinterväv / har dom den inne - så hinner den inte bli avhärdad och då får du försöka värma upp det så det hålls 0c +10c . tror att kamelian mår bättre att stå året runt i ett kallväxthus än att ha den inne om vintern och sen ha den ute . i kallväxthus får den samma miljö och en välbehövlig vinter plus om du kan skydda den om det går under-10c och en viktig sak den får svalka under sommaren om du skuggar och vädrar .
Christer i Falköping
Nja, det går nog fortfarande. De brukar vara svårsålda innan jul nämligen. Prövade själv i tråvad och enda gången man får sålt dem är just till jul märkte jag. Så ge inte upp!
Christer.
emmapemma
Jomen jag hittade ju några med jättestora knoppar på en handelsträdgård i helgen, men var tveksam till pysslet...

Då tror jag faktiskt att jag ska slå till... de var inte jättedyra, runt 150 kronor vill jag minnas (jag kan ha märkt ett gyllene glitter runt prislappen också ) Tyvärr var kameliorna (förmodligen) röda, helst skulle jag vilja ha den vita med röda streck, å andra sidan, blir det en passion så får jag välan köpa lite olika sorter då!
Christer i Falköping
Personligen föredrar jag gardenior. Vacker blomma, härlig doft (om det inte blir för många blommor på en gång, då blir det kväljande) och betydligt lättare att ha att göra med. Billigare dessutom. Finns ibland lite olika arter av dem att få tag i, men det går att så dem med, fast det är lite knivigt till att få dem till att gro.
Christer.
Blomstertanten

Dina kamelior har inte försvunnit ! Jag hittade bilderna i ditt album.
Du måste gå in i det gamla albumet , precis under din profil finns en kamerasymbol, där hittar du bilderna.
Blomstertanten
Försökte skicka svar på ditt pm till dej Åsa men det går inte !
Så jag svarar här i stället, hoppas det är okey !

[/QUOTE]

Tack, men hur jag än letar så hittar jag ingen kamerasymbol eller någon annan plats där de gamla bilderna finns? Hur hittar jag det gamla albumet? Det finns inte under "Meny"
[/QUOTE]
Om du går in i din profil , under profil står det personlig information, precis under det har du en kamerasymbol. Där finns dina gamla album.
Annars så kan du göra som jag gjorde: Jag klickade på ditt namn i inlägget och då kommer det upp en "lista" , visa medlemsprofil , mina album, mina gamla album mm
Gå in på dina gamla album så hittar du bilderna där.
Hoppas du hittar dom nu tongue.gif Lite krångligt med de gamla o de nya albumen , så du är inte den första som inte hittar !
Bassam
Hej
Jag tycker att det är bra att man prova och prova men ska leta först på plant skolor som de prover flera sorter vilken zon passar skydd eller inte skydd var de står . man ska få alla information före att plantera, det räcker inte med att jag hörd från grannar eller kompisar. Det är inte för pengar skål men också för växter, det är roligt att prata med varande, men om någon säga att vi ska använda så jord fråga direkt efter varför.
Lycka till
H bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon