|
Är det någon annan som har haft problem med räv sedan ni använt benmjöl? Jag har för första gången i mitt liv följt rådet att gödsla med benmjöl vid lök o perenn plantering. Med resultatet att lökarna grävs upp varje natt och tillslut även perennerna. Grrrrrrrrrrr. Visserligen luktar mjölet hundmat, men va fasen! Tur att kolonigrannen var snäll och vattnade perennrötterna så att de förhoppningsvis överlever, men hur får jag räven att sluta?? Det är ju ingen vidare bra ide att plantera om perennerna varje dag.... Aldrig mera benmjöl Wilma
Själv kör jag med hela ben, varför mala dem... Skämt åsido, skulle tro att du och räven är precis lika besvikna. Vet inte om det funkar, men hundar brukar ju inte va särskilt förtjusta i citron fast undantag finns ju förstås. Finns det nåt annat som luktar illa för en liten rävnäsa tro?
Jag har läst ett råd att om man använder benmjöl kan det funka att täcka marken med nät (t ex hönsnät) för att inte div djur ska komma åt det.
Vet inte hur många gånger jag lagt ut en brasklapp om detta vad gäller benmjöl för varenda en som rekommenderat det här på Odla. Dvs inte mot räv, men även hundar gräver upp det planterade. Alltid om jag är hos någon med mina hundar och hundarna vill börja gräva frågar jag om de gödslat med benmjöl. Och det har de. Kan vara ganska länge sedan.
Ewa, synd inte just jag läst det då, hade besparat mig en massa problem! Har nu täckt marken med div grejjor, men givetvis hittade han en ny perenn att gräva i. Jag ska aldrig göra mig till igen, hästebajja är toppen.
Wilma
Jag har använt benmjöl i säkert sex år och aldrig varit med om detta. Jag vet att det finns räv och hundar har vi också. Jag tar ut benmjölet när jag vet att det ska bli regn.Kan det vara skillnaden?
tjo! Har aldrig heller varit med om detta....ändå bor vi i skogen och räven bor nära....och syrrans hundar har ju aldrig visat nåt intresse alls för benmjöl.
Miamamma
13-09-2007, 20:38
I våras hände jut det ni beskriver. Jag var duktig och skulle ge alla plantor en bra start på våren. Morronen efter fick jag plantera tillbaka alla plantorna igen. Alla rabatter var uppgrävda!
Jag lade benmjölet nere i jorden och vattnade efteråt. Det löser ju inte upp sig så jag tror inte det spelar någon roll om det regnar eller ej tyvärr. Lade grus och torv ovanpå, sedan planterade jag på "toppen". Jag tänker i alla fall inte riskera att detta händer igen!! Det benmjölet jag hade kvar spred jag på potatislandet som ändå ska grävas om, tänkte räven kunde gräva där  . TROR ni den gjorde det?? Nä, på perennrötterna igen, mums mums. Jag tycker räven kan gå ner till älven och mumsa kanadagäss istället. Wilma
Nu förstår jag varför min vove käkar jord ibland. Jag brukar lägga benmjöl i botten av hålet när jag planterar lökar, och helt plötsligt började hon komma med nosen full av jord, och såg att hon hade bökat omkringi jorden, vilket hon aldrig hade gjort förut...Tack för att jag fick reda på det
kickistina
14-09-2007, 08:28
CITAT (lissa @ 14-09-2007, 01:08)  Nu förstår jag varför min vove käkar jord ibland. Jag brukar lägga benmjöl i botten av hålet när jag planterar lökar, och helt plötsligt började hon komma med nosen full av jord, och såg att hon hade bökat omkringi jorden, vilket hon aldrig hade gjort förut...Tack för att jag fick reda på det Ett tips:Prova att skvätta ut lite ättika på jorden där ni satt benmjöl,den lukten gillar de inte!Jag hade problem med områdets katter,som använde mina "sandplanteringar"till dass!!!Men när jag skvätte ut lite ättika på sanden,slutade de att använda den.
Nej det har aldrig hänt mig! Och det går ganska mycket hundar förbi här. Och jag har haft mycket benmjöl. Ett problem man har sluppit i a f  . (Kan kanske pröva med fårull i stället? En tuss fårull i planteringsgropen, eller vill de gräva upp det med kanske?)
Om det är en vallhund vill dom säkert hitta det bortsprugna fåret
Ni har väl sätt de där träskivsdamerna som man kan sätta i rabattkanten så det ser ut som en dam står och rensar med ändan i vädret? (Vilken beskrivning, hoppas ingen svenskalärare är i närheten). Jag kanske kan beställa en sådan plus en med jägare och stooor hagelbössa? Tror ni räven går på det.....?
Wilma
Rävar är sluga...slugare än vi, så en sån "mall" går den nog inte på...
Här är den skyldiga. Från förra året. På förstvåran lott, sedan en grannes.. räv.jpg räv2.jpg
WOW, vilka läckra bilder, och även om du är arg på den så är det egentligen fantastiskt att dom vågar sig in i bebyggda omräden. Dom måse väl nästan ha dåligt med mat eftersom dom har nödvändigheten att gå så nära husen... Det kan ju även hända att dom rötterna eller lökarna är tilltalande för räven, för dom äter väl vissa bär dom också som björnarna gör... Hundar tuggar ju gräs ibland när dom är dåliga i magen, så egentligen finns det ju en massa möjliga anledningar till hans uppförande.. Pappa hade så gott som inga rosor alls på slutet,, och inga tulpaner eller andra lökar heller, för rådjuren åt alltid upp dom. Rosen han hade kvar var en hög klätterros, där såg man precis hur högt rådjuret nådde, så på underdelen fanns inte en blomma, men där hade han planterat andra halvhöga växter för att dölja tomheten..
Räven bor vid ett kolonilotts område, så han kommer spatserande på kvällen när alla åkt hem... Han/hon är väldigt rund och stor och fin! Bara jag låter bli benmjölet nästa år blir det nog bra. Har vi tur håller räven rådjuren på avstånd, de kommer förbi och gnager då och då. Men inom rimliga gränser som tur är. Jag har förstått att rådjuren kan gnaga rätt friskt, tur vi slipper det i alla fall. Hemma på tomten hjälper de bara till att äta upp fallfrukten  . Väldresserade lantis rådjur Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|