Tesa
Vet inte om detta faller under "natur" eller "husdjur"...men bestämde mig för att det kanske kan bli för känsligt för "Husdjur"

I går så började en kviga kalva för oss..två veckor för tidigt. Det brukar inte vara några problem men nu såg det ut som om kalven kom med ett bakben först så gubben fick ju sticka in armen och känna efter lite om det var plats och så. Konstigt nog kände han ett huvud intill bakbenet...aha..tvillingar tänkte vi. Då gällde det ju att få undan den ena så att den andra kunde komma ut men hur vi än försökte så fick vi det inte rätt...och när vi kände lite längre in så var det nåt konstigt hårt på kalven...det kändes nästan som plast eller nåt..Började misstänka att detta inte alls var som det skulle..kalven var död...det kunde vi avgöra för pälsen lossnade och den rörde sig inte alls..nu gällde det ju bara att få ut den. Det var god plats för jag kunde stoppa in en hand och känna runt hela kalven så vi drog så gott vi orkade och ut kommer till slut vad som ser ut som en halv kalv..herregud tänkte jag..har kalven varit död så länge att vi kunde dra av den...Vi kände efter inne i kvigan men det kändes helt tomt och jättebra..Så vi fick ju titta lite närmare på kalven...och det kan jag säga..det var nåt av det värsta jag har sett i hela mitt liv..Den var vrängd liksom...som om nån öppnat mitt på buken och vrängt den ut och in till hälften...tarmar och lungor och sånt var på utsidan och ryggen på insidan...fy faan.. crying.gif
Enligt veterinären var detta inte nåt helt ovanligt...det berodde tydligen på nåt fel i celldelningen...men fy fasen vilken chock det var..
Jag har ett par bilder i mitt album "Diverse" om nån vill se men jag vill varna för att det ser väldigt otäckt ut..
album
Biggan_
Usch så otäckt! Hur mår kossan nu då?
Fenja
Åh vad tråkigt, hoppas att mamma Mu mår bra. Jag måste få fråga har kon inget emot att kan känner efter och så?
Mvh
Fenja
Tesa
Kossan mår oförskämt bra efter den här historien...men vi har henne inne så vi har koll på henne wub.gif . Risken är att hon får inflammation i livmodern pga att vi var inne och rotade..
Piccante
Usch förstår att det var otäckt för er crying.gif Jag är ändå ganska härdad efter mina år på naturbruksgymnasium och några veckors praktik på veterinärstationer, har väl sett det mesta av kalvningar och kadaver och annat. Men det är aldrig kul när kalvar eller vilka ungar det än kan vara blir missbildade och sjuka. Man får en otäck känsla av att det kan hända igen och det vill man ju helst inte.

En otäck sak jag upplevde var bär en ladugårdskatt fick ungar i vårat uthus vid vårat torp. Vi hjälpte kattan att flytta så hon kunde ligga på ett bättre ställe än under en brädhög. Men när vi tog fram kattungarna så var de sammanvuxna i magen sick.gif Hade blivit fel på buken så de som låg närmast varandra var som siamesiska tvillingar och en hade dessutom ett extra ben. hur konstigt som helst. Det underligaste var kanske ändå hur kattan lyckats förlösa dem utan att de fastnade? Vet inte om det kan uppkomma av hormonrubbningar???? Grannen "skulle" ju gett sina katter p-piller men glömde köpa och avbröt kuren till och från och råkade kanske ge kattan piller igen när hon redan bar ungarna.

Men samtidigt är det ju naturens egna sätt att undvika att lägga energi på ungar som inte kommer klara sig ändå. Att er kalv var dödfödd visar ju att organen inte fungerade som de skulle. På det stora hela var det kanske bäst, för annars hade ni fått slå ihjäl en nyfödd kalv och det är inte kul heller -cry-.gif
Tesa
CITAT (Fenja @ 12-09-2007, 23:54) *
Åh vad tråkigt, hoppas att mamma Mu mår bra. Jag måste få fråga har kon inget emot att kan känner efter och så?
Mvh
Fenja

Faktiskt inte...jag var förvånad över hur lugn hon var...det var ju trots allt en kviga. Men faktum är att hon stod och åt under större delen av tiden...ibland tittade hon på oss och såg ut som om hon undrade vad vi pysslade med...Det var väl egentligen bara när vi drog ut kalven som hon verkade lite besvärad..
Fenja
Det är vanligt att kattungar får sådana missbildningar om de äter p-piller under graviditeten. Det bästa är att ge en abortspruta direkt man misstänker graviditet om katten äter piller.
Mvh
Fenja

CITAT (Tesa @ 13-09-2007, 00:00) *
Faktiskt inte...jag var förvånad över hur lugn hon var...det var ju trots allt en kviga. Men faktum är att hon stod och åt under större delen av tiden...ibland tittade hon på oss och såg ut som om hon undrade vad vi pysslade med...Det var väl egentligen bara när vi drog ut kalven som hon verkade lite besvärad..

Tack, jag har ofta undrat över just det där när det gäller både kor och hästar. Håller tummarna att det inte blir en infektion!
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 13-09-2007, 00:03) *
Det är vanligt att kattungar får sådana missbildningar om de äter p-piller under graviditeten. Det bästa är att ge en abortspruta direkt man misstänker graviditet om katten äter piller.
Mvh
Fenja

Då var det som jag misstänkte. Tyvärr var inte de grannarna direkt kända för att hålla reda på sina djur om man säger som så... att de skulle se till att ge abortsprutor är tveksamt. Finns det abortmedel för katter än förresten??? Var länge sedan nu jag var i kontakt med veterinärmedicin men jag hörde att ett medel de använde för abort på katt och hund skulle förbjudas men det kom kanske nya sen? Borde självklart finnas att tillgå för då hade många oönskade katteungar sluppit dränkas eller sparkas ihjäl...
Tosan
Men liten stackare!
Har åxå sett det mesta vad gäller djurungar av alla de slag, men nåt sånt har jag inte sett.
Missbildningar är ju ganska vanliga, man har ju både sett och hört om både det ena å det tredje. Hoppas allt går bra för mamman iaf.
Gossen Ruda
Ja, det där såg lite läbbigt ut. Det märligaste är väl ändå att det för det mesta går bra. Av informationen i generna i ett litet ägg bygger naturen upp dom mest skilda djurarterna med alla sina funktioner och felprocenten är utomordentligt liten. Beträffande missbildningar så har människan i alla tider fascinerats av såna. Det finns ett helt skräckkabinett på Naturhistoriska museet med 5-benta och hopväxta djur mm. Dom visas dock sällan upp.
Fenja
CITAT (Markus_H @ 13-09-2007, 00:08) *
Då var det som jag misstänkte. Tyvärr var inte de grannarna direkt kända för att hålla reda på sina djur om man säger som så... att de skulle se till att ge abortsprutor är tveksamt. Finns det abortmedel för katter än förresten??? Var länge sedan nu jag var i kontakt med veterinärmedicin men jag hörde att ett medel de använde för abort på katt och hund skulle förbjudas men det kom kanske nya sen? Borde självklart finnas att tillgå för då hade många oönskade katteungar sluppit dränkas eller sparkas ihjäl...

Det kanske är nya medel i så fall, jag har missat den diskussionen, men det går att abortspruta både hund och katt idag med. Tråkigt nog verkar det som att folk tycker att det är billigare att ta bort eller bara överge kattungar... Jag blir deprimerad varenda gång jag tittar på blocket.se, kan det verkligen finnas hem till den alla... både kissar och hundar som folk tröttnat på?
Mvh
Fenja
Limeblossom
Det där såg ju väldigt....ja...vad? Som om den blivit påkörd. Stackaren.
Anki på Öland
Det var inte mycket som var rätt på den stackars kalven. Förvånande att den trots så grav missbildning utvecklats helt.
Anki
yla
ja fybubblan hoppas kossan inte får några men o tur att kalven va död
men otroligt ändå att den utvecklats så långt me alla dess fel

men som ruda sa det är fantastiskt varje gång de faktiskt blir rätt o att allt stämmer o det kommer ut ett perfekt barn av vilken art de vara må,,,

visst är det,,,så man får vara glad att de inte oftare än så blir fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon