Netha
Klipp ur artikel i Hallandsposten

I Tranås har man en mindre kopia av Carl Milles staty "Europa och tjuren" som står (stod) utanför stadshuset.
Nu är nedmonterad och inlåst i stadshuset. Den var ju värd miljoner, visade det sig.

När Antikrundans konstkännare Claes Moser fick syn på skulpturen, som är en mindre modell av den som finns på Stora torg, påpekade han att den kanske borde ha en säkrare placering, skriver Tranås Tidning.

Redan på söndagskvällen fattade kommunalrådet och kulturnämndens ordförande Per Ulfsbo beslutet att flytta in skulpturen från den plats det stått i närmare 20 år.

Kommunpamparna tycks ha drabbads av synstörningar... bara sett dollartecken. sad.gif
Känns som de agerar lika med dem som köper och låser in dyrbar konst....helt sjukt tycker jag. thumbdown.gif dunno.gif confused.gif
Blomstertanten
Eftersom den är värderad till miljoner så kanske det inte är så konstigt att de vill förvara den säkrare. Men man kan ju hoppas att den kommer att hamna på en plats där folk kan få lite glädje av den och där de samtidigt kan göra det stöldsäkert !
Netha
Kanske det... men jag undrar ändå.
Den har ju stått där ute i 20 år och ingen har brytt sig om att knycka eller förstöra
Skulle då det faktum att den är värd ett par miljoner, göra att det finns folk som är beredd att ta isär
statyn för att kanske kunna sälja den och få några slantar.

Näää... se det tror inte jag.
Blomstertanten
Folk gör vad som helst för lite pengar !
Så tänk vilket besvär en del kan vara beredda att ta bara för några miljoner !
Netha
Mmm... kanske...ja jag kan ju inte komma och påstå... bara säga vad jag tror och tycker
och då är jag lite tveksam. g.gif
LadyG
De kanske inte visste det innan, men nu när alla vet hur dyr den är..?
Trädgårdsflanören
Lite konstigt ändå. Idag när man kan stjäla koppar på skolor och andra byggnader, så vore det mer lönande att plocka med sig en och annan staty. (jag vet den var inte i koppar!!)
Kommungubbarna borde i alla fall trott att den var värd en 50 - 60 000 Kr och även då blivit mer observanta.
Piccante
CITAT (Trädgårdsflanören @ 12-09-2007, 23:15) *
Lite konstigt ändå. Idag när man kan stjäla koppar på skolor och andra byggnader, så vore det mer lönande att plocka med sig en och annan staty. (jag vet den var inte i koppar!!)
Kommungubbarna borde i alla fall trott att den var värd en 50 - 60 000 Kr och även då blivit mer observanta.

När det gäller kopparstölder så har man stulit takrännor och plåtar från kyrktak, kopparplåtar som varit på tak över gravar på kyrkogårdar och till och med kyrkdörrar har man rensat på koppar !!! De skäms inte för nåt.

Läste idag dessutom att man stulit en ovärderlig porslinspjäs, nån urna elelr vas inne i montern på Rörstrands museumet i Lidköping !!! folk är inte lite fräcka fear.gif någon skulle säkert försöka bära bort en staty som står på allmän plats.
Fenja
CITAT (Markus_H @ 12-09-2007, 23:26) *
Läste idag dessutom att man stulit en ovärderlig porslinspjäs, nån urna elelr vas inne i montern på Rörstrands museumet i Lidköping !!! folk är inte lite fräcka fear.gif någon skulle säkert försöka bära bort en staty som står på allmän plats.

Det är väl inte första gången det händer heller... att folk stjäl statyer.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Jag har slutat förvånas över nåt sen nån stal toaborsten på dagiset där jag städar o sedan nån stal toalocket i vår hyresgästlokal !
Fenja
Och DET var väl knappast värt ett par miljoner heller....
Mvh
Fenja
Trädgårdsflanören
Det verkar som:
att ALLT som inte ägaren håller i eller är fastlåst. får man ta.
Blomstertanten
Allt man hittar får man ta ! tongue.gif
Fenja
... och den som har mest grejor när han/hon dör vinner! biggrin.gif
Mvh
Fenja
LadyG
Nå, det jag menade nu var ju att så länge den bara stod där, statyn, kunde den ju varit värd vad som helst. Kanske bara några spänn för materialkostnader alltså.

Menu nu när hela världen, eller den del av världen som vi intresserar oss för, vet hur dyr den är lär den inte få stå orörd om den inte har egen väktare. Folk är tjuvaktiga, som ni ju själva kommenterat. Nu när folk vet att den är dyr är det nog inte så bra att den står ute obevakad helt enkelt.

Kan de stjäla kopparn från kyrkor och gravkapell kan de väl stjäla en staty också?
Ewa L
Jag tror inte det bara är med tanke på stöld som de flyttar den. Antagligen måste de försäkra upp den och då kommer ju självklart försäkringsbolaget kräva en säkrare placering.
Tycker att det är helt OK att de istället ställer dit en billigare staty av någon nu levande konstnär.

OT: Jag har i alla tider gjort egna julkort av barnen. Ett år gjorde vi det i Tranås och hade en sådan vansinnig tur att fontänen precis bredvid statyn hade frusit på natten och såg helt fantastisk ut. En vattenkaskad som stelnat mitt i språnget.
Gossen Ruda
Det finns människor som kan stjäla allt under förutsättning att dom kan tjäna på det. I vissa länder är det värre än värst. I nån av dom forna Sovjetrepublikerna försvann ett uppställt litet museilok. När det hittades var det slaktat på mycket av sina delar som sålts som skrot och det var ändå bara järn.
Bee
CITAT (Ewa L @ 13-09-2007, 07:27) *
Tycker att det är helt OK att de istället ställer dit en billigare staty av någon nu levande konstnär.

Bara det inte blir ett verk av hr Vilks fear.gif rotfl.gif rotfl.gif
Blomstertanten
CITAT (Bee @ 13-09-2007, 13:25) *
Bara det inte blir ett verk av hr Vilks fear.gif rotfl.gif rotfl.gif

Ja det borde dom väl få slippa ,
för vad har tranåsborna gjort för illa ? rotfl.gif
Snöflinga
De kan väl göra en kopia och ställa dit ... men visst är det för sorgligt att folk stjäl som korpar sad.gif från cyklar, barnvagnar till gravblommor mm etc .....
Kathy
CITAT (Blomstertanten @ 12-09-2007, 23:31) *
Jag har slutat förvånas över nåt sen nån stal toaborsten på dagiset där jag städar o sedan nån stal toalocket i vår hyresgästlokal !

Lite OT men det har förekommit att besökare på Skansenakvariet har stulit med sig papegojor i ryggsäcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon