I går så började en kviga kalva för oss..två veckor för tidigt. Det brukar inte vara några problem men nu såg det ut som om kalven kom med ett bakben först så gubben fick ju sticka in armen och känna efter lite om det var plats och så. Konstigt nog kände han ett huvud intill bakbenet...aha..tvillingar tänkte vi. Då gällde det ju att få undan den ena så att den andra kunde komma ut men hur vi än försökte så fick vi det inte rätt...och när vi kände lite längre in så var det nåt konstigt hårt på kalven...det kändes nästan som plast eller nåt..Började misstänka att detta inte alls var som det skulle..kalven var död...det kunde vi avgöra för pälsen lossnade och den rörde sig inte alls..nu gällde det ju bara att få ut den. Det var god plats för jag kunde stoppa in en hand och känna runt hela kalven så vi drog så gott vi orkade och ut kommer till slut vad som ser ut som en halv kalv..herregud tänkte jag..har kalven varit död så länge att vi kunde dra av den...Vi kände efter inne i kvigan men det kändes helt tomt och jättebra..Så vi fick ju titta lite närmare på kalven...och det kan jag säga..det var nåt av det värsta jag har sett i hela mitt liv..Den var vrängd liksom...som om nån öppnat mitt på buken och vrängt den ut och in till hälften...tarmar och lungor och sånt var på utsidan och ryggen på insidan...fy faan..

Enligt veterinären var detta inte nåt helt ovanligt...det berodde tydligen på nåt fel i celldelningen...men fy fasen vilken chock det var..
Jag har ett par bilder i mitt album "Diverse" om nån vill se men jag vill varna för att det ser väldigt otäckt ut..
album